Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: bara utloppet som ska strypas?  (läst 16995 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: bara utloppet som ska strypas?
« Svar #45 skrivet: 20 december 2011, 01:11:28 »
Har bett firman komma så vi ska kolla alla rör å ventiler mm.

Funderar lite på golvvärmepushen, det kopplet kan ju växla mellan ettrör och tvårör. Den ska vara ställd på tvårör ifrån fabrik så känns ju långsökt men hur skulle det bli då?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: bara utloppet som ska strypas?
« Svar #46 skrivet: 25 december 2011, 00:14:05 »
Låg och tänkte lite på detta med effekter.

Radiatorernas watt är gränsfall i vissa rum. Om jag då matar lite förlåg ut-temp. Ska jag ändå lyckas manipulera så diffen blir 8?
Jag menar, det kanske bara är att jag skickar ut förlite värme som orsakar siffrorna.

Julen nalkades så de hade inte chansen att hinna med mig denna veckan så tills de kommer så klurar jag.

* Kollade KB filtret. Såg bra ut.
* Funderar på detta med luft. Tycker jag får lufta titt som tätt de två-tre första radiatorerna. Fast tror det är i samband med att jag fyllt på mer vatten.


* Sitter någon stor sak med både täckbricka och vred på (höger på bilden). Vad gömmer sig bakom brickan? Ett filter? Tror det är värme-ut-mot-radiatorerna-rör. och bakom den vänstra takpinnen, på samma rör, så sitter liten ventil som jag anar är för att avlufta. Vågar man skruva på den när systemet är igång?
« Senast ändrad: 25 december 2011, 00:15:40 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: bara utloppet som ska strypas?
« Svar #47 skrivet: 25 december 2011, 00:26:42 »
Det är en typisk filterball. Om du vrider handtaget 90 grader och tar bort den stora muttern så kommer du åt filtret.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: bara utloppet som ska strypas?
« Svar #48 skrivet: 25 december 2011, 09:28:53 »
Men stäng av vp först.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: bara utloppet som ska strypas?
« Svar #49 skrivet: 25 december 2011, 15:51:47 »
De små sakerna ovanpå rörkrökarna, är det avluftare och är det något man bör skruva på... samt med vad för verktyg, samma som man luftar 4kantsak till  radiatorerna?


« Senast ändrad: 25 december 2011, 15:53:24 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4999
  • Karma +3/-0
SV: bara utloppet som ska strypas?
« Svar #50 skrivet: 25 december 2011, 17:10:53 »
Japp, ivarje fall på mina rör fast jag har inte så många.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: bara utloppet som ska strypas?
« Svar #51 skrivet: 25 december 2011, 18:32:44 »
Tittar i tabell för radiatorerna.

Jag skickar ju egentligen förlåg framledningtemp.
Bidrar inte det i sig förhög diff på radiatorerna?

För att jag ska komma upp i de watt jag behöver så ska jag mata 55/45 för uppnå 20grader.
Jag kör 41/29 och har 20grader inne.


Om jag då höjer massor. Men kör ett större gradminuter-värde. Um. Så kanske jag får rätt diff. eller är jag ute och cyklar?
« Senast ändrad: 25 december 2011, 18:37:05 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4999
  • Karma +3/-0
SV: bara utloppet som ska strypas?
« Svar #52 skrivet: 25 december 2011, 20:22:33 »
De watt du behöver beror på hur kallt det är ute. Gissar att det inte är speciellt kallt ute just nu.
När det blir kallare kommer du att få högre framledningstemp, det styrs av den kurva du valt.
Diffen på elementen beror på flödet genom dem och rumstemperaturen. Det kan du styra med CPhastigheten resp strypning av elementen.

Att höja framledningen massor (med högre kurva) ger i första hand högre rumstemp och förmodligen ännu större diff. Vill du minska diffen på elementen ska du öppna strypningen på dem och/eller öka CPfarten. Gradminuterna har inget med det att göra, dom bestämmer när det är dags för pumpen att starta en ny värmningscykel.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: bara utloppet som ska strypas?
« Svar #53 skrivet: 25 december 2011, 20:29:46 »
fast när jag mätte så ökade ju diffen när jag sänkte värmen, så tänkte det kunde bli motsatt om jag vända på det. Men orkar inte lattja runt mer nu innan de kommer och kollar rören.
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: bara utloppet som ska strypas?
« Svar #54 skrivet: 28 december 2011, 18:55:47 »
Får lite olika bud angående strypa stigare/retur.

Någonstans i mitt huvud, så vill jag få det till att stigaren är bättre i mitt fall, stryps det redan där, hinner vattnet svalna fortare.
Stryper jag retur så ligger fulltrycket med full värme inne i radiatorn.

Eller är det vetenskapligt bevisat att det har ingen betydelse vilken man stryper?





Citera
Vi har nu kollat, inga rör är klämda, eller felkopplade. De hade varit med om liknande problem tidigare att hur mycket de än ströp så ville inte sista kommaigång. De fick byta till större cirkulationspump vilket löste problemet den gången men pumpen är dyr. jag ska testa några saker till innan jag tar ställning till det. Funderar på bara balansera in så jag har samma lufttemperatur i alla rum/mätpunkter. Köpa ett större kärl.. sen se hur allt reagerar när jag kopplar in garaget osv..
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: bara utloppet som ska strypas?
« Svar #55 skrivet: 28 december 2011, 22:55:36 »
Värmen transporteras ju med vattnet. Oavsett om du stryper i början eller slutet av slingan så får du samma vattenflöde. Det är ju inte så att värmen på nåt magiskt vis färdas fortare än vattnet och stannar upp vid strypningen på returen...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: bara utloppet som ska strypas?
« Svar #56 skrivet: 30 december 2011, 21:16:53 »
Har testat att stänga nästan alla för att pressa den sista.. tyvärr även golvvärmen så hoppas den mår bra...
Återställde så alla var aktiva, gått två dagar, hörde pumpen arbeta och gjorde en spontan mätning och sammanställde;

Relativt jämn temperatur, fast stygga strypningar, hehe
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4438
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: bara utloppet som ska strypas?
« Svar #57 skrivet: 30 december 2011, 21:39:41 »
Får lite olika bud angående strypa stigare/retur.

Någonstans i mitt huvud, så vill jag få det till att stigaren är bättre i mitt fall, stryps det redan där, hinner vattnet svalna fortare.
Stryper jag retur så ligger fulltrycket med full värme inne i radiatorn.

Eller är det vetenskapligt bevisat att det har ingen betydelse vilken man stryper?

Spelar ingen roll var du stryper.

Radiatorn funkar ju inte som en ballong du kan blåsa upp med värme. Direkt du stryper på returen minskar flödet in i radiatorn, funkar precis som om du skulle ha strypt inloppet.
« Senast ändrad: 30 december 2011, 21:41:22 av tipo874 »
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: bara utloppet som ska strypas?
« Svar #58 skrivet: 30 december 2011, 23:28:14 »
Är du säker på att sovrum 1 är rätt kopplat? Kanske rörläggaren förväxlat fram och retur. Jag tycker allt verkar helt rörigt. Hade jag varit dig hade jag börjat med att kolla så alla rör är rätt kopplade. Sen hade jag börjat om från början. Öppna upp allt. Både på framledning och retur. Sen mät delta t i början på huvudstammen när vp gått ett tag. Det är ju ganska snabbt gjort och det kan ju knappast bli sämre än vad det är nu. Ska någonting behöva strypas så är det ju i början på slingan.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: bara utloppet som ska strypas?
« Svar #59 skrivet: 30 december 2011, 23:46:15 »
Är du säker på att sovrum 1 är rätt kopplat? Kanske rörläggaren förväxlat fram och retur. Jag tycker allt verkar helt rörigt. Hade jag varit dig hade jag börjat med att kolla så alla rör är rätt kopplade. Sen hade jag börjat om från början. Öppna upp allt. Både på framledning och retur. Sen mät delta t i början på huvudstammen när vp gått ett tag. Det är ju ganska snabbt gjort och det kan ju knappast bli sämre än vad det är nu. Ska någonting behöva strypas så är det ju i början på slingan.

Jag och arbetsledaren kollade så allt var rättkopplat häromdagen.

rad 1 = Sov 2 = är någon kvadratmeter större än de andra.
rad 2 = Sov 1 = blir komiskt nog hysteriskt varm så man får strypa tokigt mycket både koppel och ventil.
sista = Sov 3 = mest utsatta rummet av utomhusklimat, sov1 delar gavel men har garaget som vindskydd.


Jag har prövat med ostrypta radiatorer, förutom golvet och sov 1 (näst hårdast ventil och 50%in 50%ut).
Framledningen på stammen: (beräknad 34,6) så körde den 44,6 & retur 33,7 = 10,9 diff... Med 100% CP...
Fast då diffade radiatorerna ungefär 19-20 grader i genomsnitt..
« Senast ändrad: 30 december 2011, 23:56:35 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!