0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har man ett litet badrum mitt i huset och bara vill ha komfortvärme varför då inte bara lägga en elslinga. Lätt och enkelt, värme också sommartid. Har så själv, enda passus är elförbrukningen. Några verkar ha försökt mäta, finns ingen tråd om det?
Många sunda inlägg och svar i denna tråd. Här kommer mitt bidrag: En Wirsbo fördelarshunt ("Pusher") har en termostat som styr framledningstemperaturen, vilket är just att styra golvtemperaturen. Golvtemperaturen blir i princip oberoende av hur värmepummpen försöker reglera efter sin kurva. Enskilda slingor styr man genom att strypa flödet manuellt eller med termostat och motorställdon.
Ytterligare ett sätt är att koppla golvvärmen från mantelvattnet i vv-beredaren. Då kan man få komfortvärme på stengolven även när VP'n anser att det är för varmt ute att köra ut varmvatten.Jag vet ingen som provat. Det skulle ju vara trevligt om någon på forumet kan prova det före mig .För att inte bli helt OT. Denna lösning kräver definitivt en pusher./m
Citat från: Macce skrivet 21 oktober 2005, 20:26:40Ytterligare ett sätt är att koppla golvvärmen från mantelvattnet i vv-beredaren. Då kan man få komfortvärme på stengolven även när VP'n anser att det är för varmt ute att köra ut varmvatten.Jag vet ingen som provat. Det skulle ju vara trevligt om någon på forumet kan prova det före mig .För att inte bli helt OT. Denna lösning kräver definitivt en pusher./men mycket bra ide !det skulle vara mycket enkelt att koppla in pushern på min nya VPA 300/200 som har 2 anslutningar för in & ut på dubbelmanteln. den ska jag grunna på ! Frågan är hur mycke det kyler varmvattnet & skapar starter i onöden? borde ju knapt märkas, då golv värmen har låg temp så tar ju pushern extremt små mängder vatten för att värma golvslingan.
Du behöver ingen extra cirkpump.När golvärmeshunten öppnar så får du ju cirkulation på den "oshuntade" sidan.Jag har gjort några sådana inkopplingar jag tycker att det funkar sådär. Man bör ha möjlighet att koppla om golvärmen från beredaren till värmesystemet på vintern.
Det blir ganska omständig anläggning om man säger så.Man måste manuellt koppla förbi med ventiler på sommar och vinter säsong vilket husägarna har svårt att komma ihåg.Har man ett pushkoppel med kapillärrörstermostat så funkar värmeregleringen ganska dåligt om den får 50gradigt vatten fram till pushen.Motorventiler på kopplet och innetermostat funkar inget vidare heller (fungerar överlag dåligt enligt mig).Man bör ha en motorshunt med egen reglerkurva om det ska funka.Du bör inte ha golvärmen på beredar manteln vintertid pga golvärmen kyler ned beredaren för mycket.Helst ska pumpen köra värme på vintern, och bli det för mycket varmvattenproduktion så kan det störa värmedriften.Och för att klinkergolv ska kännas behagliga att gå på så blir det oftast väldigt varmt i rummen när det inte är radiator säsong.Mysfaktorn har ett pris, även med bergvärme.