0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kurvorna planar ut vid låga utetemperaturer eftersom radiatorernas effektivitet ökar snabbare än temperaturskillnaden ute/rum.
Ok. Jag vet ju att det är många faktorer som spelar in. Tex vid 20 minus brukar det ju inte blåsa så som det gör vid plusgrader. Det vara bara en undran då jag köpt hus i våras och jag börjar fundera och justera min värme kurva på min nya shunt. Men jag ser att jag har rätt hög framledning. Vid noll behöver jag 45 grader. Då håller jag 23 grader i huset och det vill jag ha(förutom i sovrummet). Så fort jag får hyfsat rätt på den kopplar jag in innegivaren igen. En grej jag funderat länge på varför man ska behöva bry sig om utetemp och värme kurvor. I vårt hus satt det för längesen(har varit mina föräldrars) när jag var liten en oljepanna med enbart innegivare kopplad till shunten. Så jäkla enkelt och fungerade klockrent. Nu ska man gärna ha både ute och innegivare.
@ Roland: Om du menar pendlingar i framledningstemperatur, så finns det inget"börvärde" när man styr på bara innetemp. Om effekten som man kör ut vid ettvisst tillfälle räcker så gör man inget alls eftersom det råder balans med husetsförluster. Om det finns en trend till förändring åt något håll görs en liten ändringför att kompensera.
@ Smurfen: Visst är det magiskt, men det beror på att alla rum har ett gemensamtklimatskal. Innan CP stängs så har trenden pekat åt samma håll ett bra tag. Dettainträffar normalt varje dag utom när värmesäsongen är igång ordentligt. Spillvärmenfrån huset egna processer överträffar förlusterna och ingen värme behövs oavsett vadutegivare och kurvor skulle sagt. Jag har två olika byggnader och de uppför sig så olikaatt det inte går att ha samma styrning. Ena byggnaden har mycket fönster och värmenstänger av sig soliga dagar, den andra byggnaden har väldigt lite fönster och måstefortsätta värmas soliga dagar.Min fråga till dig är: Hur kan utegivaren veta att det inte redan är tillräckligt varmt ihuset?
Om man har en direktkopplad on/off-VP så måste ju energin ta vägen någonstansnär tillgången är större än efterfrågan. Det blir då huset som får vara så vänligtatt gapa och svälja. I ett "tungt" hus kan detta gå ganska bra, men i ett "lätt" husleder det till svängningar i innetempen. Det blir alltså huset självt som agerareffektutjämnare i sådana fall.Även med direktkopplad on/off-VP vore det dock bättre att inte köra alls om jobbetredan var gjort Thumbsup