Del1: eftersom de kommer igen imorgon för resterande av arbete så delar jag beskrivningen i delar.
Idag kom maskinen hem till mig kl8 och snart efter det kom VVS/elektrikern(?). Förklarar frågetecknet senare

Tyvärr kunde inte hans kollega komma då hans fru blev akut sjuk. Så han började ta ner mitt gamla maskin och allt jätte bra till.
Till min förvåning hade han inga kablar med sig så han fick köra o köra kablar men jag betalar fast pris så det var lugnt. Han drog kablar som behövdes och sen kom på att han glömde hälften av det som skulle med. Efter en del trixande fixade han (lite hjälp av mig

) resten. Nu var det dags o bära in härligheten så han fick ringa runt o be hans kollegor komma till hans hjälp då killen som skulle följt med inte hade dykt upp. Jag kan förstå att folk blir sjuka så jag klagar inte.
När han kollega dykte upp så bar de in pannan jätte fint o satta in det. De kopplade rören och nu var det dags för att fixa elen.
Klockan var runt 13 tiden. De skulle bli klara när som helst sa de. Efter att han kopplade elen och satte på det så small jordfelsbrytaren! Han kollade vad hans kollega gjort och hittade en felkoppling. De satta på pannan och igen small jordfelsbrytaren.
Han kollade genom kablar och annat och igen small jordfelsbrytaren. Så håll han på typ 10-15 gånger. Han bytte kablar, säkring dosa (inte vanliga säkring utan de som man trycker upp o ned med knapp) där pannan var kopplad men oavsett vad han gjorde small jordfelsbrytaren. Han ringde runt till kollegor som var "duktigare" men kom inte fram till något fel. Han kopplade om systemet så det inte gick genom jordfelsbrytaren och helt plötslig när det inte skulle ha kommit igång startar maskinen. Han var helt förvånad själv och jag ännu mer!
Han startade maskinen på bara el så håll han på o packa för dagen. Han tänkte komma nästa dag med en kollega och kolla på systemet.
Jag tänkte kolla så alla lampor o maskiner fungerade i huset innan han försvann då han mekade en del med elskåpet och jag fick känsla att han var inte helt 100 på det han gjorde. Jag märkte att vissa delar av huset inte lyste, även frysen var död.....
Detta symptom kände jag själv. Vi har 3 säkringar utanför huset på var 16A. Tidigare när en av de hade gått så upplevde jag samma symptom. När jag berättade för honom och vi bytte säkringen så fick han även rätt på pumpen. Nu var kl 18 och vi hade slösat typ 5 timmar på att säkringen hade gått i uteskåpet

Nu är det så att pannan inte är kopplad via jordfelsbrytaren vilket jag inte gillar riktigt. Enligt honom så säger manualen att man ska egentligen koppla via jordfelsbrytaren (har inte bekräftat själv då jag är dö trött nu men ska läsa mer ikväll).
Killen var jätte duktig på VVS biten och inget fel på el delen men han var lite otålig och hårdhänt (kanske jag är känslig med tyckte man kunde tagit lugnare med o dra i kablar o paneler o annat).
Sen försvann han helt plötslig. Vi håll på o bära ut hans grejer o jag kom in och städade kablar och tänkte han kommer in o kollar om han glömt något o säger hejdå men nej han var borta. Stod helt paff o tänkte ok vad gör jag nu

Gick på ovan våning o hörde en massa luft i elementen så jag började avlufta och visst fanns det en massa luft där men trycket verkade låg så det kom inget vatten.
Och visst stod bar metern på NOLL så jag släppte in vatten och avluftade pannan först och gick på elementen och fick ut det mesta. Nu verkade allt fungera bättre.
Visst de ska komma imorgon men lite kasst att lämna pannan i det skicket tycker jag.
De rensade inte heller luft rören som jag tyckte chefen sa i början, han säger han menade det som blåser in i filtret. Det är ingen rensning liksom. Så nu måste jag anlita en sotare

kanske det är så man gör vad vet jag.
Ännu en sak jag tycker är dålig är att isoleringen går från panna till tak o slutar där. Det fortsätter igen från ovan våning till tak så däremellan är det ingen isolering och jag är rädd att det ska bli kondens där emellan. Enligt killen så borde det även ha blivit med nuvarande system då det kan bli minus grad även på det och visst har han en poäng men jag är ändå rätt för fukt problem på ovanvåning där det är mycket trä. Nibe själva säger det ska helst gå hela vägen eller iaf limas i kanterna.
Tror inte de vill riktigt göra detta. Ska jag kräva att de skriver ner att de tar på sig ansvaret om något går snett under garantitiden (10år)? Det är ändå de som installerat det så det borde per automatik bli de som får betala notan om det blir skada senare pga pannan eller? Tacksam för tips här.
Och hur viktig är det att pannan är kopplad till jordfelsbrytaren? Ska jag tvinga de att koppla om?
huh blev ett långt beskrivning så jag hoppas ni inte somnat