0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur gick det med din HE9? Du skrev i en annan tråd att det var problem med den, och att installatören skulle kolla på den. Du kan ju posta en uppföljning där så vi vet hur det slutade: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=44641.msg435090#msg435090oOm dina el-element skulle dra mer ström än de brukat göra, så skulle de också bli varmare än förut. Elen kan inte försvinna. Så därför tror jag att om din elförbrukning ökat sedan du installerat din HE9, som du dessutom haft problem med tidigare (väl? jag läste inte tråden så noga), så är det kanske din HE9 som drar den extra elen.Sen förståwr jag inte riktigt det du skriver om inställda på 40 grader och senare "21 grader"..? Kanske du kan beskriva hur dina element funkar? (är de vattenburna, har du en elpanna till dem? eller är det elradiatorer?).("elförbrukningen" mäts i kWh, kilowatttimmar).
Tack för svar, ja ska slå av alla element där pumpen klarar själv, men ja är helt säker på att ja hade så förra året när vi låg på 4000-5500:- för dec,jan,feb,mars och april. Tycker det känns onaturligt att de ska öka med typ 100kwh/dygn bara för att manslår på patronerna och bara tre element värmer. Och det är ju knappt minus ute.
Om du vill veta mer säkert så kan du jämföra 2 dygn under kontrollerade former: Börja utan att göra några speciella förändringar. Läs sedan av din elmätare själv (i elskåpet, inte på nätbolagets hemsida) ene viss tid. Exakt ett dygn senare läser du av igen. Stäng sedan av dina elpatroner helt och läs av elmätaren igen ett dygn senare. Men när du mätt klart och vet, så tror jag på Mr Henkes svar: stäng av alla radiatorer helt och kör BARA med luftvärmepumpen. Du behöver väl inte vänta till att det är kallt ute innan du kör den. Den funkar ju ändå bäst när det INTE är så där jättekallt... (och sen om det blir kallt i något rum, slå på radiatorn där, men aldrig de som sitter i närheten av innedelen (eller dess termostat) för då lurar du ju pumpen att inte gå...).