Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Konverteringsbidrag 2006! Officiell trÃ¥d (Ej längre aktuellt)  (läst 80854 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Konverteringsbidrag 2006! Officiell tråd
« Svar #105 skrivet: 01 oktober 2006, 10:49:51 »
Det är olika mellan kommuner.

Tror att dom flesta har bygganmälan för ytjord och bygglov för borra.

"Lov" måste man såklart ha innan. "Anmälan" lämnade jag efteråt utan problem.

Utloggad Dacke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Konverteringsbidrag 2006! Officiell tråd
« Svar #106 skrivet: 02 oktober 2006, 15:56:01 »
Jahapp

Pratade med kommunen i dag. Han lät inte så glad när jag sa att det är borrat och klart. Men han sa att jag skulle skicka in ändå så skulle han se vad han kunde göra. Han sa att dom enl. rutinerna var tvungna att lämna vidare ärendet till åtal..Känns som man inte törs chansa.... eller kan man hoppas på att dom "kanske" kan se mellan fingrarna....

Skulle ni chansa??
Nibe 1130-6 + VPA 300/200 + Borrdjup 140
4800 start//3200h komp.tid//13h TS
50/50% golvvärme/radiatorer 160kvm
Kör kurva 6-0
COOLIX Luft/Luft i garaget

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Konverteringsbidrag 2006! Officiell tråd
« Svar #107 skrivet: 03 oktober 2006, 10:26:44 »
Enligt Paragraf 17 i miljöbalken 1998:899

http://62.95.69.15/cgi-bin/thw?%24%7BHTML%7D=sfst_lst&%24%7BOOHTML%7D=sfst_dok&%24%7BSNHTML%7D=sfst_err&%24%7BMAXPAGE%7D=26&%24%7BTRIPSHOW%7D=format%3DTHW&%24%7BBASE%7D=SFST&%24%7BFORD%7D=FIND&%24%7BFREETEXT%7D=&BET=1998%3A899&RUB=&ORG=

Fordras alltid anmälan till komunen vid utvinnande av värme ur mark, berg eller grundvatten.
Kommun kan välja att kräva tillstånd vilket är regel vid borrning.

Egentligen har du ju gjort dig skyldig till ett lagbrott. Å andra sidan har du självmant anmält brunnen och borde kunna åtnjuta nån slags amnesti.
« Senast ändrad: 03 oktober 2006, 10:28:40 av maha6305 »

Utloggad PerM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min blog
SV: Konverteringsbidrag 2006! Officiell tråd
« Svar #108 skrivet: 03 oktober 2006, 12:46:02 »
Jahapp

Pratade med kommunen i dag. Han lät inte så glad när jag sa att det är borrat och klart. Men han sa att jag skulle skicka in ändå så skulle han se vad han kunde göra. Han sa att dom enl. rutinerna var tvungna att lämna vidare ärendet till åtal..Känns som man inte törs chansa.... eller kan man hoppas på att dom "kanske" kan se mellan fingrarna....

Skulle ni chansa??

Om du inte anmäler så försöker du ju dölja ett brott...säkerligen bättre att tala med komunen. Jag tycker det är väldigt konstigt att borrfirman inte reagerade på att inget tillstånd/anmälan fanns. Visserligen är man som ägare av anläggningen ansvarig för hålets placering, men själva borrningen är ju firmans ansvar och det borde väl också vilja ha "ryggen fri" när det gäller detta - de har ju faktiskt också gjort sig skylldiga till ett brott som jag ser det.
Fristående villa, byggd 1958, 1 plan, 135m2, träfasad. Treglasfönster, värmeväxlare på frånluften.
Tilläggsisolerat runt om, 30-40cm isolering på vind (förutom på det platta kökstaket),
Förra ägaren uppgav en årsfb. om c:a 22k kWh med den gamla el-pannan, inkl hushållsel.
IVT Greenline HT+ 6 installerad 1 Aug -06
Vallentuna, Stockholm
2 vuxna, 2 barn
Ã…r 1: ~10300kWh inkl HHE

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Konverteringsbidrag 2006! Officiell tråd
« Svar #109 skrivet: 03 oktober 2006, 23:33:43 »
Borraren är skyldig enligt lag att anmäla borran tillbrunnsregistret..

Om du nu anmäler, kör med en klagosång.. du visste inte bättre bla bla och hoppas på det bästa!

Att dom Måste lämna vidare är helt sjukt, förr var det inte så. Men nu lämnas allt vidare, sen händer det sällan o aldrig nåt mer... Det är för ringa brott ungefär som att tanka hem musik..
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konverteringsbidrag 2006! Officiell tråd
« Svar #110 skrivet: 04 oktober 2006, 07:40:33 »
Till er som skickat in preliminär ansökan om konverteringsbidrag - glöm inte bort att slutansökan (begäran om utbetalning) ska skickas in senast 6 månader efter fullföljt arbete, även om den preliminära ansökan inte behandlats. Jag skickade in min slutansökan idag och det blir spännande att se hur den behandlas eftersom det trots allt är en liten gråzon exakt vilka delar som ingår i distributions- och radiatorsystemet (expansionskärlet? handdukstork som ersatt eldriven dito och som är enda uppvärmningskällan i ett litet utrymme? Diverse rör till VP som inte behövdes till VV-beredaren?)
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad Mr_Smith

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +0/-0
    • Robotklippare.Nu
SV: Konverteringsbidrag 2006! Officiell tråd
« Svar #111 skrivet: 15 november 2006, 18:08:49 »
Skickade in "Ansökan om slutligt beslut" (utbetalning) i mitten av juli och hade inte hört något från Länsstyrelsen så jag ringde idag och frågade när utbetalningen kommer att ske (dvs kreditering av skattekontot). Fick då beskedet att de (Jönköping) bara hunnit med de som skickat in "Ansökan om preliminärt beslut" fram till den 9 mars, min ansökan var 21 mars så "det kommer snart".

Han lät också meddela att i budgetproppen så var tiden ändrad så att bidraget bara gäller de som slutfört sina konverteringar före 31 december 2007, mot tidigare 2010.

Det känns bra att jag har mitt klart!  Thumbsup
Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i SmÃ¥land. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhÃ¥l är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu, www.robotklipparknivar.se, www.amowerknivar.se,
www.skarvdon.se

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Konverteringsbidrag 2006! Officiell tråd
« Svar #112 skrivet: 27 november 2006, 13:32:19 »
....Han lät också meddela att i budgetproppen så var tiden ändrad så att bidraget bara gäller de som slutfört sina konverteringar före 31 december 2007, mot tidigare 2010.

Jag tror att man kan tjäna lite på att vänta med konvertering till EFTER 2007 då...
Priserna har ökat rejält sedan det infördes, allt beror inte på bidraget, men en del..
VVS firmorna vet vad marknaden tål och kommer det ett bidrag innebär det bara att marknaden tål ännu högre priser.
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Konverteringsbidrag 2006! Officiell tråd
« Svar #113 skrivet: 27 november 2006, 14:55:11 »
Men det kostar ofta ca 20.000:-/Ã¥r att spara!

Det är pengar det också!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konverteringsbidrag 2006! Officiell tråd
« Svar #114 skrivet: 27 november 2006, 15:34:03 »
Men det kostar ofta ca 20.000:-/Ã¥r att spara!

Det är pengar det också!
Jag kan bara hålla med Bertil och dessutom tycker jag att det verkar lite optimistiskt att spekulera i att priserna skulle gå ner med mer än konverteringsbidraget när det försvinner. Visst, eftersom leverantörerna nu har ett guldläge med många intresserade och efter 2007 kommer att ha det omvända läget så ska man aldrig säga aldrig!
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Konverteringsbidrag 2006! Officiell tråd
« Svar #115 skrivet: 27 november 2006, 22:29:01 »
Men det kostar ofta ca 20.000:-/Ã¥r att spara!

Det är pengar det också!
Jag kan bara hålla med Bertil och dessutom tycker jag att det verkar lite optimistiskt att spekulera i att priserna skulle gå ner med mer än konverteringsbidraget när det försvinner. Visst, eftersom leverantörerna nu har ett guldläge med många intresserade och efter 2007 kommer att ha det omvända läget så ska man aldrig säga aldrig!

Jo, så är det, det kostar att vänta också. Vi har snart bott 1 år i vårat direktelhus och vi hade bestämt oss för att konvertera ifall vi köpte huset, dvs vi räknade med det i våra ekonomiska ramar för köpet. När vi började ta in offerter ( våren 2006 ) så surnade vi till när priserna hade stigit ganska kraftigt från det att vi kollade upp vad det skulle kosta att konvertera ( hösten 2005 ). Uppgifterna från hösten 2005 var alltså från strax innan bidraget trädde i kraft.

När jag dessutom ville ha offerterna uppdelade så att man ser vad de olika delarna i offerten kostar så hörde jag inget mer i frågan. Jag upplevde alltså att det var ett svalt bemötande från firmorna och då ställer man sig frågan hur intresserade de kommer att vara att göra jobbet i fall de får det, när de inte ens ids svara på frågor INNAN man bestämt leverantör..

Jag tror i alla fall att ett bidrag för att göra en omställning i uppvärmning inte nödvändigtvis kommer slutkunden till godo, däremot kan det vara ett bra medel för att få samhället att ställa om till miljövänligare energikällor ( det triggar igång folk att konvertera ).

Hurvida priserna kommer att öka eller minska efter 2007 är svårt att säga, det beror bara på tillgång och efterfrågan. Blir det låg efterfrågan så kommer priserna att rasa i motsvarande grad som de stigit det senaste året, dvs med mer än konverteringsbidraget. Det kan även vara så att efterfrågan hålls på en jämn nivå om det fortfarande går att göra en bra besparing med att konvertera.
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konverteringsbidrag 2006! Officiell tråd
« Svar #116 skrivet: 28 november 2006, 12:51:09 »
Hurvida priserna kommer att öka eller minska efter 2007 är svårt att säga, det beror bara på tillgång och efterfrågan. Blir det låg efterfrågan så kommer priserna att rasa i motsvarande grad som de stigit det senaste året, dvs med mer än konverteringsbidraget. Det kan även vara så att efterfrågan hålls på en jämn nivå om det fortfarande går att göra en bra besparing med att konvertera.
Jag har samma erfarenheter av att intresset för konvertering är ganska lågt från de flesta firmor. Det kan naturligtvis tolkas som att efterfrågan på konverteringar är väldigt kraftig, men min känsla blev snarare att de firmor som erbjuder helhetslösningar hellre fokuserar på enkla standardinstallationer av VP. Detta då trots att de enligt framförda argument skulle ha kunnat höja priserna rejält just på konverteringsbiten. Jag är inte alls övertygad om att marknaden för konverteringar är tillräckligt stor och intressant för att en utbud/efterfrågemodell förklarar hela prissättningen. Det finns en lägre gräns när det överhuvudtaget inte är intressant att utföra jobbet givet att man har ett bredare utbud med t.ex. rena VP-installationer. Sedan finns även kopplingen till att man genom konverteringen också får installera och sälja pumpen. Min konvertering gick på ungefär 90 000 vilket innebär att jag bör få ett bidrag på närmare maxgränsen, dvs. 30 000. Även utan tanke på besparingen så ifrågasätter jag om motsvarande installation kommer att bli 30 000 kronor billigare efter 2007. Du nämner att offerterna är dåligt uppdelade, men jag hade förmånen att jämföra själva VP-delen med min granne och såg där att leverantörerna inte hade lagt på en krona sedan bidraget infördes, jag vet således att de 90 000 jag nämner är vad själva distributionssystemet kostar. Med en energibesparing för mig på ytterligare 20 000 (fast nu är det bara ett år kvar att vänta på att bidraget ska försvinna och priserna sjunka) skulle jag alltså ha satt hoppet till att den ursprungliga kostnaden på 90 000 skulle gått ner till 40000. Lite väl vågad spekulation tycker jag och råder absolut ingen att vänta med argumentet att ni kommer att spara pengar!
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Konverteringsbidrag 2006! Officiell tråd
« Svar #117 skrivet: 28 november 2006, 22:04:49 »
Hurvida priserna kommer att öka eller minska efter 2007 är svårt att säga, det beror bara på tillgång och efterfrågan. Blir det låg efterfrågan så kommer priserna att rasa i motsvarande grad som de stigit det senaste året, dvs med mer än konverteringsbidraget. Det kan även vara så att efterfrågan hålls på en jämn nivå om det fortfarande går att göra en bra besparing med att konvertera.
Jag har samma erfarenheter av att intresset för konvertering är ganska lågt från de flesta firmor. Det kan naturligtvis tolkas som att efterfrågan på konverteringar är väldigt kraftig, men min känsla blev snarare att de firmor som erbjuder helhetslösningar hellre fokuserar på enkla standardinstallationer av VP. Detta då trots att de enligt framförda argument skulle ha kunnat höja priserna rejält just på konverteringsbiten. Jag är inte alls övertygad om att marknaden för konverteringar är tillräckligt stor och intressant för att en utbud/efterfrågemodell förklarar hela prissättningen. Det finns en lägre gräns när det överhuvudtaget inte är intressant att utföra jobbet givet att man har ett bredare utbud med t.ex. rena VP-installationer. Sedan finns även kopplingen till att man genom konverteringen också får installera och sälja pumpen. Min konvertering gick på ungefär 90 000 vilket innebär att jag bör få ett bidrag på närmare maxgränsen, dvs. 30 000. Även utan tanke på besparingen så ifrågasätter jag om motsvarande installation kommer att bli 30 000 kronor billigare efter 2007. Du nämner att offerterna är dåligt uppdelade, men jag hade förmånen att jämföra själva VP-delen med min granne och såg där att leverantörerna inte hade lagt på en krona sedan bidraget infördes, jag vet således att de 90 000 jag nämner är vad själva distributionssystemet kostar. Med en energibesparing för mig på ytterligare 20 000 (fast nu är det bara ett år kvar att vänta på att bidraget ska försvinna och priserna sjunka) skulle jag alltså ha satt hoppet till att den ursprungliga kostnaden på 90 000 skulle gått ner till 40000. Lite väl vågad spekulation tycker jag och råder absolut ingen att vänta med argumentet att ni kommer att spara pengar!

Det kan faktiskt vara så att prisökningen finner sin förklaring i att det faktiskt börjat byggas en del här i Sundsvallsområdet på senare tid. Bl.a så är det ett köpcentra som expanderar vilket säkert har lett till prisökningar. Jag ser att du bor i Göteborg och det är inte säkert att det skett samma förändringar där sett rent procentuellt.
90000:- för 13 element ligger lite lägre än den saftigaste av offerterna vi fick. Jag tror att den hamnade lite över 7000:- / element, och det är alltsÃ¥ inte i ett storstadsomrÃ¥de...  :o
Nej, jag vill inte heller råda någon att vänta med konvertering tills efter bidraget. Speciellt inte om alternativet är att inte göra ett smack åt situationen. Vi kommer troligtvis att vänta, men det är pga att jag fått förmånligt erbjudande på L/L. Köper dem för typ 1/3:del av normalt pris.

Jag tror att du har rätt i att firmorna hellre gör lite enklare, snabba installationer hos dem som har oljepanna idag, än att konvertera en bamsekÃ¥k pÃ¥ över 200m2. Konverteringsjobb + vp tar mer tid och kommer nog inte att vara intressanta förrens oljekunderna är borta ur bilden. Hur mÃ¥nga oljepannor finns det kvar där ute, troligtvis installeras det inte sÃ¥ mÃ¥nga nya i allafall ?? 

Edit:
Det nämde jag aldrig: Den största orsaken att vi avvaktar är faktiskt firmornas bemötande. Det känns inte som att man vill ge sig in i en 200 000:- kronors affär med någon som är ointresserad, inte svarar på mail, inte går att nå per telefon osv..Bådar inte gått..
« Senast ändrad: 28 november 2006, 22:10:55 av D_Sundsvall »
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1726
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Dacke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Konverteringsbidrag 2006! Officiell tråd
« Svar #119 skrivet: 08 december 2006, 14:46:44 »
Undrar om jag får pengar.. Fick ett preliminärt ok för ett par dagar sedan.
Man får väl hoppas att det innebär att man hann med tåget som siste man... huvuddunk
Nibe 1130-6 + VPA 300/200 + Borrdjup 140
4800 start//3200h komp.tid//13h TS
50/50% golvvärme/radiatorer 160kvm
Kör kurva 6-0
COOLIX Luft/Luft i garaget

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!