0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Folk som ökar farten när man kör om. Man kommer ikapp en bil, förbereder omkörningingen, kör om och fanskapet ökar farten, allt för att försvåra - ganska vanligt faktiskt.
Jag kör ca 8000 mil om året varav 6000 i yrket och resten privat.Här i trakterna där jag bor är det mer regel än undantag verkar det som. Jag har "studerat" lite för att kolla om det är "inbillning" eller på riktigt.Om jag ligger som andra bil (tredje bil i ordningen) efter någon som ligger 15 km/h under 90 km/h som är tillåtet och bilen framför mig går ut och kör om så har jag legat kvar bakom och följt med på behörigt avstånd och tro på f*n bilen som har kört främst i ledet och legat runt 75 km/h på 90 väg åker helt plötsligt 110 km/h. Det är som att personen i fråga ligger och väntar på att bli omkörd för och jävlas.Det är ju inte konstigt att det uppstår mötesolyckor vid omkörning när folk kör på det sättet, för mig får dom gärna ligga i 75km/h bara dom fortsätter och göra det på raksträckorna där det går att köra om.
... Vad gör man reflexmässigt om det hoppar upp ett småvilt framför bilen, man bromsar till lite...
Använd handbromsen så bromsljuset inte tänds....
Är dagligen ute och övningskör med mina söner, vet inte varför djävulen far i bilister runt omkring när dom ser övningskörningsskylten Kör jag själv så blir jag inte idiotomkörd när jag håller laglig fart på 30/50km sträckor, men när vi övningskör så händer det dagligen tex Sen det här med att visa lite extra hänsyn för en övningskörare är det inte många som gör tyvär, jag själv försöker underlätta så mycket det går om man ser en övningskörare ute i trafiken..
Bromsa utan bromsljus, skulle tro att man åker dit stenhårt om det finns vittnen.
Jämför med MC och mopeder som har separata reglage för fram- och bakbroms, vanligtvis är det bara det ena av bromsreglagen som påverkar bromsljuset.
Det finns inget krav på att bromsljuset ska tändas vid varje slags retardation utan det gäller bara då man använder fotbromsen - alltså inte om man t ex använder handbromsen, motorbromsar eller bara rullar ut till stopp.Jämför med MC och mopeder som har separata reglage för fram- och bakbroms, vanligtvis är det bara det ena av bromsreglagen som påverkar bromsljuset.
Du menar på fullt allvar att en motorcykel inte behöver bromsljus när fotbromsen aktiveras?För du kan väl aldrig tro att det skulle vara handbromsen, som är den man normalt bromsar en MC med i första hand, som inte skulle vara kopplad till bromsljuset.Det skulle ju vara livsfarligt om en MC inte hade bromsljus koppat till båda sina bromssystem, särskillt om man tänker på vilka effektiva bromsar en modern MC har.En motorcykel utan bromsljus kopplat till båda bromsarna skulle aldrig gå igenom en besiktning godkänd. Alla motorcyklar tänder bromsljuset när såväl bakbroms som frambroms aktiveras. Att det skulle vara vanligt med bromsljus kopplat till enbart det ena systemet är märkligt att någon kan påstå.erp