Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Placering av inne och ute-del
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
Tips och förslag på placering av innerdel
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Tips och förslag på placering av innerdel (läst 4000 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Xfinity
Nybörjare
Antal inlägg: 3
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Xfinity
«
skrivet:
11 november 2011, 12:07:43 »
Citera
Hej!
Jag och min sambo har precis blivit nyblivna fritidshusägare till en fastighet i Sundsvalls kommun.
Huset är ett s.k. Per-Albin torp och är på ca 60 m2. Det är byggt på 40-talet och renoverat på 80-talet. Däremot så tyckte vi att huset behövde en rejäl höjning på uppvärmningsfronten för att vara där på höst/vinter/vår samt att få bort "sommarhus"-lukten. Vi har i dagarna beställt en Toshiba Polar 25 och har börjat ordentligt klura vart vi ska placera innerdelen. Vi vill att LVP:n även ska värma upp övervåningen, men det är extra bekymmersamt på grund av trappans utformning (eller är det vi som övertänker det hela?
).
Bifogat i denna tråd är en skiss på nedervåningen och vad vi tycker man kan placera innerdelen (placering 1-5). Tyvärr finns inget utrymme ovanför ytterdörren att sätta innerdelen där.
Så hjälp oss jättegärna med att bestämma vart vi ska placera innerdelen. Andra placeringsförslag mottages jättegärna med
.
Tack på förhand!
Mvh,
Daniel & Cissi
«
Senast ändrad: 11 november 2011, 12:10:24 av Xfinity
»
Loggat
Tripod
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Skellefteå
Antal inlägg: 11
Karma +0/-0
Kön:
Tripod
SV: Tips och förslag på placering av innerdel
«
Svar #1 skrivet:
22 november 2011, 18:27:41 »
Citera
Jag har en annan tanke. Varför inte i köket mitt mot dörren till hallen så sprider den värmen från kaminen också?
Loggat
Västerbottning
Raffen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Skaraborg
Antal inlägg: 8687
Karma +14/-27
Kön:
Raffen
«
Svar #2 skrivet:
22 november 2011, 19:18:25 »
Citera
Hej Daniel & Cissi! Ja jag skulle väl tveklöst isf föreslå er en placering på 2 (gult), dvs på trappväggen upp till 2:a planet, och med en höjd då så att den kan blåsa varmluften både uppåt till 2:a-planet och nedåt till nedre planet. Placeringshöjden kan vara lite klurig när skall placera en pumpinnerdelar enligt förslag 2 så att den på ett bra sätt skall kunna täcka upp båda planen i huset, men det är ju en rätt begränsad yta i det här huset så det skall inte vara några större problem i det här huset.
Annars kan det vara på de sättet att sätter man innerdelen för högt så kanske den inte klarar av att blåsa ned tillräckligt med varmluft till den nedre våningen och då spec vid riktigt kall väderlek och sätter man den för lågt så kanske det inte kommer upp så pass mkt värme som man önskar, men detta brukar ändå vara ett mindre bekymmer i sammanhanget förstås.
Förslagsvis så skall ni då sätta innerdelen i en höjd som gör att vid inställd vinge rakt ut så skall alltså luften blåsa precis strax ovanför bjälklaget/golvnivån på 2:a våningen, då är ni garderade för att ni täcker upp båda våningarna på ett bra sätt eftersom med vinge nedåt så blir det inga problem med att värma nedre planet heller.
Sen kan ni pröva er fram till om det är till fördel att köra vingen inställd i swing eller om ni rent av manuellt (kanske t.om med handen) fininställer vingen i ett fast läge som gör att en viss del av utblåsluften blåser mot bjälklaget på övervåningen och därmed vänder uppåt samtidigt som resten av utblåsluften blåser nedanför bjälklaget och värmer då den nedre våningen.
F.ö så ser det ur mitt perspektiv ivf ut som detta skulle vara den allra mest optimala innerdelsplaceringen inte minst med tanke på att när innerdelen blåser luften nedåt så kommer innerdelen att vara placerad nästan mitt för ingången till köket på det nedre planet.
Mvh Raffen.
Loggat
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop.
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.
Xfinity
Nybörjare
Karma +0/-0
Xfinity
«
Svar #3 skrivet:
23 november 2011, 10:35:18 »
Citera
Tack för era svar!
@ Tripod:
Låter som ett intressant förslag. Har dock läst att man ska undvika att installera värmepumpar i kök då filtrena sätts igen snabbare. Vi har idag ingen spisfläkt i köket så vi kommer nog inte att installera värmepumpen i köket.
@ Raffen:
Bara för att förtydliga det du skriver, menar du ovanför trappen och inte under trappen?
Som du skriver också så kan det vara svårt att få placeringshöjden optimalt, men förhoppningsvis så får man luska lite innan man monterar den på väggen så det blir helt rätt.
Vi kommer som det ser ut idag att installera den på placering 2 och då som Raffen skriver på väggen upp till våning 2 (ej bakom trappen/under trappen).
Känns nu att el-installation är nästa bekymmer
.
Tack för alla svar hittills!
Mvh,
Daniel & Cissi
Loggat
Tripod
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Skellefteå
Antal inlägg: 11
Karma +0/-0
Kön:
Tripod
«
Svar #4 skrivet:
23 november 2011, 11:18:09 »
Citera
Ok, ja har ni ingen fläkt så kanske det är dumt men vet såna som monterat i stugor med bara ett allrum/kök och sovrum. Fast då har man ju inte något val. Visserligen sitter det fläkt ovanför spisen då. Kanske läge att montera en? I mitt hus kommer varmluften som i en skorsten upp för trappen och då sitter innedelen INTE i hallen. Funkar bra ändå! Min Mitsubishi värmer bra och jag har väldigt trixig planlösning. Kör inte många element på mina 160m2!
Loggat
Västerbottning
Raffen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Skaraborg
Antal inlägg: 8687
Karma +14/-27
Kön:
Raffen
«
Svar #5 skrivet:
23 november 2011, 11:20:48 »
Citera
Hej Daniel & Cissi! Jo jag menade alltså i mitt inlägg att den skall sitta på trappväggen upp till 2:a planet i höjd ungefär med bjälklaget/golvet till 2:a våningen, och att den då blåser snett nedåt nästan rakt mot köksingången på nedre planet. Det jag poängterade var att det är viktigt att innerdelen kommer i rätt höjd ifh till 2:a planet, dvs sätt innerdelen i en höjd som gör att vid vinginställning "rakt ut" så skall utblåsluften från innerdelen blåsa precis ovanför golvet på 2:a planet, då är det heller inga bekymmer med att få ned tillräckligt med varmluft till nedre planet när man har inställning vinge "lite snett nedåt"
Mvh Raffen.
Loggat
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop.
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Nykvarn
Antal inlägg: 8970
Karma +10/-3
Kön:
Säljer och installerar värmepumpar
TS Comfort AB
«
Svar #6 skrivet:
23 november 2011, 11:55:47 »
Citera
Då ni ser ut att ha en smal trapp kommer det bli "trångt" att gå ner och upp för trappen med en innerdel som sticker ut straxt över 20cm, med risk att ni frekvent kommer att slå i innerdelen och det är inte så bra för innerdelen om det är för hårdhänt i längden samt inte speciellt skönt för kroppsdelen heller för den delen
På den röda markeringen straxt ovanför bjälklaget fungerar den principen bättre men det blir krångligt att göra rent filtren om ni inte har speciell hög trappstege, nackdelen när dom sitter illa till är att man drar sig för att göra rent filtren för det blir så krångligt att komma dit.
Gul placering men under trappen ser nästan vettigast ut för er, ni har ett äldre hus och dom brukar inte ha något problem med att få som ett lock i trappen där värmen fastnar och det borde därmed fungera ganska bra.
nackdelen just under trappen är att det kanske kommer mer damm/skräp på innerdelen så den behöver göras rent lite oftare om det är mycket spring i trappen.
Sundsvall låter som långa kalla vintrar och huset är väl förmodligen inte värdens bäst isolerade så att hoppa upp ett steg effektmässigt är nog ingen dålig ide, om nu vintrarna ska fortsätta som vi haft som 2 senaste vintrarna.
Loggat
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.
Xfinity
Nybörjare
Karma +0/-0
Xfinity
«
Svar #7 skrivet:
24 november 2011, 20:38:47 »
Citera
@ Tripod:
En spisfläkt står på inköpslistan, dock till sommaren. En varm jul i det nya fritidshuset är bättre i närtid och för framtiden
.
@ Raffen:
Tack för klargörandet, var tvungen att dubbelkolla. Tack för tipsen angående vinginställningen om det blir den placeringen!
@ TS Comfort AB:
Tack för förslagen!
Nu har vi några förslag att utgå efter, på onsdag ska den installeras. Så det blir ett rejält snack med installatören vad som passar bäst där och då. Dock står det mellan placering 1-3, och placeringen i trappväggen som Raffen föreslog ligger bäst till. Måste mäta lite mera i samråd med installatören. Annars blir det nog placering 3.
Tack för alla förslag och idéer, återkommer när allt är klart.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Placering av inne och ute-del
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 822
dolda: 0
användare: 8
Användare online
:
vvik
KarlGoteborg
poqkweoa
TS Comfort AB
kWhalp
Ewald
ErikB
UmeRoland
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info