Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur funkar det?  (läst 4585 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Forest

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Hur funkar det?
« skrivet: 18 oktober 2005, 11:12:35 »
Hej

Jag har fått en IVT Nordic Inverter luftvärmepump 5,0 kW installerad.
Fakta:
Har sedan tidigare vattenburen värme med en elpanna.Elpannan har en sensor som sitter ute på husgaveln.
jag antar att den skickar signaler att nu är det kallt börja jobba till pannnan.
Bytte ut samtliga termostater till radiatorerna för några år sedan.

Nu till min fråga:
Jag vill ju att IVT pumpen ska jobba mest och elpannan ska stötta när pumpen inte räcker till.

Räcker det att skruva ner på radiatorerna?

Pannan går ju igång på signal från givaren utomhus,
men när radiatorerna är nerskruvade förstår den då att det är lagom eller?

Har lite svår att förklara, men hoppas att min fråga gick fram någorlunda ;)

Kom gärna med en "Värme for dummies" förklaring.

Tack på förhand

H

Utloggad rsoderberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur funkar det?
« Svar #1 skrivet: 18 oktober 2005, 11:44:38 »
Hej.
PÅ mitt förra hus i Stockholm hade jag elpanna med vattenburet precis som dig, och även där satt givaren utomhus och jag tyckte inte att det fungerade så bra. Speciellt inte när jag eldade i spisen, hittade i instruktionsboken hur man programerade om pannan så att den gick på inomustemperatur istället och det blev kanon. Borde fungera på samma sätt på din L/L pump, min panna var en IVT.
Ha en bra dag, mvh Rille.

Utloggad E9DKE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Jag kör värmepumpen!
SV: Hur funkar det?
« Svar #2 skrivet: 18 oktober 2005, 16:15:01 »
Hej,
Jag har elpanna + vattenburen värme samt en luftvärmepump. Skillnaden är (om jag förstår saken rätt) att du har
utomhusgivare och shuntautomatik, och jag har manuell shunt (= en ratt).
Din lyxigare pannreglering startar inte pannan, utan öppnar/stänger shuntventilen så rätt utgående vattentemp
anpassas till rådande utetemp. Pannan är väl alltid "igång" och håller vattnet varmt, eller?
Eftersom du har termostater på alla elementen så kan du ställa dessa på min-läge (eller precis så de är KALLA när
lvp:n värmer huset). I och med detta så spelar det inte så stor roll vilket läge shunten står i, eftersom elementen
ändå är stängda. Vill man vara säker (och sniken) så ser man till att shunten verkligen är stängd!

På det här viset så värmer lvp:n huset och elpannan värmer tappvattnet. Skulle lvp:n gå sönder eller inte räcka till då
det är som kallast, då startar man shuntautomatiken och skruvar upp radiatortermostaterna igen.

Nån omkoppling till innegivare för shunten tror jag inte behövs, låt lvp:n sköta tempen inne!

Mvh
Villa i Värmland, 1½-plan på 117 m2. En person i hushållet. 1st Panasonic E9DKE sedan sep -05. Vattenburen el sedan tidigare. Förr ca 18 000 kWh/år, nu ca 11 500 kWh/år. Nöjd!!

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Hur funkar det?
« Svar #3 skrivet: 23 oktober 2005, 14:51:10 »
Ställ inte om några termostater utan kolla om det går att välja sommardrift påpanna, då stannar oftast cirk.pumpen och pannan gör endast vv.
Sen när det blir kallt så sätter man på pannan, kolla också vilken effekt som pannan kopplas in med.Skulle tro att 6 eller 9 kw borde räcka.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Pan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fd. värmepumpsmotstÃ¥ndare som delkapitulerat.
SV: Hur funkar det?
« Svar #4 skrivet: 23 oktober 2005, 15:41:06 »
Hade samma upplägg som du + braskamin.
Jag kompletterade med en rumsgivare som kompenserar för värme från braskamin/värmepump.

Att strypa termostaterna är inte tillrådigt av två anledningar:
1: Du kör ut värme i rören som värmer huset och därmed minskar besparingen med värmepumpen.
2: Vid de temperaturer som vp'n ej orkar värma huset så får du ingen värme från elementen.

Med en rumsgivare (ställ någon grad under vp'n) så löses bägge problemen och elpannan stöttar när det behövs.
80 + 80 m2, tidigare elvärme + braskamin, gjorde förra året av med 21000 kWh + 5 kbm ved. Installerat L/L-pump (E9DKE) 3/11-05.

Utloggad E9DKE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Jag kör värmepumpen!
SV: Hur funkar det?
« Svar #5 skrivet: 23 oktober 2005, 22:27:25 »
Men om man inte skruvar ner termostaterna på elementen HELT, utan på ett läge som motsvarar
t ex 18 C ??
Då är ju elementen kalla när lvp värmer huset till 20-21C! Kalla element borde ju innebära noll
i förlust.
Om sedan lvp:n inte klarar uppgiften då det är smällkallt, så sköter elementen om att det inte blir
lägre än 18C i rummen! Dvs stöttar till vid behov.

Detta tycker jag borde funka, och detta utan att man behöver installera mer grejer.

Mvh
Villa i Värmland, 1½-plan på 117 m2. En person i hushållet. 1st Panasonic E9DKE sedan sep -05. Vattenburen el sedan tidigare. Förr ca 18 000 kWh/år, nu ca 11 500 kWh/år. Nöjd!!

Utloggad gästen

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur funkar det?
« Svar #6 skrivet: 24 oktober 2005, 07:37:51 »
ställ ned alla element till t.ex 15 grader. höj sedan i de rum där pumpen inte klarar. vänta ett dygn innan du höjer
LJ

Utloggad Pan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fd. värmepumpsmotstÃ¥ndare som delkapitulerat.
SV: Hur funkar det?
« Svar #7 skrivet: 24 oktober 2005, 09:27:14 »
Men om man inte skruvar ner termostaterna på elementen HELT, utan på ett läge som motsvarar
t ex 18 C ??
Då är ju elementen kalla när lvp värmer huset till 20-21C! Kalla element borde ju innebära noll
i förlust.
Mvh

Det vi pratar om är egentligen inte förlust utan snarare besparing.
Om elementen är kalla så kommer rören ändå vara varma och från dessa kommer "dyr" värme att föras över till huset. Vid utetemperaturer då vp'n skulle klara uppvärmningen själv så får man därför en minskad besparing.

En rumsgivare kostar ca 1000 kr och är mycket enkel att installera. Innan jag änvände vp eller kamin så märktes redan då en besparing med en rumsgivare eftersom att utegivaren ej kan kompensera för solinstrålning, ljus, flera personer i huset etc.

Ytterligare ett argumnet är att systemet kommer att sköta sig självt med en rumsgivare.
80 + 80 m2, tidigare elvärme + braskamin, gjorde förra året av med 21000 kWh + 5 kbm ved. Installerat L/L-pump (E9DKE) 3/11-05.

Utloggad Sparare

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Hur funkar det?
« Svar #8 skrivet: 24 oktober 2005, 09:36:58 »
Hej!
Skaffa mekanisk rumstermostat (198kr Clas Ohlson) och koppla i serie med cirkulationspumpen. Elementen kommer att vara kalla tills termostaten slår till.

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Hur funkar det?
« Svar #9 skrivet: 24 oktober 2005, 09:45:27 »
Hej ..
håller med flera skribenter,skaffa innegivare 100x bättre än en utegivare.
innegivaren är snabbare,mer exakt mm mm

det e ju fullständigt ovesäntligt vad det e för temp ute det e ju inne i huset man vill ha 20grader å jämn temp....
dom som ha testat utegivare påståt att dom e sega för väderomslag + att dom har dålig kontroll på om man är 2 eller 20 perssoner i huset.

har en kompis som har kört sitt hus med inne givare å loggat tempen inne i huset under en vinter å han sa att det diffade som mest 2-3 grader mot det inställda värdet på givaren ,det vadå han hadde hela huset fullt med folk
så inne givaren han väl inte med riktigt


Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur funkar det?
« Svar #10 skrivet: 24 oktober 2005, 13:19:57 »
Hej,

Det beror helt på vilken värme-reglerautomatik din el-panna har. Generella råd tror jag är enkla men "farliga". Min rekommendation är att prova dig fram.

Min reglerautomatik känner skillnaden mellan ute- och innetemp, jämför med inställt BÖR-värde och pytsar ut en lämplig temperatur till elementen. Jag har nöjt mig med att minska BÖR-värdet några grader på centraltermostaten, och ställa upp elementtermostaterna några grader i de rum där det är dålig cirkulation från L/L pumpen. Samt ändrat litet på "kurvan", dvs skillnaden mellan ute/innetemperatur. Samt ökat nattsänkningen.

Sedan jag skaffade värmepumpen kan jag numera reglera temperaturen under dygnet olika i olika rum. Tex håller sovrummet mm nattetid en högre temperatur än resten av huset, som nu är rejält temperatursänkt nattetid.

Några element blev i praktiken helt avstängda, men jag törs påstå att vid ett tvårörsystem, så drar dessa element eller matningsrören ingen energi!
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Sparare

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Hur funkar det?
« Svar #11 skrivet: 24 oktober 2005, 22:55:32 »
Hej!
Skaffa mekanisk rumstermostat (198kr Clas Ohlson) och koppla i serie med cirkulationspumpen. Elementen kommer att vara kalla tills termostaten slår till.

Jag missade att det var elpanna. Gör inte så på elpanna!! Rådet endast för oljepanna.

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Hur funkar det?
« Svar #12 skrivet: 25 oktober 2005, 01:17:28 »
hej ..
sitter det en shunt på elpannan?
säg att elpannan gÃ¥r pÃ¥ hmm 80grader Ã¥ du shuntar ut 60 pÃ¥ stigen om du har det sÃ¥ e det ju bajslätt =) 
sätt dit en motor shunt å en inne givare...
går huset varmare än 19grader så stryer ju innomhus givaren bort radiatorerna inne iomed att det e för varmt
sen då Luftisen inte orkar hålla 21 grader så sköter innegivaren å shunten om att styra upp det till 19 grader

felet e väl att du står å håller din elpanna på 80 grader konstant...men strålnings förlusterna ur el pannan bör ju va
försummliga + att elpannan förmodligen ochså gör ditt varmvatten så det har du alltid varmt å bra...

har du en innegivare så ska du ta bort termostaterna ur ellementena å låta motorshunten+ inegivaren göra allt jobb....
fast det e bara en vild teori som jag har =)

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur funkar det?
« Svar #13 skrivet: 25 oktober 2005, 10:59:03 »
Behåll alla element-termostater, om du vill ha olika temperaturer i några rum. Tex vid olika tidpunkter under dygnet.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!