0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Med denna temp.mätning hävdar man att det är rätt mängd köldmedia i pumpen. Ex. vis att 50 gr skulle märkas direkt på tempen. Det ska vara 0,8 kg i pumpen.Jag är lite frågande om man kan avgöra det med en så enkel mätning. Är det inte så att man måste tömma och väga upp nytt köldmedia för att vara säker på att man har rätt mängd?Det går inte att bestämma exakt köldmediamängd med hjälp av TA. Däremot kan vell en erfaren kyltekniker bedömma att maskinen fungerar som den ska med hjälp av TA.2. Dessutom tycker jag att COP är mycket sämre än min gamla RAS-10 Daiseikai.Det är ingen Daiseikai, det är en Suzumi plus.. Daiseikai är bättre.Är det någon som har erfarenhet av denna golvmodell?Jag har en på landet, inga problem.. men den här modellen finns inte i daiseikai och det var säljaren noggrann med att säga, det är inte riktigt en lika bra värmepump men det var golvmodell jag skulle ha.
I produktbladet står det "Nom. Effektförbrukning kW 0,60 (0,23 - 0,82)". Dvs 230W som lägst om jag tolkar det rätt. Sen tillkommer det kanske ytterligare effekt för värmekabel och kompresorvärmare?Vad mäter du effekten med? Det ser ut som du har tittat på nominella effekten i kyldrift. i Värmedrift så ska den kunna gå ner till 180w men det är under bästa möjliga omständigheter. Tror 3-400 är att räkna med i normaldrift
Eftermonterad kabel, Trodde Toshiba var mordernare än så?
Hej,Nu har man bytt ut elektronik och sensorer ute och inne. Det gav ingen skillnad i beteende.Då verkar allt stämma från början då?Den har fler konstigheter:1. Startar och stoppar ofta, alltid utan avfrostning. Upp till 5 till 6 ggr i timmen vid någon plusgrad från drygt 300 W ineffekt. Ingen som helst frost på utedel. Stoppen varar typ 1 - 2 minuter. Den stoppar som tidigare direkt utan att gå ned i varv som en inverter borde göra. Du menar att alla invertrar ska varva ner innan avfrostning? Aldrig hört talas om Vid någon plusgrad ska den enligt datablad kunna gå ned till ung. 160 W som lägst. Då det blir varmare ute +7 - 8 grader kan den gå flera timmar med låg effekt 195 W. Detta verkar normalt.Är det här en förändring sedan givare och kortbyten? Du verkade inte ha nått denna låga effekt enligt tidigare inlägg?2. Ibland avfrostar den utan att man kan se någon frost och mycket små vattenmängder ibland typ 25 - 50 ml, ibland tom 20 droppar! Det har med vilket väder det är ute, värmepumpen gör en förberedelse för avfrostning efter att värden på vvx och utetemp förändras inom ett visst tidsintervall. Låter inte konstigt tycker jag3. Dessutom ger den stora kondensvatten mängder jämfört med min andra pump. Jag har mätt under ett dygn: Torrt i hinken under den gamla, men 2,3 liter i den nya. Detta trots att medeleffekten då hos den gamla var 332 W och den nya 188 W! Nu hänger jag inte riktigt med, antingen avfrostar den för lite eller för mycket? stämmer det? Finns det någon korrekt mängd avfrostningsvatten?
Hej shevchenko,Några kommentarer:Enligt datablad så skall Daiseikai 10 och den här golvmodellen ha samma COP 4,27.Stoppen är inte vid avfrostning.Vad beträffar avfrostningen så är det inte normalt att den ska ge så lite vatten, har aldrig noterat något liknande på mina andra pumpar.Tidigare har den också kunnat gå med låg effekt vid varmare väder, ung.195 WVattenmängderna är vid kondens inte avfrostning. Det tyder ju på att förångaren går för kall.Mvh