Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tank(ar)  (läst 7166 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 641
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Tank(ar)
« Svar #15 skrivet: 02 december 2011, 22:55:15 »
Om du hade tänkt värma huset med ved i första hand, så enlig mig som bara har vedpanna, är den kaminen för klen, då eldningstiden blir för lång för att du ska orka med det i längden. Finns knappt nån vedeldare som har mindre panna än 25kw.

Min mening i en mening
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Tank(ar)
« Svar #16 skrivet: 03 december 2011, 09:00:55 »
Om du hade tänkt värma huset med ved i första hand, så enlig mig som bara har vedpanna, är den kaminen för klen, då eldningstiden blir för lång för att du ska orka med det i längden. Finns knappt nån vedeldare som har mindre panna än 25kw.

Min mening i en mening

 Thumbsup
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad M748

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tank(ar)
« Svar #17 skrivet: 05 december 2011, 10:04:12 »
 BiggerDigger: Jag vill fÃ¥ till ett bra fungerande system och ser kaminvärmen som bonus. Lyssna lite med folk och fÃ¥ tips. Sc:,h

Utloggad TbMattebo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KNX i nästa hus
SV: Tank(ar)
« Svar #18 skrivet: 18 oktober 2012, 12:29:25 »
Abuquir: Tack för tipset. Var inne på deras hemsida och tittade lite, skall kontakta dom i veckan.

Mr Anderson: Intressant, du har nog vad jag är ute efter, till och med samma kamin modell. Vad har du för acktank tänker pÃ¥ märke/tillverkare?  Hur stort hus har Ni? Är Ni nöjda med kaminen? Vad har du för komplement till kaminen?

Ace: Kaminen blir ett komplement till exempelvis en frånluftspump. Vi kommer att köra KNX elsystem i huset och då har jag en knapp (kommer även att finnas i våra telefoner och surfplatta) som är programmerad "elda" och mina termostater kommer då att vara "låsta" till ett värde en tid (allt är ställbart och får justeras in för lämplig komfort). Golven kommer inte att bli kalla när man eldar i kaminen för att sedan återfå den komfort som man egentligen önskar efter avslutad eldning, skall försöka hålla en "lagom" jämn temperatur på golven hela tiden.

Vilka värmepumpar hittade du som stöder KNX?
Tb

Utloggad erikassar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Outskirts of Norrköping
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: Tank(ar)
« Svar #19 skrivet: 04 december 2012, 20:50:08 »
Jag har en flvp Nibe 310p Antonia Aqua vattenmantlad kamin 500 liter acc 1,5 plan 185m2 byggår 2006 ca 9000kWh numer inkl garage eldar 8-12m3 staplat. Laddomater förstås. Sota en gång per vecka, det gör inte jag... Bär in veden till vardagsrummet i 70liters plastbackar. Kan bara elda upp accen till 70grader och tar ut via flvp till 35 grader. Dvs 20 kWh. Dock har jag betongplatta som jag trycker ut lite extra i när acc är full.
185m2, 1 1/2 plan 2006. Nibe 310P, Antonia Aqua vattenmantlad täljstenkamin . 8400kWh/år inkl allt. Eldar en del... :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!