Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ev. bilköp...ny eller beg...frågor  (läst 28678 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4732
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Ev. bilköp...ny eller beg...frågor
« Svar #75 skrivet: 27 december 2011, 19:50:44 »
Fyrhjulsdriften på min Volvo rasade just. Behöver en ny bil  :(
Vad tror ni om denna?
http://www.blocket.se/dalarna/Ford_Focus_1_6_TDCi_Titanium_HGV_37659416.htm?ca=6&w=1

Pendlar 12 mil per dag så låg förbrukning är bra

Halva priset !

Du skulle kunna spara mycket !

http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=cagtgcgvtsew

Utloggad 109an

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Ev. bilköp...ny eller beg...frågor
« Svar #76 skrivet: 27 december 2011, 20:11:42 »
Anledningen till att jag kom ihåg den var för att den jag såg hade mätartavlor ala startrek,
liknande denna


Eftersom du verkar ha lite tid över ;) så kan du ju ta reda på vad denna bil hette innan den döptes om för Sverigepremiären


"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2710
  • Karma +5/-1
SV: Ev. bilköp...ny eller beg...frågor
« Svar #77 skrivet: 27 december 2011, 21:59:33 »

skulle i dagsläget inte köpa elbil. Finns det några i trafik i Sverige som funkar på vintern också?Visst framtiden håller jag med om, men just nu ser jag ingen jag skulle köpa. Till våran el-truck på jobbet kostar batteripacket 135000:-

Många av de Renault Express och Clio elbilar som leasades ut till framför allt landsting och kommunala bolag under andra halvan av 90-talet (totalt omkring 300 exemplar) finns fortfarande i drift. Vissa av dem faktiskt fortfarande med originalbatteriet, andra kör med batterier hopplockade av användbara celler från skrotade batteripaket och till sist finns det de som har gått över till antingen blybatterier eller moderna litiumbaserade batterier istället för de gamla NiCd-batterierna. Men om man byter till helt annan batterityp kan man inte längre använda originalladdaren och går miste om "färddator"-funktionen.

Vinterkörning är inga problem - värmen ordnas med ett likadant värmepaket som på förbränningsmotordrivna Renault samt en cirkulationspump och en bensinvärmare (Ardic 091B, välkänd i Volvokretsar). Min egen erfarenhet är dock att man, för måttligt långa till-och-från-jobbet-körningar, klarar sig utmärkt utan den där värmaren om man bara kör elektrisk kupévärmare en stund före avfärd.

Aktionsradien rör sig för Express om storleksordningen 80 km med batterier i nyskick och omkring 60 km med 15 år gamla batterier. Clio går något längre tack vare lägre luftmotstånd. Den beror mycket kraftigt på under vilka förhållanden man kör - idealiskt är måttlig fart på slät landsväg men strömförbrukningen ökar snabbt om vägen är backig eller om man kör hårt med onödiga accelerationer.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ev. bilköp...ny eller beg...frågor
« Svar #78 skrivet: 27 december 2011, 23:07:05 »
Eftersom du verkar ha lite tid över ;) så kan du ju ta reda på vad denna bil hette innan den döptes om för Sverigepremiären

Jag tror den hade sålt bättre i Sverige om dom hade behållt namnet Honda F***a.
 8)

Undar om dom här har några på lager:
http://www.auto-knull.de/
 ;D
« Senast ändrad: 27 december 2011, 23:39:11 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad HIZ

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ev. bilköp...ny eller beg...frågor
« Svar #79 skrivet: 28 december 2011, 08:31:16 »
Jag har absolut ingen tid över om det gäller Honda, jag är bara (som det märks) helt betagen av min gamla fina Subaru Leone -86 och det är väl inte så konstigt om man haft 40 bilar, en del för över 200.000 (MB) Porschar, Volvos (två st) andra 4wd-bilar och plötsligt köper en bil som slängbil för 5000 rixdaler -2008 av en ung grabb som ska flytta till USA (när han levererade den tyckte jag den gick på tre cylindrar "tuff-tuff" men han skrattade och sa att det är boxermotor) och den bilen bara går och går och har en finess som togs bort av ren dumhet/snålhet som det verkar, på efterföljande Legacy, enkelt I och URkopplingsbar 4wd med en röd knapp i växelspaksknoppen.
Man får TIO såna bilar för det där "halva priset" på en Ford Focus och jag kan dra LOSS HUNDRA såna som kört fast i skiten.
Den har gått TJUGOTUSEN MIL utan ett enda fel och den går BILLIGT.

Va FAN behöver man då nya bilar till?

För att man ÄLSKAR att förlora pengar?
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad HIZ

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ev. bilköp...ny eller beg...frågor
« Svar #80 skrivet: 28 december 2011, 08:35:36 »
Nåja, jag gjorde i alla fall en snabb sökning för att försöka komma på vad den där fula Hondan hette i Japan, det var säkert väldigt kul namn men jag fick av någon anledning upp följande bild och gav upp direkt (finns antagligen en koppling, om inte annat på styret)


2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad HIZ

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ev. bilköp...ny eller beg...frågor
« Svar #82 skrivet: 28 december 2011, 09:07:01 »
Jasåå???
Då skulle jag kunna tänka mig att importera ett original från Japan  a:gl
Med alla emblem kvar, hörde just att den gjordes för direktinsprutning

Till Torbjörn Forsman vill jag säga att det du skrev om lite äldre elbilar är intressant då jag börjat fundera i såna bilbanor. Utgår gärna från en sån bil utan batterier för kanske 30.000 kr och sen fritt fram för eget labbande.
Jag vill nämligen ha en elbil med mindre batteripack och ett elverk som nödlösning för att inte bli stående nånstans.
Visst tar det plats men det är det värt för mig. Renault Express ligger bra till
där det borde gå fint att avgränsa och ljudisolera ett utrymme för elverk.

Har också funderat i banorna att bygga en egen elbil där jag utgår från en replika av något slag, lätt bil, glasfiberkaross av imponerande slag för att jäklas med folk, vad sägs om 10 hästar i en Lamborgini Countach som shoppingbil? Jag skulle tycka mycket om att visa upp motorn för nyfikna.
Jag hade en "Countach" i garaget nyligen, funderade på att köpa den men det visade sig vara för mycket jobb att få den godkänd för gatbruk.
Den hade stått som reklambil utanför en firma och hjulupphängningar och annat var felgjort, sakerna kom från BMW.
Observera elmotorn på stubben till höger.



2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Ev. bilköp...ny eller beg...frågor
« Svar #83 skrivet: 28 december 2011, 18:05:39 »
Jag tror den hade sålt bättre i Sverige om dom hade behållt namnet Honda F***a.
 8)

Undar om dom här har några på lager:
http://www.auto-knull.de/
 ;D
Den hette aldrig så, bara Fit och det gör den fortfarande:
http://automobiles.honda.com/fit/

Utloggad HIZ

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ev. bilköp...ny eller beg...frågor
« Svar #84 skrivet: 28 december 2011, 22:35:52 »
Etthundranian:
"Anledningen till att jag kom ihåg den var för att den jag såg hade mätartavlor ala startrek,liknande denna"


Jasså minsann, min fina gamla Subaru ala Startrek  :-\
Nix.
Var ute och tog en bild på instrumentering, rätt normal med en rolig figur som visar när 4wd är inkopplat på ett ytterst påtagligt sätt och samma med hel-ljuset :) Dessutom en röd linje för öppen dörr:
(Alla reglage fungerar och den har förstås returluft för tät trafik)

« Senast ändrad: 28 december 2011, 22:43:24 av HIZ »
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ev. bilköp...ny eller beg...frågor
« Svar #85 skrivet: 28 december 2011, 22:48:03 »
Min morbror hade en Subaru Leone super station turbo special 4wd i slutet på 80-talet - Den hade instrumentering á la Star trek. Förutom att man kunde koppla in 4-hjulsdriften med en knapp så kunde man också höja den några cm med en knapptryckning.

En dag när han åkte till jobbet hade han svårt att komma upp i högre hastighet än drygt 100. När han kollade lite närmare så hade den digitala hastighetsmätaren ställt om sig till mph...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4438
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Ev. bilköp...ny eller beg...frågor
« Svar #86 skrivet: 28 december 2011, 23:00:28 »
Min morbror hade en Subaru Leone super station turbo special 4wd i slutet på 80-talet - Den hade instrumentering á la Star trek. Förutom att man kunde koppla in 4-hjulsdriften med en knapp så kunde man också höja den några cm med en knapptryckning.

En dag när han åkte till jobbet hade han svårt att komma upp i högre hastighet än drygt 100. När han kollade lite närmare så hade den digitala hastighetsmätaren ställt om sig till mph...

"koppla in 4-hjulsdriften med en knapp"? Vad är det för B?

Jag har haft ett antal audi quattro och tycker allt som inte har konstant fyrhjulsdrift bara är eländiga ursäkter. Som konstant fyrhjulsdrift räknar jag inga viskokopplingar eller haldex-system. De är i grunden tvåhjulsdrivna med ett påhängt hjälpsystem.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ev. bilköp...ny eller beg...frågor
« Svar #87 skrivet: 28 december 2011, 23:05:29 »
Den hette aldrig så, bara Fit och det gör den fortfarande:
http://automobiles.honda.com/fit/

Jag tror det var tänkt att den skulle heta Fitta, men man ändrade sig innan officiell lansering.
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20020403/fitta-blev-dyr-affar-for-honda/?page=1
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad HIZ

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ev. bilköp...ny eller beg...frågor
« Svar #88 skrivet: 28 december 2011, 23:10:08 »
Denna morbroder körde alltså i ca 170 med en Leone. Där ser man hur tyst och fint dom går, det har också mamma sagt, "hastigheten märks inte".

Det är inga "hjälpsystem" här inte.
(Svammel f.ö. att döma ut ett system man inte har en aning om hur det fungerar eller hur det är avsett att användas)
Rejäla doningar med framhjulsdrift eller suverän vakuum-inkoppling av kardanen medelst röd knapp. Har aldrig krånglat på min enl. tidigare ägare. Vakuumstyrningen av övriga funktioner är lika superb efter 25 år.

Jag skottade aldrig framför garaget förra vintern, bara att köra rakt igenom drivan. Ok lite sats då när det var en halvmeter.
Leone heter underverket, INTE Legacy. Bortser vi från rosten så var Leone  bättre på några punkter. Tyvärr snålas det ibland in på finesser.
Får man visa upp en riktig sötnos från 1972?
(När kom dom till Sverige, Subaru hade många riktigt skojiga och "söta" modeller ännu tidigare, en som såg ut som DKW spånkorg)

« Senast ändrad: 01 januari 2012, 06:57:41 av HIZ »
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad HIZ

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ev. bilköp...ny eller beg...frågor
« Svar #89 skrivet: 29 december 2011, 06:24:19 »
"koppla in 4-hjulsdriften med en knapp"? Vad är det för B?

Jag har haft ett antal audi quattro och tycker allt som inte har konstant fyrhjulsdrift bara är eländiga ursäkter. Som konstant fyrhjulsdrift räknar jag inga viskokopplingar eller haldex-system. De är i grunden tvåhjulsdrivna med ett påhängt hjälpsystem.

Jag utgår från att "B" står för "Bullshit".
Det är noll-nivå på debatt i så fall. "Eländig ursäkt" för att man klarat sig ur problem genom att trycka på en knapp, javisst, moget resonerat.
Inte ett spår av förklaring varför det är nödvändigt att köra 4wd kontinuerligt vilket det givetvis inte är. Däremot värdet av att kunna koppla in det vid behov är oomtvistat. Leone fungerar som en bra framhjulsdriven bil i övriga lägen och drar trots sin höga ålder lite bensin med 2wd (0,7)
Alla besiktningsmännen på bilprovningen var överens, tre stycken varav två kom som intresserade, "varför tog dom bort något så bra, som fungerar?"
(Efter att ha råkat ut för 4wd-historier som inte gick att bromsprova)
Jag lyssnar hellre på sådana och min egen 35-åriga bil-erfarenhet än ogrundat högmod.
« Senast ändrad: 01 januari 2012, 07:00:55 av HIZ »
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!