0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag frågade mest för att se om det var ytterligare nån listig inställning man kunde trixa med, men jag får väl vänta tills temperaturen sjunker ner mot 15-18 minusgrader och se vad som händer då.Men nåt som förvånat mig är att framledningen tycks styras så hårt av den valda innetemperaturen när man har rumsgivare. Huskurvan ger betydligt mindre förändring av framledningstemp.När det blir riktigt kallt har jag ju dessutom vedpannan som stöttning.
Är det inte mest ekonomiskt att låta VP'n gå till den stannar själv?
Just nu sa innegivaren 21,2 och börvärdet var satt till 21,0. En sänkning till 20,5 (0,7 grader) sänkte raskt framledningens börvärde med 5 grader. En höjning till 21,5 (0,3 grader) höjde med 3 grader. Om jag däremot stegar om huskurvan 4-5 grader så ändras framledningens börvärde 1-2 grader, och den borde ha samma skäl att "jaga ikapp då" tycker jag. Min lärdom är att man inte ska pillra så mycket på förvald innetemp.Det vore intressant att få se ekvationen som ligger bakom beräkningen av framledningens börvärde, men den vill väl inte CTC släppa ifrån sig.