Tobohl,
Du måste svara på en sak som jag bara inte kan förstå.
Varför skulle just din Nibe pump med 88% täckningsgrad vara mer överdimensionerad än låt oss säga en 10kw pump i ett 12kw hus? Sedan när blev en pump med 88% täckningsgrad så grymt överdimensionerad höst/vår? Alla pumpar med 88% täckningsgrad har lika mycket eller lite överdimensionering vår/höst.
Om 88% täckningsgrad i ditt hus är för mycket så är troligen också 70% för mycket. Dvs de lösningar som i så fall måste till för att hantera effekten vår/höst är de samma i båda fallen. Om nu något sådant överhuvudtaget krävs.
Vilken investering är det Nibe talar om. Dom säger att du kommer ha övereffekt med 15kw (vår och höst (vilket alla pumpar har)) och då undrar jag vad det är som kostar så mycket mer med en 15 kontra en 12 enligt nibe. Så mycket att du inte skulle tjäna hem detta i ett hus med 17kw effektbehov som behöver köpa spets vid -4 grader.
Eller är det så att Nibe räknat med så kort livslängd att det inte går att räkna hem

Jag har 16kw i ett 12kw hus och har 8-12 starter på hösten beroende på inställningar. Jag har en liten arbetstank (OBS ej volymtank) på 300l som jämnar ut. Vid normalt höstväder och med standardinställningar är en körning lite drygt 20 minuter. En total gångtid på dygnet ca 2-4 timmar beroende på temp.
Då är värmelösningen anpassad efter husets behov. Även om jag skulle råka ta ett bad eller två när det är -15 ute.
Som jag förstår det är det Nibes dimensioneringsförslag jag ifrågasätter. Inte dig!