0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu när det har blivit kallare så kan min Sanyo inte komma upp i den värme som jag har satt. Fläkten går väldigt långsamt fast att den ligger flera grader under det jag har angivit. Trots att jag höjer temperaturen ännu mer så blir det inge mer fart på fläkten. Vad kan vara galet då?
Hmm, min Sanyo beter sig också lite märkligt. Står på full fläkt, 21 grader börvärde, värmeläge. Fjärrkontrollen placerad i ett rum intill (dock visuell sikt till innerdelen, ca 4m mellan). Nya batterier i fjärren.Mellanåt så värmer lvp'n på helt OK, men som i morse när jag kom upp så var det 16 grader vid fjärrkontrollen och 15,8 grader där innerdelen sitter (ingen nattsänkning på eller något). Ute är det bara någon minusgrad, så den borde LÄTT klara av att hålla åtminstone 20 grader vid fjärren och inne vid innerdelen borde det vara 26-27 grader eller något. I vilken ände börjar jag?
Nu verkar du ju inte ha så långt mellan fjärren och innedelen men varför har du fjärren i ett annat rum? Sätt fjärren bredvid innedelen i hållaren där den ska vara, det är början om man har nya batterier och att man kollat inställningarna. Många tror att det är temperaturen som visas i fjärrens "ruta" som pumpen är inställd på, men det inställda värdet visas om man trycker EN gång på en av temperaturinställningsknapparna. När man inte rör fjärren visas temperaturen som man har i rummet. Tror kanske inte att det här är lösningen på problemet, men en början för att inte i onödan ta ut en tekniker. De allra flesta jag pratar med som har problem med Sanyo löser jag på telefon, oftast är det batteribyte som krävs.
Är inte problemet då att det blir 'kortslutning' - Dvs det blir varmt i hallen så att innedelen suger in varm luft och då begränsas uteffekten?
Du kanske rent av har haft ca 19-20 minusgrader inatt så pumpen har stängt av sig, de brukar starta igen när utetempen kommer ned till ca 15-16 minusgrader. Mvh Raffen.
funkar det bra att ha den i källaren? har en som sitter inne över ytterdörren nu som jag funderar på att montera nere i källaren istället, eftersom värmen stiger borde det ju vara optimalt, det enda jag är bekymrad över att det yttre aggregat hamnar högre än innerdelen men det kanske inte har någon betydelse?