0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Lek med tanken att man kommer på något som man själv inte har kompetens att bygga/ta fram, och vill vända sig till någon aktör som man tror skulle kunna omvandla idén till verklighet.Hur gör man då för att inte bli lurad, det känns som om att man i samma ögonblick man delger ide´n också riskerar hela tanken med att få något för den.Handlar det om rent förtroende?
Det är faktiskt så att i samma stund du kommer på den så är det din idé och du äger copyright på den.Det är efter denna stund som advokater kommer in i bilden.
@ Ewald Så gör väl många nationaliteter. Men det är ganska dyrt med alla patent man måste ha, det är inte bara ett det handlar om.Sedan står man där i ett mardrömsscenario med en prototyp ingen vill ha, och ett kraftigt minussaldo på kontot.
Varför då patentförfarandet om det räcker med något hållbart dokument som bevisar att man är först?Skriver jag här och nu vad jag hittat på så kan jag knappast ha det som bevis för att jag var först. Så fort jag gjort ide´n känd är den fri att spinnas på såvida jag inte skyddat den med patent alt mönsterskydd.Tänk bara på Rubrik som visade sin Kub på en mässa innan han fått igenom några patent. Det blev en monstersucce med kuben, men kosingen uteblev...
Men om jag skriver här nu idag så kan ingen med en inlämning i morgon hävda att denne var före mig. Dagens datering bevisar ju detta. Så uddlöst tror inte jag att ett patent är.
Det är alltså ett patent och inget annat som skyddar mig och mina intressen, inget annat?