Hej
Sitter med pannan i djupa veck och behöver råd från de som kan det här!
Har ett hus i Gävle, 1-planstegelhus med källare, 120 + 110 kvm. Byggt 1977. Ska värma båda planen (och möjligen garaget på 50 kvm.)
Har idag en olja/el/vedpanna (inga ack-tankar), samt en luft/luft-pump. Familjen som bodde här innan jag flyttade in gjorde av med 30.000 kW inkl hushålls el, och då körde de bara med elpannan samt luft-luft pumpen.
Det är ett enrörssystem och borde väl vara högtemp. Dock så tror jag inte att vi kommer göra av med så mycket. Har haft en årsförbrukning på ca 9000 kW, har eldat (som f..n) och vill slippa detta. Skulle gissa att de gjorde av med 23.000 kw utan hushållsel.
Jag har velat mellan luftvatten och bergvärme men nu lutar det att jag ska installera en l/v-pump men funderar över vad jag ska välja.
Har fått in offerter på bergvärme, en IVT C9 och en Nibe 1245 10 Kw, samt en LV-pump Mitsubishi Ecodan 16kW. Tycker dock att det blir lite dyrt med bergvärme, ca 155 tkr och tittar därför på luftvatten istället. Dumt kanske?
Vad behöver jag för storlek? Tittar jag på vad som rekommenderats på bergvärme är det 9-10 kW.
Jag har ju idag en vedpanna som jag skulle vilja kunna använda lite som stöd om det blir "för kallt ute". Men hur är det nu?
Har inte riktigt fattat detta med fast och flytande kondensering. Frågade en som sålde Nibe och han sa att jag skulle förlora på att koppla min vedpanna till systemet. Varför?
Har tittat på CTC ecoair 109/NiBE F2026/Bosch EHP 10AW samt Mitsubishi Hydrolution A2W. Är det scrollkompressor på alla nu? Är det att en fördel att välja en modell med inverterkompressor, det är väl det på Mitsubishin men inte de andra?
Vad ska jag välja för innedel?
Om jag väljer Nibe så kan jag ju välja tex VVM300 eller till CTC en Eco el V3, kan jag docka min vedpanna till den?
Jag kanske är helt fel ute - kan jag ha en acktank som jag värmer med vedpannan, som i sin tur är dockad till inomhusmodulen tex VVM300 eller CTC eco el, och hjälper till att värma vattnet när det är kallt ute (tänkte att jag kan elda lite när jag har tid och lust)?
Hoppas ni förstår vad jag menar?! Det blev ett långt första inlägg av mig.
Kan ni som kan detta ge mig lite råd?!
/Daniel