Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Flöde i radiatorkretsen samt låg temperaturdiff över radiatorer  (läst 6684 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FWK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Jag har en luft/vatten IVT Premium Line A12 och bor i Skåne. Den är kopplad dels på radiatorkretsen( ca 250m2, 100 år gammalt dåligt isolerat hus) och dels på en slingtank (IVT 302) för varmvattnet. Växlar mellan kretsarna med en ventil.  På radiatorkretsen (innan vattnet går ut) sitter en ackumulatortank på 120 liter.

Jag har två cirkulationspumpar. En sitter efter ackmulatortanken precis innan vattnet går ut på radiatorkretsen och en sitter på returen (efter växelventilen) innan vattnet går till värmepumpen. Antar att det är satt så för att när jag laddar slingtanken är det ju bara "returpumpen" som cirkulerar vattnet, eller?

Jag upptäcker nu att de inte är ställda på samma hastighet. "Radiatorpumpen" står på II medan "returpumpen" står på I. Är det möjligen så att styrenheten ser till att de båda inte går samtidigt? Hursomhelst måste dock när jag kör radiatorkretsen vattnet passera båda. Hur fungerar det när de inte har samma hastighet?

Sedan har jag väldigt låg differens över mina radiatorer i huset. (Kan man mäta detta när som eller bara när VP:n går?) De är helt adekvat varma men över de flesta finns det ingen differens alls på tillflöde och avlopp (någon enstaka har 1-2°C). Borde det inte vara en differens? Om så vad borde den vara? Hur åstadkommer jag detta? Ska jag möjligen sänka flödet på någon cirkulationspump?



Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29879
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Den som du kallar "returpump" kallas oftast laddpump, den ser till att vattnet cirkulerar i värmepumpen.
Den andra är helt rätt benämnd som radiatorpump.
Det finns säkert en bypass som ser till att vattnet snurrar i radiatorsystemet då VP:n laddar varmvatten.
Anledningen till att radiatorpumpen är högre ställd är att vattnet ska gå åt rätt håll genom denna bypass då VP:n värmer huset.
Tempdiffen på radiatorerna mäter du med fördel då värmepumpen går och gärna vid lite högre framledningstemp.
Det viktiga här är att den är någorlunda lika över alla radiatorer så att värmen fördelas lika, om någon radiator är kall nertill så har den för dåligt flöde.
Det finns mycket att läsa om på detta forum om hur man då går till väga för att balansera flödet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad FWK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Flöde i radiatorkretsen samt låg temperaturdiff över radiatorer
« Svar #2 skrivet: 30 oktober 2011, 07:22:05 »
Tack för svaret Carl N. Jag har letat i forumet men har några frågor som jag inte hittat svar på.
1.   Hur ska jag göra med hastigheten på radiatorpumpen?
2.   Rimligen bör väl ett lägre flöde ge större tempdiff över varje radiator, eller?

3.  Det borde ju också följa att om jag har en tempdiff på 7°C över varje radiator och cirkulerar volymen snabbt så kyls vattnet i kretsen av fort och jag får korta stilleståndstider på VP:n eller tänker jag fel?

Angående radiatorpump och laddpump.
4. Hur fungerar det när jag laddar radiatorkretsen. Då måste ju vattnet förbi båda pumparna. Hur fungerar det när de inte har samma hastighet?

Sedan kan jag inte hitta någon shunt som du skriver om. Returerna från radiatorkretsen och slingtanken möts i en växelventil och efter denna sitter laddpumpen.
5. Kan det vara så  att radiatorkretsen stannar när jag laddar slingtanken? Är det därför jag emellanåt hör en svoschande ljud i radiatorerna?


Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 859
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Jag är inte lika bra som Carl N att förstå exakt hur dina rör är kopplade (du skulle ju kunna ta några bilder om du ids)  men har några allmäna svar:

1. Se nedan.
2. Ja.
3. Om du har en diff på 7 grader på varje radiator så är det bra för värmepumpens effektivitet. Nu har du lägre diff och alltså ett för högt flöde. Sänker du flödet och därmed höjer diffen så omsätts ju vattnet/värmen långsammare också. Enda sättet att ha högt flöde och hög diff är väl om det är svinkallt i rummen typ (mer teoretiskt). Så stilleståndstiden påverkas nog marginellt av delta.
4. Två seriekopplade pumpar är inga problem. De hjälps bara åt att pumpa vattnet.
5. Hm. Finns det ingen bypass så är det nog inte bra för radiatorpumpen om den inte kan pumpa nåt?

Förutom pumphastigheten så finns det säkert strypningar i alla radiatorerna som påvekrar deltat individuellt för varje. Dessa kan användas för att ställa in radiatorer så att de får rätt diff. De radiatorerna som är närmast pumpen behöver strypas mer än andra (högre tryck där).

Så; jag tror att svaret är att pumparna ska gå i lägsta möjliga hastighet där värmepumpen går bra och har optimala diffar OCH att du samtidigt får värme i alla element med optimala diffar där med.

Så du får surfa runt här och leta bra trådar om det (det finns många!) och läsa på och vänta på kallare väder ute (då VP går mer kontinuerligt och det blir lättare att mäta diffar vid radiatorer utan att behöva vänta på att värmepumpen ska gå).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Inloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13217
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
En liten kommentar:
Man behöver inte ha ungefär 7 graders diff på varje radiator. Det viktiga är att diffen mellan framledning och retur vid pannan är ca 7 grader. Om nåt rum har en över- eller underdimensionerad radiator eller om man vill ha extra varmt/svalt i nåt rum så gör det inget om diffen just där är 2 eller 15 grader.

Med andra ord: Balans i radiatorsystemet innebär inte samma diff på alla radiatorer utan rätt temperatur i varje rum.

Sen är det en hel liten vetenskap att få till detta. Det krävs en del små justeringar och väntan mellan varje förändring innan allt är optimalt. Det finns, som sagt var, några trådar på forumet som behandlar själva hantverket kring injusteringen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19213
  • Karma +15/-14
Jag skulle inte justera diffen på radiatorn till mindre än 5 grader men uppåt kan man nog ha stor diff om radiatorn är överdimensionerad.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29879
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Finns inte denna bypass så är konstruktionen egendomlig, dels är det egentligen inte så bra om radiatorpumpen går mot stängd ventil vid VV-laddning och sen är det onödigt med 2 cirkpumpar.

Dessutom blir det svårare att få rätt tempdiff över värmepumpen om radiatorpumpen är så högt ställd som du beskiver, tempdiffen där ska väl vara ca 7 ºC (mellan VP-in och VP-ut) då det är 0 ºC ute om jag kommer ihåg rätt.

Men finns en bypass så påverkar inte radiatorpumpen flödet över värmepumpen. Jag skulle nog se till att det kom dit en bypass om det inte finns, koppla den i så fall från radiatorreturen till volymtanken (den på 120 l).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9819
  • Karma +19/-4
En liten kommentar:
Man behöver inte ha ungefär 7 graders diff på varje radiator. Det viktiga är att diffen mellan framledning och retur vid pannan är ca 7 grader. Om nåt rum har en över- eller underdimensionerad radiator eller om man vill ha extra varmt/svalt i nåt rum så gör det inget om diffen just där är 2 eller 15 grader.
Så låg differens som 2 grader skulle jag inte vilja ha. Det är ingen större skillnad på värmeavgivningen från radiatorn om differensen är 2 eller 5 grader men 2 graders differens betyder att returen till värmepumpen blir onödigt hög vilket betyder ökad elförbrukning.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!