0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Finns reglersystem som ej är märkesanpassade?
Vilket Forum!! Finns massor man vill fråga om… som tur är finns ett löfte om att man ”får ställa dumma frågor”, risken är ju alltid att man hamnar i den kategorin när man inte vet så mycket självTidigare kört fast kondensering ca 55 grader via vvb sedan shunt ut på elementen , ca 40 - 42 grader framledningstemperatur när det är som kallastKommer att tillsvidare fortsätta köra fast kond men sänkt temp max 40 grader som är behovet som kallast. (bättre COP och mindre slitage vad jag förstått) Köra via vvb som tidigare men koppla in en mindre vvb ca 60-100 liter i serie med den, vattnet är ju då förvärmt i den ”gamla” beredaren på 250 l. Om jag gör detta kan jag då köra med helt öppen shunt reglera returtempen med hjälp av cp för att få så låg returtemp som möjligt. Anledning; saknar reglersystem till VP för att kunna köra flytande kondensering. (Men går att modifiera)Finns reglersystem som ej är märkesanpassade?Inkopplingspunkter för anslutning av datorstyrning, vilka variabler styrs med hjälp av reglerdator? Har jag nytta av en logger trots att vp saknar reglerdator
Citat från: evo skrivet 17 oktober 2005, 16:40:40Finns reglersystem som ej är märkesanpassade?Det finns nog många, här är ett företag som pysslar med styrningar: http://www.miljo-konsult.com/Sitter dessutom orginalmonterad på Varmitek's VP.
Citat från: evo skrivet 17 oktober 2005, 16:40:40Om jag hade ett system som ditt skulle jag prova med en rumsgivare som styrde start och stopp av kompressorn, kanske i kombination med ett tillslagsfördröjt tidrelä. (för att inte tillfälligt korsdrag lurar igång VP:n.Om jag inte har fel tror jag att SaveIt naturvärme (Bonus) kör med den typen av reglering på sina värmepumpar. Den typen av reglering blir flytande, med rumsgivare, dock ingen utegivare, men det borde inte behövas.Loggern behöver alla som är intresserade av att se hur deras anläggning verkligen fungerar. Jag är dock liiite tveksam till att ligga med 250 liter legionellavarmt vatten ständigt, även med en liten elberedare efter, tappar du t.ex. upp ett badkar så tömmer du ju den lille helt ganska fort... Du skulle inte kunna fixa till nån form av legionellakörning på din ack?I ärlighetens namn undrar jag om du inte skulle skippa elberedaren, kör med rumstermostat (enligt ovan) för uppvärmningen, använd din ack/beredare enbart för tappvarmvatten, samt en trevägsventil som växlar när du har tappvarmvattenbehov. Låt samma termostat som växlar trevägaren tvångsstarta värmepumpen (om den inte redan går för husvärme) på t.ex. 45 grader och stoppa VP:n och växla trevägaren vid 55 grader.Om du har en rumstermostat som startar och stoppar VP.n för att reglera rumstempen med flytande kondensering så bör du rinligtvis få mindre tempsvängningar på inneluften än om du har kvar din acktank på radiatorkretsen.Krångligt svar kanske, men funderar du på nåt, fråga på!