Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Övriga frågor
(Moderatorer:
Bertil
,
purjo__
) »
Ämne:
Vad skall jag satsa på?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Vad skall jag satsa på? (läst 2122 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
lilma
Nybörjare
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 1
Karma +0/-0
Kön:
Pumpa på!
lilma
Vad skall jag satsa på?
«
skrivet:
18 november 2011, 13:44:32 »
Citera
Hjälp! Tänkte först när jag hittade detta forum igår att nu får jag äntligen svaren på mina frågor. Men jag har som det känns blivit än mer förvirrad (förmodligen för att jag inte hittar så bra i forumet).
Mina förutsättningar:
1,5 plans timmerhus på landet (utanför Avesta) ca 100m2, byggt 1915. Planerad tillbyggnad på 40m2. Allt på krypgrund.
Vartefter huset renoveras läggs vattenburen golvvärme in. I nuläget är uppvärmningen dirketverkande el, kakelugn och vedspis.
Just nu (under renoveringsfas) används huset mer som fritidshus (därav inga bra siffror på förbrukning). Planen är att vi skall flytta hit permanent.
Min plan på uppvärmning är att i tillbyggnaden bygga ett pannrum med vedpanna och ackumulatortank. Men även ha en värmepump och solfångare i systemet.
Först tänkte jag investera i en mark värmepump (en stor hästhage utanför huset), sedan såg jag att luft/vatten pumparna verkade väldigt prisvärda (Julas t.ex).
Hittade då det här forumet, som är jätte intressant, men det gjorde mig totalt förvirrad. Vad är "bäst"?
Jag vill kunna lita på VP, för det är den som skall sköta värmen när vi är bortresta t.ex. Fick intrycket att billiga luft/vatten var rena chansningen. Är mark värmepump mycket säkrare? Finns det låg prisalternativ där också? Är de isåfall driftsäkra?
Många frågor blev det, tack på förhand.
Loggat
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Moderator
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13356
Karma +23/-12
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
SV: Vad skall jag satsa på?
«
Svar #1 skrivet:
18 november 2011, 14:03:15 »
Citera
Skippa vedpannan och solfångarna och sätt in en 'märkes' luft/vatten- eller markvärmepump.
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35984
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #2 skrivet:
18 november 2011, 14:08:37 »
Citera
Satsa pengarna som pannan och acktanken kostar på en rejäl jordvärmeanläggning istället, det kommer du aldrig att ångra.
Har du tillgång till gratis ved - sälj veden, du kommer att få över pengar från vedförsäljningen när elräkningen är betald, och slipper hålla på med vedhanteringen.
Giller du att hålla på med ved, sälj färdigkluven ved, det tjänar du ännu bättre på.
Det finns billiga jordvärmepumpar, t.ex. Sfinxs Solar säljer lågprisalternativ.
De är inte så beprövade, men du kan kanske hitta lite info om dem här i forumet i alla fall.
Går du på min linje bör du dock köpa en värmepump med integrerad lösning för tappvarmvatten, och då faller dessa bort, om du inte kompletterar med acktank - och då är de plötsligt inte så mycket billigare.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Abuquir
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 757
Karma +0/-0
Kön:
Offshore windfarms, theworst greenwashing there is
Abuquir
«
Svar #3 skrivet:
18 november 2011, 14:22:18 »
Citera
Sfinxsolar hittar du på
www.sfinx.se
, jag har själv en luft vatten på 11 kwh till sommarstugan och håller koll på den via SMS och mail när jag inte är där via Ouman EH-800 reglerstyning.
Loggat
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)
sad
Kan värmepumpar
Stad/land: Södermanland\Trosa
Antal inlägg: 153
Karma +0/-0
Kön:
sad
«
Svar #4 skrivet:
18 november 2011, 16:14:52 »
Citera
Jordvärme helt klart....
Loggat
IVT EQ C10 (10kw) med 189 m aktivt hål i Trosa
Lättbetonghus i sutteräng på 96+96 kvm, tilläggsisolerad vind.
VP installerad Oktober 2011.
maos66
Expert på värmepump
Antal inlägg: 437
Karma +0/-0
maos66
«
Svar #5 skrivet:
21 november 2011, 11:08:57 »
Citera
Kika på detta paket:
http://www.sfinx.se/?category_id=6&item_id=10011
Skulle jag starta om så skulle detta vara ett rätt givet alternativ för mig.
Loggat
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19361
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #6 skrivet:
21 november 2011, 17:58:01 »
Citera
Satsa på jordvärme enkel lösning och förbrukningen kommer ligga lägre än med luft vatten samt solpaneler och investeringen blir nog ungefär densamma solpaneler till vp anläggning skaffar man för att man är intresserad det är svårt att räkna hem.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
maos66
Expert på värmepump
Antal inlägg: 437
Karma +0/-0
maos66
«
Svar #7 skrivet:
22 november 2011, 11:09:25 »
Citera
Hej!
Det handlar lite om vad man har för intresse. Jordvärme blir lite som en billigare fjärrvärme - installera och konsumera.
Kör man någon variant med solfångare etc så gör man det lite av intresse. Klart är i vart fall att värme/varmvatten är mer eller mindre helt gratis under april/maj till september från solen. Värmepumpen kommer att värmahuset billigt resten av året - utom ett par dagar när det kryper ned under -15C. Finns dock många tusenlappar i minskad investeringskostnad att shoppa el för.
Om du kollar på Sfinx-paketet så får du en 500 l acktank, solvärmeanläggning med styrningar etc, luft/vatten värmepump på 11 KW, elpatron, 4-vägs biv shunt och blandningsventiler etc för totalt 73 KKr.
Det jag kanske skulle ha uppgraderat lite med är att ha en större elpatron och en 3-fas värmepump.
Denna tank går givetvis också att använda mot en vedpanna...
«
Senast ändrad: 22 november 2011, 11:11:38 av maos66
»
Loggat
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Övriga frågor
(Moderatorer:
Bertil
,
purjo__
) »
Ämne:
Vad skall jag satsa på?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1040
dolda: 0
användare: 9
Användare online
:
torbjorn_forsman
Raketost
Heat?
gluecifer
alvinpalv
xxargs
svetsnisse
TS Comfort AB
Jisse
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info