0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det ser ganska bra ut tycker jag. Det man ska tänka på är, att har man huskurvans lutning på 60º ska man också ha max framledning till minst 60º. Kurvans lutning är ju den framledningstemperatur som huset behöver vid -15º ute, då måste man ju tillåta minst lika hög temperatur på framledningen, annars kan man inte få rätt temp vid -15º ute. Det säkraste är att sätta max framledning några grader högre än vad lutningen är satt till.Om du vill minska elförbrukningen, kan du prova att sätta ner övre pannan till 45º, så går inte elpatronen in lika mycket, men risken är att varmvattenkapaciteten minskar. Men det är inte farligt att testa med lägre temp, funkar det inte så ökar man bara upp igen. Jag kör med 37º och 1,5 kW på elpatronen och det har gått 49 kWh hittills under november. Det funkar bra här, men det beror mycket på vilken temp man behöver på framledningen och därmed har i undre pannan.erp
Jag tycker gott du kan prova att behålla max framledning på 55 °C. Anledningen är att om du behöver mer värme än så så kan inte kompressorn producera den utan då får elpatronen stå för kalaset.... Räcker det inte till så höj givetvis! Om det gör det eller inte beror på var i landet du bor. Här nere i Skåne är det sällan så kallt som -15 °C
Det spelar nog ingen roll om det står 55º eller 65º i max framledningstemperatur. Redan vid ett börvärde på 45º på framledningen, är börvärdet på elpatronen 52º och den håller övre pannan mellan 52-55 grader, och vid 55º på framledningens börvärde, är elpatronens börvärde 62º och den håller 62-65 grader i övre pannan. Det är ju huskurvan som aktiverar elpatronen via framledningens börvärde, vad som anges i max framledning påverkar inte elpatronen. Däremot bör man anpassa max framledningenstemperatur till den inställda kurvan.erp