Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Spanien någon som har erfarenheter?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
3
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Spanien någon som har erfarenheter? (läst 13523 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
ORAKLET
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 5464
Karma +28/-13
Kön:
ORAKLET
SV: Spanien någon som har erfarenheter?
«
Svar #15 skrivet:
19 november 2011, 18:29:18 »
Citera
Det hedrar dig att du inte vill ta ut ngn om du inte är seriöst intresserad. vet inte hur många förfrågningar man köpt där ingen svarar alls, senast så la jag ner massor av tis och satt på möten till 11 på kvällen för att förklara saker.
Ingen hörde av sig alls efter det mötet, inte ens för att säga- tack för intresset men vi väljer en annan väg
Loggat
Pansatonic
Kan värmepumpar
Stad/land: Lidingö
Antal inlägg: 69
Karma +0/-0
Kön:
Inte så kallt i år.
Pansatonic
«
Svar #16 skrivet:
19 november 2011, 18:45:01 »
Citera
rocas: Ventilation är inga problem och som du föreslår blir det. Men behöver aktiv kyla behövs också, Nyfiken har du pool o värmer du den? Hur?
Jag har inget emot o betala för kunskap, tycker det är synd med den kulturen som finns att "offerter" förväntas vara gratis. En bra hanteverkare med geniunt intresse och massor av års erfarenhet lämnar anbud som har tagit mycket tid till en kund som vet redan att dom inte kommer att handla oavsett, det är inte fair...
Loggat
IVT Optima 700 styrenhet CL300 med separat elpatron tillskott, golvvärme samt varmatten, styr via ute temp, installerat 2000, äldre trä hus med mycket fönster i två plan plus uppvärmd källare ca 240kvadrat. Lidingö
http://e-logger.se/pub?Storholmen
ORAKLET
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Karma +28/-13
Kön:
ORAKLET
«
Svar #17 skrivet:
19 november 2011, 18:50:46 »
Citera
poolen värmer du med samma atec eller Danfoss AQ som den heter i de krokarna. Du får en fin helhetslösning Thumbsup
Loggat
rocas
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Örebro
Antal inlägg: 4053
Karma +3/-2
Kön:
rocas
«
Svar #18 skrivet:
19 november 2011, 18:51:32 »
Citera
Jag har ingen egen pool. Den gemensamma poolen värms av el till 24 grader vintertid.
Loggat
Bor i Örebro/Närke.
Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st solpaneler monterade hösten 2022.
Thermia luftvatten 10 kW, Itec XT, installerad sept 2024
Pansatonic
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Inte så kallt i år.
Pansatonic
«
Svar #19 skrivet:
19 november 2011, 19:05:27 »
Citera
oraklet: jepp kollar Thumbsup produkter i all ära i en perfekt värld vill man hitta en lokal snubbe, annars kan man väl lika gärna skicka från svedala och flyga ned nån expert för injustering, med tanke på hur lite som igentligen brukar strula efter det är bra installerat o injusterat
Loggat
IVT Optima 700 styrenhet CL300 med separat elpatron tillskott, golvvärme samt varmatten, styr via ute temp, installerat 2000, äldre trä hus med mycket fönster i två plan plus uppvärmd källare ca 240kvadrat. Lidingö
Sfinx
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 971
Karma +2/-1
Värmepumpar = eldrivna solfångare
Sfinx
«
Svar #20 skrivet:
19 november 2011, 19:39:40 »
Citera
Har genomfört ett drygt tiotal stora projekt med solfångare och värmepumpar i Spanien. Det största med 155 st 30 rör solfångare på hotell i alcudia. Med LV/VP som backup.
MEN:
Min bild är att det är mycket svårt att hitta kunniga, kompetenta installatörer i Spanien.
Lovar mycket men blir aldrig färdiga till fast pris. Räkna med minst dubbla mot offererat belopp.
Och ändå taskigt hantverk jämfört med vad du är van med hemifrån.
Ja jag vet att det säkert finns undantag men jag har då inte träffat på någon.
Mitt råd:
Ta ner en svensk som har med sig ALLT från Sverige. Ner till minsta molekyl. Kostar lite i frakt men det blir så mycket bättre. Resekostnaden från Svedala är minimal i dessa tidevarv.
Problemet med att ordna kylan är lätt ordnat med några LL värmepumpar.
Eller med markrör för tilluft.
Bygg värmesystemet med svenska komponenter. Acctank, bivshuntar, golvvärme, styrning mm.
Du hittar inte dessa i Spanien utan du får något hopplock som de egentligen inte förstår.
Solfångare är perfekt i området men de har fått för sig att solfångare inte fungerar på vintern.
Kan beror på att de brukar glömma isolering.....
Dessutom brukar de få svårt att förstå när du vält betalt och vill fråga om något.
Säg så här:
Jag är inte förvånad att landet har problem. De sitter med fantastiska förutsättningar men har helt fel attityd till arbete, speciellt hantverkare.
Loggat
ORAKLET
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Karma +28/-13
Kön:
ORAKLET
«
Svar #21 skrivet:
19 november 2011, 19:51:25 »
Citera
Ja men dåså då bokar vi detta då. Sfinx skickar grejer och jag monterar och tar lite siesta ibland
Det måste vara i september typ inte för varmt men ändå kan man ta lite siesta
Blir ju kanon,, har aldrig monterat sfinx prylar. Men jag kan ju inte vara sämre än de spanjorer som Sfinx träffat på och det blir inte mer än 35% dyrare än vi sa-det svär jag på inför hela forumet Thumbsup
Loggat
jehu
Lekman men kanske en vacker dag
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2065
Karma +5/-12
Kön:
CTC håller måttet
jehu
«
Svar #22 skrivet:
19 november 2011, 20:45:48 »
Citera
Mañana otro dia!
De får bli en 'todo incluido' me fria mojitos
Loggat
Villa 330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.
Pansatonic
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Inte så kallt i år.
Pansatonic
«
Svar #23 skrivet:
19 november 2011, 21:33:32 »
Citera
Sfinx: precis vad jag misstänke - lite soft arbetskultur söderut, synd att dra alla över en kam för optimisten i mig hoppas jag kan hitta bra lokala förmågor. Min magkänsla säger att det blir något som du föreslår...
appropå detta kul story o sant... av en tillfällighet hade vi spanska mäklaren på besök hemma i huset Sthlm, inget ont om han - stört skön kille men... han pekade på avlånga grejjen under ett fönster som är tillufts ventilen, "vad är det där?" jag "tillufts ventilen för luften", han typ "vadå tilluft?" jag "ehh ja alltså in luften till huset", han (fullt allvarlig) "vad menar du med hus ventilation?" jag blev lite ställd o drog till med "ehh ja alltså vi kan inte ha altan dörren öppen hela tiden", han "ahhh ja det är ju kallare i sverige", ingen ironi alls... funny
«
Senast ändrad: 19 november 2011, 21:42:00 av Pansatonic
»
Loggat
ORAKLET
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Karma +28/-13
Kön:
ORAKLET
«
Svar #24 skrivet:
19 november 2011, 21:37:43 »
Citera
Ja detta är en kanon situation, så länge vi fxxar det för 700000 så är det ju en win-win sitation Thumbsup Sfinx fixar billiga grejer som han inte tjänar ngt på förutom all den fina reklam som TS gör för honom sedan. Jag och Cougar gör jobbet gratis( vi måste ju lite semester)Sen kan vi alla ha en rejäl all inclusive i en månad studs
Loggat
Pansatonic
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Inte så kallt i år.
Pansatonic
«
Svar #25 skrivet:
19 november 2011, 21:50:21 »
Citera
allt under 700lök en "win-win" tomte::
lugn o fin nu... kommer inte bli något innan sista mars typ, måste försöka få ett grepp på helheten
Loggat
rocas
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Örebro
Antal inlägg: 4053
Karma +3/-2
Kön:
rocas
«
Svar #26 skrivet:
19 november 2011, 22:10:34 »
Citera
Huset blir supermodernt med KNX, etc.
Hur ser budgeten för ett sådant häftigt hus ut?
Loggat
Bor i Örebro/Närke.
Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st solpaneler monterade hösten 2022.
Thermia luftvatten 10 kW, Itec XT, installerad sept 2024
Pansatonic
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Inte så kallt i år.
Pansatonic
«
Svar #27 skrivet:
19 november 2011, 22:52:30 »
Citera
jag tycker inte det blir så modernt, det är ju så man bygger nytt idag! Inget märkvärdigt bara bra grejjer, knx är väl det man skall ha och kan fås för inte speciellt mycket extra när man ändå drar nytt.
Huset är ett parhus som skall byggas om till ett 1familjs hus "på riktig", lång story men huset användes aldrig som ett parhus fast hade två av allt "nästan". Finns typ två el centraler och konstiga halvdana lösningar. Nu skall det bli ett nytt kök o ta bort dom som finns idag, slå ut vissa rum (sätta köket i ett nytt), ta bort en jätte stor inmurad spegel 80tals jacuzzi i ena stora sovrummet, renovera poolen, bygga en ny(a) toalett(er), hitta en lösning på en wierd trappa i hallen samt millions andra saker... Vad för slags värme pump som skall finnas är ett jätte kul problem men väldigt enkelt...
Budget, tja under 1,5 millioner sek för all ombyggnad med aaaaaaaallt, frågan är väl bara med hur mycket över man igentligen slutar på
«
Senast ändrad: 20 november 2011, 09:04:02 av Pansatonic
»
Loggat
Trubbnos
Expert på värmepump
Antal inlägg: 328
Karma +1/-2
Värmepump eller värmepumpar?
Trubbnos
«
Svar #28 skrivet:
05 december 2011, 17:53:19 »
Citera
Ja och vad allt är värt när det är klart? Läser skräckhistorier om landet Spanien, hela kvarter nybyggda och mindre nybyggda blivande städer som skulle rymma 40 000pers som står helt tomt, och ingen spansk medborgare förstår varför, och själv äger de flera hus för lånen var så förmånliga etc, och ingen betalar skatt.
Hoppas du fick det mycket billigt, jag skulle ej våga handla, eller ska du flytta dit på heltid?
Förstår ej heller som bygger och köper i Thailand, när man bor på hotell billigare, med bra service och utan tjafs resten av året när man är i kalla Sverige med avgifter, lån och skatter.
Loggat
tyke
tyke
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1397
Karma +3/-1
Kön:
tyke
«
Svar #29 skrivet:
05 december 2011, 20:19:07 »
Citera
Hej
Instämmer med Trubbnos ang vart är Spanien på väg.
Var nyligen i Spanien tillsammans med bror min. Tanken var att se oss omkring vi hyrde bil å lyckades avverka 200 mil på 12 dar. Avverkade sträckan Barcelona- Torrevieja t/r med massor av avstickare. I vissa orter såg man knappt husen pga alla till salu skyltar. De formligen täckte fasaderna.
Vart för övrigt avis på det fina vägnätet kändes dock lite kymigt att betala vägavgifterna 2 ggr. Dvs först med EU avgifter sedan på plats vid betalstationerna.
Har för att ha läst att ungdomsarbetslösheten är närmare 40 % den vanliga 20 %
För övrigt tyckte jag det bitvis var otroligt vackert med övervägande trevliga invånare.
Skulle antagligen inte ha något emot att bo där på vinterhalvåret....
Bara att gratulera.
Mvh tyke
Loggat
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.
2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.
Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
3
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Spanien någon som har erfarenheter?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 724
dolda: 0
användare: 4
Användare online
:
KVS
Rdx
Olsb
tipo874
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info