Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
"Så här mycket sparar du" vad trött man blir
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: "Så här mycket sparar du" vad trött man blir (läst 5760 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Pansatonic
Kan värmepumpar
Stad/land: Lidingö
Antal inlägg: 69
Karma +0/-0
Kön:
Inte så kallt i år.
Pansatonic
«
skrivet:
16 december 2011, 09:29:12 »
Citera
När man tittar på ny värmepump lösningar och pratar med säljare så får man meningen "Så här mycket sparar du xxxxx", rabblat om och om igen.
Detta fiktiva belopp är räknat på om jag skulle värma allt med El vilket jag inte gör så det är i grunden fel jag menar vem gör det? Om det tar 5 eller 15 år att tjäna in investeringen spelar i det större samanhanget ingen roll för mig eftersom jag måste investera hur som helst.
Ändå får man offerter med flera fulla A4 sidor som har ”intjänande kostnad” noga specat för varje år 15-20år framåt. Tex år 13 kan jag säga att den i grunden felaktiga och oväsentliga intjänande "kostnaden” med en kronas noggrannhet i en massa olika uträkningar beroende på om jag tagit lån eller ej, om det är annuitets beräknat eller ej, skatte reducerat eller ej, elkostnad olika schabloner för årlig höjning av elpriset.
Två sidor fulla med uträkningar på ”besparingen” men om jag kan få kontrollpanelen till pumpen i köket istället för att springa ned till källaren vet inte säljaren om det går att fixa utan ber mig ringa leverantörens support.
//rant over
Loggat
IVT Optima 700 styrenhet CL300 med separat elpatron tillskott, golvvärme samt varmatten, styr via ute temp, installerat 2000, äldre trä hus med mycket fönster i två plan plus uppvärmd källare ca 240kvadrat. Lidingö
http://e-logger.se/pub?Storholmen
ORAKLET
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 5464
Karma +28/-13
Kön:
ORAKLET
SV: "Så här mycket sparar du" vad trött man blir
«
Svar #1 skrivet:
16 december 2011, 17:05:03 »
Citera
Det finns dem som inte bryr sig så mkt om kalkyler. Och dessa kan oftast svaret på dina frågor
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19215
Karma +15/-14
Smurfen.
«
Svar #2 skrivet:
16 december 2011, 18:10:26 »
Citera
Har nog valt fel säljare
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
ORAKLET
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Karma +28/-13
Kön:
ORAKLET
«
Svar #3 skrivet:
16 december 2011, 18:12:51 »
Citera
Japp säljare är inget ha. Tekniker ska det va Thumbsup
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-14
Smurfen.
«
Svar #4 skrivet:
16 december 2011, 18:15:46 »
Citera
Kalla det vad du vill en tekniker som säljer eller en säljare som kan tekniken
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
ORAKLET
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Karma +28/-13
Kön:
ORAKLET
«
Svar #5 skrivet:
16 december 2011, 18:20:47 »
Citera
En tekniker kan inte sälja så bra, han har svårt att lura folk
Hur många pumpar finns det där ute som bryter på hysteres varje gång? hittade 2 förra veckan
Loggat
cocacola
Rörmockare
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 3352
Karma +8/-3
Kön:
VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
cocacola
«
Svar #6 skrivet:
16 december 2011, 18:48:24 »
Citera
Det problemet med hysteres är lite vanligare en man tror. Kanske dax att skapa en tråd om ämnet
cocacola
Loggat
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.
Den enda källan till kunskap är erfarenhet.
Lyssna på kunskap och inte på tyckande Nyanser !
rocas
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Örebro
Antal inlägg: 3968
Karma +3/-2
Kön:
rocas
«
Svar #7 skrivet:
16 december 2011, 18:52:50 »
Citera
Vad betyder "hysteres"?
Loggat
Bor i Örebro/Närke.
Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st solpaneler monterade hösten 2022.
Thermia luftvatten 10 kW, Itec XT, installlerad sept 2024
ORAKLET
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Karma +28/-13
Kön:
ORAKLET
«
Svar #8 skrivet:
16 december 2011, 19:31:11 »
Citera
Det betyder tvångsstart/stopp av maskinen. Tex om man inte har flöde och maskinen tillför mer effekt än vad det finns utrymmen för, då kan man stoppa på hysteres. Detta är inget bra men väldigt vanligt, pga det som TS sa- säljarna har inte den tekniska kunskap som faktiskt krävs för att få en VP att gå så bra som den kan. Montörerna är just det,montörer och det är säljaren som ska stå för systemlösningen utifrån de förutsättningar som det termiska skalet ger honom/henne
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-14
Smurfen.
«
Svar #9 skrivet:
16 december 2011, 19:33:42 »
Citera
HYSTERES
För att kunna starta värmepumpen i förtid vid hastiga förändringar av värmebehovet, så finns ett värde, HYSTERES, som kontrollerar
differensen mellan den verkliga framledningstemperaturen, t1 och den beräknade framledningstemperaturen, t2. Om differensen blir lika
med eller större än det inställda HYSTERES-värdet (x), alltså ett behov av värme uppstår, eller att behovet av värme försvinner, snabbare
än vad den ordinarie integralberäkningen har kalkylerat, så kommer integralvärdet att tvångsflyttas till antingen startvärdet INTEGRAL A1
eller till stoppvärdet 0°min.
Loggat
ORAKLET
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Karma +28/-13
Kön:
ORAKLET
«
Svar #10 skrivet:
16 december 2011, 20:31:00 »
Citera
Var hos en häromdan. Vid 40 grader i bör så stoppade hans maskin vid 50. Vid ett test så var den faktiskt uppe i 54 grader
Varför höjdes Hysteresen från tidigare 7 till numera 10
för att slippa problem? Bättre att bygga rätt från början Thumbsup
Därför så kan vi säga det i kör- säljare
Loggat
cocacola
Rörmockare
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 3352
Karma +8/-3
Kön:
VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
cocacola
«
Svar #11 skrivet:
16 december 2011, 20:49:17 »
Citera
mm 14 grader i övertemp . det är ingen rolig läsning men tyvär ett fakta på en del ställen .
cocacola
Loggat
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.
Den enda källan till kunskap är erfarenhet.
Lyssna på kunskap och inte på tyckande Nyanser !
ORAKLET
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Karma +28/-13
Kön:
ORAKLET
«
Svar #12 skrivet:
16 december 2011, 20:57:31 »
Citera
När vi ändå är igång så här på fredagskvällen så tänkte jag att vi kunde diskuter fler saker som inte borde finnas i en VP installation.
Knäppkärl- det säger sig självt.
Volymtank på returen- Denna kommer bara att förstöra ditt system ännu mer om du inte har tillräckligt med flöde för den effekt som din kompressor ger. Det slutar med att man bara har x antal liter att övertemperera och riskera att hysteres stoppa. Väljer man en 4-rörs arbetstank med extern tryckstyrd CP så slipper man dessa problem Thumbsup
Så alla ni som funderar på att sänka integralet för att få gångtider,, skaffa en 4-rörs tank så löses problemen.
Mer integral= mer tid att tillföra för mkt energi för kompressorn vilket inte är så bra. Det accentuerar bara problemen med hysteres ännu mer. Vill man ha gångtider på maskinen så väljer man en tank, en rent flytande tank.
Det är tråkigt att se alla som sitter med fina dyra maskiner, allt från 1245 till G2. En kund har en G2 fast han har 150% effekt täckning. - det blir ingen HGW,,säger han
vad ska man svara på det? Faktum är ju att han blev lurad att lägga 10 lax extra på en funktion som kommer funka kalas under -20
.
Det är här som jag tycker att forumet har en stor uppgift,,hjälpa folk att sålla bland säljarna. Jag vet ett flertal säljare av VP installationer som sadlat om från allsköns branscher. Det är inte så enkelt att få till en värmepump i ett befintligt system som man kan tro. Det går inte att sluta på ICA och åka hem till folk och sälja BV för 200K
Vad är eran uppfattning? Ni som köpt maskiner, har jag bara dåliga erfarenheter, eller är det så här dåligt överallt? Jag hoppas inte det
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-14
Smurfen.
«
Svar #13 skrivet:
16 december 2011, 21:06:03 »
Citera
Tror många är nöjda för att räkningarna har blivit mindre sen att maskinen inte presterar det den skulle kunna begriper dom inte för dom tror dom fått en toppen anläggning.
Loggat
ORAKLET
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Karma +28/-13
Kön:
ORAKLET
«
Svar #14 skrivet:
16 december 2011, 21:10:47 »
Citera
Kan mkt väl vara så Smurfen. Synd, för det kommer kosta mer och maskinen kommer rasa tidigare
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1130
dolda: 0
användare: 11
Användare online
:
alvinpalv
lubbis
malfle
bopakoster
purjo__
Josth
Zyberdude
T.eriks
Classe57
Heat?
Apelsin
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info