Hej på er alla VP-gurus!
Som renodlad VP-novis (flyttade in förra sommaren) har jag nu fått ett litet bekymmer...
Det är väldigt dåligt med varmvatten (räcker inte ens till en dusch...), husvärmen är ok (ca: 20,5 ° med innegivare ställd på 21°). Upplvde inga problem förra hösten men då körda jag parallellt LV-pumpen (Panasonic ?!? 9E nå´nting). Vintern kördes enbart FLVP utan bekymmer. För någon månad sedan började det bli lite sämre med VV varefter jag ställde pannan i "Normaldrift", hade haft den i ekonomiläge sedan inflyttning. VV kom tillbaka men bara någon vecka, det börjar bli tunt igen alltså. Jag har inte kontrollerat olika temperaturer då jag inte riktigt har begreppen klara än. Jag tror mig ha förstått att IVT490 ska prioritera varmvatten (i kran) före värmevatten (radiatorer) vilket gör mig konfunderad då det känns som det omvända hos mig.
Vore mycket tacksam för tips om vad jag själv kan kontrollera samt om det finns några andra jägartips innan jag måste kontakta ÅF. Har läst en tråd här om nå´n norrman vars shunt strulade men då jag inte har koll på hur en shunt fungerar vet jag inte om jag ska ge mig på det.
Har även en annan fråga. Har sett på forumet att det finns en del användare som har järnkoll på elförbrukningen (uppdelat på värme, vatten, hushållsel et.c.), hur kan man separera de olika förbrukarna? Själv läser jag av mätaren den siste varje månad men det vore ju fridens att kunna särskilja värme/hushållsel.
/Andreas