Hej,
Skall byta värme anläggning i mitt hus, problemt är att jag har en källare där det endast är 150cm takhöjd idag. Skall gräva ut den med det är senare projekt. Därfär vill jag ha ett system som använder sig av en hydrobox på insidan. Tittar främst på Daikin och Mitsubish så dessa har 3-fas maskiner. Till Daikins fördel kan nämnas att det har en varmvattentank som endast är ca 1100 mm hög. Medans skulle jag välja en Misubishi så får jag sätta en plattvärmeväxlare till min befintliga varmvattenberedare alt försöka hitta en tank som är lägre än 1500mm med inbyggd slinga.
Vad jag kan förstå av de olika säljarna som jag talat med så kan man köra både dessa värmepumparna direkt mot golvkretsarna och sedan ha trevägsventiler som kopplar om till varmvattenproduktionen.
Någon som har tips och ideer på om detta är en bra lösning? Fördelar/nackdelar mellan de tillverkarna?
Skulle också kunna gräva ut och sätta in en Strömnäs 300/500 liters tekniktank om det är ett bättre alternativ än att låta värmepumpen direkt arbeta mot golvkretsarna.
Tacksam för tips!