0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu vet jag inte riktigt vart du fått allt ifrån, men min erfarenhet är precis tvärt om... Min dieselbil drar t.ex. ca 0.6-0.7l/h på tomgång... Dieselbilar är riktigt snåla, punkt. Möjligen att de kan vara lite törstiga precis när turbon börjar jobba på lite vid högre fart på motorvägen, i alla fall min bil. En Skoda Superb Combi, den drar ca 0.6 vid pendling (uppmätt vid tankning) 120km/h motorväg 45min, 45min stadskörning. Det lustiga är att när man åker från landet in mot stockholm så sjunker förbrukningen när man kommer in i stan och farten sänks (köer). På samma sätt ökar förbrukningen när man kommer ur stockholmsköerna... Snålast går det i runt 75-80 då kan man komma ner under 0.4 med ägg under gasfoten. Med en snitthastighet på 180km/h låg förbrukningen enligt färddatorn på 1 liter milen(!)
När miljödieseln kom hade många bränslepumpar problem med smörjningen, tillsatser nödvändiga. Har det blivit bättre på senare år?
Jag tror att det bara är en skröna, det var bekvämt att skylla alla tendenser till bränslepumphaverier på den minskade svavelhalten i miljödiesel även om haverierna kanske hade andra helt naturliga orsaker.
Ajajaj, fick lämna in avensisen för avgassystembyte idag, ska det inte hålla i mer än 11 år, 20000 mil? Nåväl, den börjar som sagt bli lite sliten....ser en liten öppning ekonomiskt om någon/några månader.Går det riktigt väl så blir det en sprillans Verso.Men plan B blir kanske en Focus, de verkar omtyckta, även fast jag levt efter måttot "ingen fård på vår gård".Men ingen diesel!!!
... Den har 4wd och låter väldigt kul i maskin. Ingen som helst rost, årgång -86. Väldigt fyrkantig.. Blågrön