Hallå har nu studerat detta forum ett tag och tror jag fattat rätt men vill få det bekräftat.
Min ny köpta kåk i Nynäshamn byggd 1996 120+60m2 bo-yta 3glas etc välisolerat.
Huset värms med en gammal Luft/vatten värmepump tot ca 7Kw/h med cop ca 2,5 om varmare än -10 grader hela kåken har vattenburen golvvärme och en accumulatortank på 500l el varmvattenberedare för varmvatten.
Vet att jag klarar att värma kåken med en framledning på ca 25 grader om det är runt 0an ute.
Nu kommer frågan antar att ju lägre framledning (acctankvatten) ju mer ekonomiskt får öka på när det blir kallare och värmen inte räcker i kåken.
Sedan va det där med (glide)? om jag fatta rätt skall in och ut vattnet i värmepumpen helst ha en temp diff på ca 6 grader blir det ännu mer (cop) om man ökar diffen ännu mer? lr har jag fattat fel om jag har mindre diff vad händer då?
Sedan antar jag att ju högre diff jag har på av och på temp (pumpstart) ju bättre?
har nu på vid ca 24 av vid ca 30 då blir det ju färre starter men längre tider.
Fattar att stor diff kan ge ojämn värme och att väldigt stort spann kan bli oekonomiskt då pumpen jobbar med hög temp innan avslag=sämre cop och ev att den bottnar om det är väldigt kallt ute = 24/7 drift.
Hoppas på massa bra svar (ska regga mig vilken dag som helst
)