Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT480, högtryckvakt trasig?  (läst 3480 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KalleT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
IVT480, högtryckvakt trasig?
« skrivet: 17 november 2011, 21:45:01 »
Jaha, då blinkar det rött, precis enligt instuktionsboken knUp.

"Om kondenseringstemperaturen överstiger 65°C, stoppas värmepumpen
under 15 min. Händer detta ytterligare 9 gånger inom 4
timmar, stoppas värmepumpen och tillåts inte starta igen. Samtidigt
börjar larmlampan blinka, och felkod 8.0. visas på f 0.
f 10 visar normalt 0.0. När högtrycksvakten brutit visar f 10 F.F."

Har nollat larmutgången, och när kompresson går igång så går den inte ens en minut, tryckrörstemperaturen(f7) hinner inte ens gå upp en knapp grad. Detta tycker jag utesluter lågt flöde på värmebäraren, vilket skulle kunna orsaka hög kondenseringstemperatur.

Kan det vara högtryckvakten som är kass, hmmm f10 visar INTE F.F utan 0.0.  dvs. att den inte har brutit?
IVT Elektrostandard 480, golvvärme 85m2, direkt el 46m2, braskamin, SOLFÅNGARE.

Utloggad KalleT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT480, högtryckvakt trasig?
« Svar #1 skrivet: 18 november 2011, 17:39:59 »
Testat lite och kompressorn brummar en kort stunde sedan blir det F.F på f10 dvs. högtryckvakten bryter, någon temp på tryckröret blir det i princip inte (22 till 23grC). Är det då fel på vakten? bryter för tidigt så att säga...
Visst jag fÃ¥r väl ringa en reperatör men det hade varit trevlig om nÃ¥gon svarade typ "ja ja det är alldeles säkert vakten som gÃ¥tt sönder, bara att byta kostar 375:-"   :)
IVT Elektrostandard 480, golvvärme 85m2, direkt el 46m2, braskamin, SOLFÅNGARE.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: IVT480, högtryckvakt trasig?
« Svar #2 skrivet: 18 november 2011, 19:31:39 »
Är du 100% på att du har riktig cirkulation över kondensorn?

Om man stänger av cirkpumpen på min Nibe så tar det 8sek innan HP löser (har testat).
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad KalleT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT480, högtryckvakt trasig?
« Svar #3 skrivet: 19 november 2011, 13:40:07 »
Ganska säker på att cirkulationen är god, kör utan rumstermostater, cirkulationpumpen går. Växlar jag mellan husvärme och varmvattenberedning så ändrar sig returtempen ganska fort (inom 30 sek).

Som jag skrev tidigare så hinner det inte bli någon temp på tryckröret(efter kompressorn före kondensorn) tryck och temperatur hänger ju som bekant ihop.

Skall kolla om man kommer åt att bygla högtryckvakten, bara för att testa.
IVT Elektrostandard 480, golvvärme 85m2, direkt el 46m2, braskamin, SOLFÅNGARE.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: IVT480, högtryckvakt trasig?
« Svar #4 skrivet: 19 november 2011, 14:35:35 »
kolla först att det är verkligen högtrycksvakten som bryter genom att mäta spänningen över dennas anslutning innan du byglar, det kanske finns fler källor till samma larm...

eftersom röret inte blir ens någon grad varm, vilket den borde bli även om den komprimerade luft så är omslagstrycket satt extremt lågt - men mottalas av att om det vore så fallet så skulle kompressorn inte snurra mer än några varv och max ett par sekunder innan brytaren bröt om den har förväntad pumpkapacitet... kolla även lågtrycksvakten och de om den bryter.

Utloggad KalleT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT480, högtryckvakt trasig?
« Svar #5 skrivet: 19 november 2011, 15:36:04 »
Jaha, då har jag undersökt lite mer noggrant och kan konstatera att högtryckvakten ligger seriekopplad med ett relä som hålls draget över kompressorns överhettningsskydd.
Kompressorn går inte utan brummar bara en stund och blir väldigt het.

Grannen bytte ut hela sin pump mot en IVT490 förra veckan, vår pump höll längst av alla i längan av 4 kedjehus byggda 2001-2002. De andra grannarna har bytt sina kompressorer de senaste åren.

Om jag inte få ett väldigt bra pris på komressorbyte så åker skiten ut!

Eftersom man jobbar med processoptimering inom värmeproduktion (fjärrvärme) så skall det bli lite kul att leta upp en bra teknikslösning.
Kommer givetvis att ha kvar den solvärmde vvb som förvärming till vvb:n i maskinen, har även en outnyttjad värmeslinga i soltanken som jag gärna vill kunna nyttja till golvvärmen, och flytande kondensering vill jag ju ha såklart!

Startar nog en ny tråd om detta om det inte är lönt att byta kompressorn.
IVT Elektrostandard 480, golvvärme 85m2, direkt el 46m2, braskamin, SOLFÅNGARE.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: IVT480, högtryckvakt trasig?
« Svar #6 skrivet: 20 november 2011, 00:37:23 »
Kolla motorkondensatron ocksÃ¥   ^-^
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT480, högtryckvakt trasig?
« Svar #7 skrivet: 16 januari 2012, 08:47:14 »
Det här vill jag veta mer om, dels hur gick det men även ifall motorn i 480-kompressorn är en kvasi trefasare med stor konding (550 watt borde kräva en konding på ca 40 uF) eller en enfasare med hjälplindning.
Har inte kollat på mina prylar eftersom jag aldrig haft fel på pumperiet och kopplingschemat anger inga värden, dock hävdar chemat att motorn är Y-kopplad och ser lika trefas ut som fläktmotorn för en icke starkströmare som jag. Vi har ju en aktuell tråd om en mankerande fläktmotor på 480.
Konding kan också sitta för faskompensering som jag minns det hela, det handlar väl om reaktiv, icke önskvärd effekt som ger onödig belastning, inte på motorn men på nätet och ev. transformator.
Kallas både faskompenseringskondensator (gillar långa ord) och hjälplindningskondensator för "driftkondensator"?
Det finns folk här som kan det här..jag har ju kunnat teorin men det var under förra årtusendet och aldrig pysslat med det praktiskt.
(Små keramiska kondingar kan väl också sitta som störningsskydd och en sån skulle jag behöva i knoppen just nu)
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9713
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT480, högtryckvakt trasig?
« Svar #8 skrivet: 16 januari 2012, 12:01:47 »
Dessa små flvp-kompressorer är enfas med hjälplindning och driftkondensator. Delvis liknande kyl-/frys men något större kompressor och annat köldmedia.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!