0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Med ledning av vad jag läst mig till på forumet här så dristar jag mig till att spåna lite.Dettta står inte i inläggen men jag antar att de frostfria ytorna är större vid lägre belastning, mildare ute, samt när det är torrare luft. Av vad jag läst så har flera köldmesier vad som kallas för "glide" vilket innebär att kölmediet består av en blandning av olika köldmedier som alla kokar/kondenserar vid olika temperatur och tryck. Det får till följd att förångaren (=utedelen) får olika temperatur där köldmediet går in resp där den går ut eftersom att dom köldmedier med lägre kokpunkt först förångas.Kan detta vara anledningen till det du sett?Jag skulle också kunna tänka mig att det kan ha att göra med olika luftflöden på olika ställen beroende på hur fläkten är utformad. Själva motorhuset blockerar och luftflödet bakom blir lägre.Har dina VP olika typer av köldmedier?Eller är dom av olika nominellt avgiven effekt, i så fall skule det betyda att dom arbetar olika hård vid samma utetemperatur och liknande last vid innedelen.
Kan det vara värmekabel?
Ska testa detta om jag hinner någon gång vintern är ju snart slut. Men den gör sitt jobb och fungerar bra till att värma 72m2. Och tyvärr är det inte värt att kosta på att en kyltekniker kommer och fyller pumpen med ny gas :/ då den kostade 2999kr. Så länge den klarar värma övervåningen får den sitta där och sprida sin värme.Fast konstigt att den frostar på alla slingor ibland och ibland inte.