0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Värmepumpens COP påverkas både av vilken framledningstemp (+ deltat) den tvingas leverera samt av KB-tempen.Ju varmare KB desto bättre COP. KB avger ju sin värme i en värmeväxlare, och om vi tänker oss att vi kör med en överstark brinepump på full fart så kommer hela värmeväxlaren att hålla samma temp( i princip)...dvs det är 'hög' temp i hela värmeväxlaren och man får ut bra med värme(energi) i hela värmeväxlaren. Kör du mycket sakta med brinepumpen så kommer intempen var ok, men det blir mycket kallt ut KB ut.Tänk dig att snitt-temperaturen i värmeväxlaren är den du kan räkna med som avgivande temperatur. Med tex +3 in, om du kör brinepumpen tokfort blir ut-tempen nära tre grader och snittet blir nästan 3 grader. Kör du brinepumpen extremt sakta blir kanske ut-tempen -15, och snittet blir -6 grader över värmeväxlaren. Här blir snittet alltså 9 grader kallare än innan, och 1 grad kallare KB ger 3% sämre COP. Du har alltså försämrat COP med nära 10%.Det man säger om brinedelta på 3 grader beror rätt sannolikt på att det är en lagom kompromiss mellan strömförbrukning i brinepumpen och lågt delta. Bör vara vid ca 3 grader som man får bäst COP mt det.
Ja precis. Om flödena är optimerade utifrån förutsättningarna så finns inget annat att göra än att sänka tempen inomhus
hmm, jag ser att det visst inte var jag som uttryckte mig så