0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
... men har ngn tänkt på ev upptaxering staten ger ju sällan bort pengar så på x ant år har man bet tillbaka pengarna till staten rätta mig om jag har fel.
Nu verkar visst pengarna ändå vara slut ;
Mer peningar
Jag har skickat in min blankett och jag lade på allt på konvertering från el. Dvs både radiatorer, borrhål och värmepump. Jag har sökt som en galning efter vad exakt definitionen av distributionssystem är enligt boverket och har inte hittat något. Och precis som någon nämner så vore det ytterst idiotiskt om man bara kan få bidrag för radiatorer då de som byter oljepanna kan få bidrag för värmepannan. För ingen kommer att installera radiatorer för 100.000. Dessutom är ju kostnaden högre för den som måste byta allt och då borde rent logiskt allt ingå. Varför skulle de annars fråga om vilken värmepanna man ska etc. Jag tror att inte ens Länsstyrelsen har fattat eller blivit informerade om detta då allt är väldigt nytt.Distributionssystem enligt mig är det system som flyttar värme från en plats till en annan dvs från borrhålet, till pannan där det blir varmt och som sedan pumpas vidare, til rören som tillslut går till radiatorerna./Sam
Citat från: svh9633 skrivet 24 februari 2006, 10:17:08Jag har skickat in min blankett och jag lade på allt på konvertering från el. Dvs både radiatorer, borrhål och värmepump. Jag har sökt som en galning efter vad exakt definitionen av distributionssystem är enligt boverket och har inte hittat något. Och precis som någon nämner så vore det ytterst idiotiskt om man bara kan få bidrag för radiatorer då de som byter oljepanna kan få bidrag för värmepannan. För ingen kommer att installera radiatorer för 100.000. Dessutom är ju kostnaden högre för den som måste byta allt och då borde rent logiskt allt ingå. Varför skulle de annars fråga om vilken värmepanna man ska etc. Jag tror att inte ens Länsstyrelsen har fattat eller blivit informerade om detta då allt är väldigt nytt.Distributionssystem enligt mig är det system som flyttar värme från en plats till en annan dvs från borrhålet, till pannan där det blir varmt och som sedan pumpas vidare, til rören som tillslut går till radiatorerna./SamJag har just fått länsstyrelsens preliminära beslut där det står:Observera att kostnader för värmepump och kollektor ej ingår i bidragsunderlaget vid konvertering från direktverkande el.Som också svh9633 tycker verkar detta mycket underligt.Finns det någon som vet om det finns bättre info någonstans?
Det låter konstigt som jag fattat så får man ta del av hela bidraget(upp till 30000)vid konvertering från direktel,el byte från oljeeldning,har du däremot kört din panna på el får du inget för pannbytet.Man måste kunna uppvisakvitton på oljeleveranser el sotningar som styrker att pannan körts på olja o inte el