0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej,Jag köpte i början av året en kåk från 1946 och trodde i min enfald att uppvärmingssystemet bestående av L/V-pump dockad till elpanna skulle vara helt okej att värma huset med.Dessvärre visade det sig att jag var helt fel ute. Det har blivit en dyr resa som ännu inte är över och därför skriver jag nu hit för att få lite råd om vad jag kan göra för att minska min energiförbrukning.Huset är byggt 1946, beläget i Halmstad, inte tilläggsisolerat någonstans och har klassiska tvåglasfönster. Trästomme med putsad fasad. 132 kvm bostadsyta, 1,5 plan samt 82 kvm källare. Ca 40 kvm är uppvärmda med golvvärme, resten med radiatorer. Eluppvärmt golv i badrum, ca 5 kvm.L/V-pumpen är en Aermec AN0307H från 2004, enligt spec på 10,3 kW värme men min röris pratar om 7,4 kW nominell effekt. Dockad till olje-/elpanna TMV/Nibe Attack 2000 med effekt 9 kW och en pannvolym på 120 liter. Dessutom är systemet ihopkopplat med VVB (CTC Drabant) där den bidrar med lite värme men VVB har även egen uppvärming.När vi flyttade in fanns ingen styrning/logik mellan pump o panna utan man fick manuellt ställa in värmen på pannan när inte pumpen orkade med. Vi har sedan i våras ett reglersystem från Ulricehamns El- o Termoteknik EVR-CA installerat. Pumpen är också genomgången med bytt högtryckspressostat, nyfylld med gas, alla filter rengjorda samt genomgångna cirkulationspumpar. Nu till mitt problem, vi har ca 20 grader inomhus och systemet drar vad jag tycker väldigt mycket energi för att vi ska kunna ha det så. I källaren har vi ca 16 grader. Framledningstemp vid 8-10 grader ute är närmare 28-32 grader och shunten i läge 7.Pumpen går minst 3 ggr per timme dygnet runt året runt. Vi behöver eltillsats vid 1-2 plusgrader ute. Värmekurva 3, parallellförskjuten 3 grader. Rumsgivare är också installerad, inställd på 21 grader.Elförbrukning (inkl. hushållsel) sen april när styrningen monterades:April: 1739 kWh, medeltemp ute 10,4 graderMaj: 1379 kWh, 12,2 graderJuni: 761 kWh, 17,2 graderJuli: 753 kWh, 18,6 graderAugusti: 822 kWh, 17,6 graderSeptember: 1108 kWh, 14,6 graderOktober: 1748 kWh, 10 grader Huset beräknade årsförbrukning är 29500 kwH, stämmer väl överens med tidigare ägares förbrukning.Vår röris säger att vi ska klara oss på 10000 kWh per år för värme o varmvatten. Samtidigt säger han att nu är allt optimerat i systemet och mer går inte att förbättra. Och i nästa andetag att vi kanske ska fundera på markvärme…eller att pumpen är för liten i förhållande till huset.För en dryg vecka sedan träffade vi en säljare från CTC som också ansåg 10 000 kWh som rimlig förbrukning samt att han tyckte att vi skulle byta till en ny elpanna (EcoEl) för att se vad som händer samt i nästa steg byta till lämplig värmepump…Vad tycker ni experter? Är min förbrukning rimlig? Innan jag påbörjade mitt förbättringsarbete(?) förbrukades det ca 4500 kWh per månad, iofs i början av året men ändå. Vad är ett bra nästa steg i mitt arbete? Vad förbrukar andra med liknande förutsättningar?/Marcus