Hejsan.
Gjorde ett inlägg på en tråd tidigare men tråden verkar slut så vi startar en ny.
Har köpt en Toshiba Ras 35 från Ventilationsutveckling.
Valde denna pump efter mycket läsning på detta forumet.
Har funderat sedan förra vintern på vilken pump jag skulle välja och fastnade till slut för polar 2.
Ville köpa pumpen från ett så seriöst företag som möjligt och därför blev det också generalagenten.
Detta ångrar jag inte på något sätt.
Men jag blev rekommenderad att istället välja en Toshiba Ras 35 då denna skulle ha samma funktioner men ändå ligga lite bättre till prismässigt. Framförallt skulle den också vara mer effektiv än föregångaren.
Har haft pumpen installerad i en vecka nu. Är ju inte så kallt ännu men den värmer fint och oron för ett högt ljud har uteblivit. Är på alla sätt nöjd förutom en sak. Tyvärr så var det också denna sak som var helt avgörande för valet av en Toshiba.
Pumpen är monterad mittemot våran täljstenskamin, som tidigare har värmt hela huset. Tanken var att vi skulle fortsätta stödelda med kaminen och att pumpen skulle vara ett komplement. T.ex att man eldar under kvällen varpå pumpen känner av detta och slutar producera värme, men fläkten fortsätter att sprida värmen från kaminen, senare under natten när kaminen svalnat så skulle pumpen känna av detta och starta upp värmeproduceringen o.s.v...
Nu verkar det som att denna funktion saknas på Ras 35. Stämmer detta? Hoppas på att jag inte kan med min pump och att det bara hänger på någon inställning. Saknar helt erfarenhet från värmepumpar..
Alternativet är att byta till Polar 2 men det känns inte heller rätt då jag har fått uppfattningen att Ras 35 är en bättre pump. Stämmer detta? Känner mig villrådig.....
Har blivit schysst bemött från Ventilationsutveckling när jag pratat med dem vill jag gärna tillägga.
Mycket tacksam för svar...