Hej,
Som nybliven husägare är jag okunnig på elförbrukning osv. Vad som är bra/normalt/brukligt förstår jag varierar från hus till hus pga en rad faktorer, men vad säger dessa siffror er?
Vi är en småbarnsfamilj på 4 pers boende i ett trähus 1,5plan 133kvm -77 (normalisolerat, treglas fönster) i Sörmland. I sep byttes alla vitvaror inkl tvättmaskin ut till nya energisnålare modeller + L/L installerades. Förra ägaren låg på 18000kWh/år med bara elelement och 18grader inomhus.
Aug 600kWh
Sep 630kWh
Okt 941kWh (Nyinstallerad L/L pump ME Q660 (fd35:a) gått varenda dag i hela oktober inställd på 21grader. Ingen annan värmekälla används)
Dessa siffror känns "normala", eller?
Jag läste att Raffen låg på ca 700kWh en kall vintermånad vilket verkar riktigt bra! Men klart, beror på var man bor och hur stort osv.
En annan fråga: Kallaste morgonen -5grader är inget problem för pumpen att värma hela huset (enstaka dagar, får se hur det går när det håller i sig...), men är det bättre att öka till säg 25grader på pumpen istället för att slå på 4-5 element? Bättre så menar jag billigare...
Tack på förhand!