Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pressostater Mecaterm Flash 900  (läst 4414 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Pressostater Mecaterm Flash 900
« skrivet: 18 december 2011, 19:18:16 »
Hej!

Min gamla Mecaterm Flash 900 har lagt ned verksamheten. Den är 20 år om en månad (!) så den är ju tämligen väl avskriven. Har onekligen varit väldigt bra så länge den gick på R22, betydligt sämre med modernare gas, men ger ändå god besparing när det inte är alltför kallt. Skall skaffa en ny anläggning när jag får tid, (återkommer och ber om lite tips senare - det är en del komplicerande faktorer). Tänkte dock skrämma igång Flashen om möjligt.

Konstaterade idag att en (minst) av pressostaterna är trasig och läcker kraftigt (troligen högtryckspressostaten, men det var lite svårt att avgöra - de sitter nära varandra och båda är söliga).
Är det någon som vet vilken pressostat jag skall köpa, om priset inte är alltför tufft tänkte jag faktiskt byta båda två, eftersom ingen är bytt tidigare, så kanske jag kan köra anläggningen denna och nästa vinter...?

Antar att det kan stå någon beteckning på prylarna men kunde inte se när de är på plats och vill inte plocka bort innan jag har de nya hemma.

Så.... kan någon hjälpa till med beteckning på lämpliga pressostater är jag mycket tacksam!

Tack på förhand!
/Michael

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Pressostater Mecaterm Flash 900
« Svar #1 skrivet: 18 december 2011, 19:45:52 »
Jag antar att alla med tillÃ¥telse (certifikat) att göra ingrepp i köldmediekretsen...vet var man hittar en lämplig pressostat ..... hans ordinarie lev av kylprodukter har säkert ett brett sortiment med pressostater  ;)
så jag förutsätter att du är en glad amatör...med funderingar på att byta pressostaten själv.
I sÃ¥ fall.... om maskinen läcker gÃ¥r den troligen inget vidare, vilket inte blir bättre efter ett pressostatbyte och ännu mer pysande  :'(      vet du ens hur bryttrycken den ska ställas in ?
Eller har jag fel Sc:,h
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Pressostater Mecaterm Flash 900
« Svar #2 skrivet: 18 december 2011, 20:20:49 »
Hej!

Nej jag skall inte göra jobbet själv, får hjälp av en snubbe som arbetat med värmepumpar i många år (numera dock bara vid sidan om en anställning inom annat område. Han var här idag och konstaterade att det var ett större läckage vid pressostaten/staterna, och han bad mig (om jag hade möjlighet) kolla upp vilken press. som behövs så skulle han ta hem en sådan på en dag....

Så jag har inte exakt koll på bryttryck, gissar 25-26 kg på högtryckssidan...?

/Michael

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Pressostater Mecaterm Flash 900
« Svar #3 skrivet: 19 december 2011, 15:32:21 »
Det var tydligen en dum fråga jag ställde (och ev. fick jag svar därefter ;)). Lyckades vrida runt pressostaterna och kunde läsa att bryttrycket är 26 bar på högtryck och 0,5 på lågtryck. Så pressostater är beställda.

Undrar bara varför ace menar att det är uteslutet att läckaget är just i pressostaten? Om det är där (vilket VP-snubben bedömde/konstaterade), och denna byts ut så har man väl löst problemet...? Eller är jag väldigt mycket dummare än jag tror?

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Pressostater Mecaterm Flash 900
« Svar #4 skrivet: 19 december 2011, 17:44:40 »

Undrar bara varför ace menar att det är uteslutet att läckaget är just i pressostaten? Om det är där (vilket VP-snubben bedömde/konstaterade), och denna byts ut så har man väl löst problemet...? Eller är jag väldigt mycket dummare än jag tror?
*vinkar*
uteslöt inte pressostaten....utan uteslöt att en ovetande amatör skulle kunna byta utan att pysa ännu mer under bytet.
för att bråka lite till....har du nån aning om vad du har för blend ?
inte alltid nyttigt att pysa och blaska glide-soppa lite hipp som happ  ;)
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Pressostater Mecaterm Flash 900
« Svar #5 skrivet: 19 december 2011, 18:02:11 »
Be någon med behörighet ta rätt på soppan som finns kvar i pumpen (tänk på miljön), fyll anläggningen med kvävgas och löd in de nya pressostaterna. :)
Sen är det bara att suga och fylla upp med förslagsvis R290 (d.v.s. propan/gasol) eftersom den bäst motsvarar R22.
Du väger in ca 40% av originalladdningen, så har pumpen haft 1 Kg R22 så kör du in ca 400 g R290.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Pressostater Mecaterm Flash 900
« Svar #6 skrivet: 19 december 2011, 19:58:51 »
*vinkar*
uteslöt inte pressostaten....utan uteslöt att en ovetande amatör skulle kunna byta utan att pysa ännu mer under bytet.
för att bråka lite till....har du nån aning om vad du har för blend ?
inte alltid nyttigt att pysa och blaska glide-soppa lite hipp som happ  ;)
Nejdå - det slarvas nog inte ut gas i onödan. Får ju hjälp med bytet, så det skall nog gå bra. Jag tror ganska bestämt att det är R417 i maskinen nu - men systemet är i princip tomt pga läckaget...

Be någon med behörighet ta rätt på soppan som finns kvar i pumpen (tänk på miljön), fyll anläggningen med kvävgas och löd in de nya pressostaterna. :)
Sen är det bara att suga och fylla upp med förslagsvis R290 (d.v.s. propan/gasol) eftersom den bäst motsvarar R22.
Du väger in ca 40% av originalladdningen, så har pumpen haft 1 Kg R22 så kör du in ca 400 g R290.
Löda för att minska risken för nytt läckage då - eller? Vet inte säkert, men gissar att de nya pressostaterna blir av liknande typ som de gamla - dvs med 1/4" skruvanslutning.

Skall lyssna om han har R290. Det var ju en bra idé antar jag. Den funkar alltså att fylla i utan rengöring av systemet...?

/Micc

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Pressostater Mecaterm Flash 900
« Svar #7 skrivet: 19 december 2011, 20:14:10 »
Nja...vet inte det jag  Sc:,h
kan ha fel...men TS första inlägg fick mig att dra paraleller till Isceon59 (R417A) .
är det så....har du en lågviskös olja/R600 blandning, vilket troligen ger smörjproblem ihop med R290


Edit: såg nu att TS bekräftat min misstanke..
« Senast ändrad: 19 december 2011, 20:15:41 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Pressostater Mecaterm Flash 900
« Svar #8 skrivet: 23 december 2011, 17:31:28 »
Hej igen!

Nu är maskineriet igång igen. Äntligen - den gamla pumpen gör väldigt mycket mer nytta än vad jag ibland trott - det ser man när man kollar elmätaren nu efter 22 dagars stillestånd, och ändå har det varit över nollan mesta tiden och vi har även eldat mycket i kaminen! Egentligen har ingen elvärme varit på senaste 5-6 dagarna - blev mörkrädd när jag kollade elmätaren för en vecka sedan, så sedan dess har det eldats 100% i pannan.

Skall investera i en ny och större anläggning så småning om, men är glad om den nuvarande orkar den här vintern och gärna nästa också. Flashen fyller 20 år om 2 veckor (!), den har sparat många pengar under åren! Har bara krånglat en gång tidigare, då var det expansionventilen, vilket borde vara lätt fixat men tyvärr fick jag då hjälp an en firma vars anställda kanske borde ägnat sig åt något annat - gjorde det mesta fel!

Happy!

/Micc

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!