Jo det är väldigt trist när folk blir lurade av en säljare när de tror sig köpa något bra som ska fungera väl. Särskilt äldre personer litar ofta på de som utger sig för att kunna sitt arbete samtidigt som gamla oftast har små möjligheter och ork att hävda sin rätt. När dessutom grannarna i kvarterat förvandlas till ens ovänner och vite utdöms är det riktigt illa. Sedan är det ju ingen bra reklam för IVT, åtminstone inte i det området.
För att reda ut problemen gäller det bl.a. att försöka skilja på en dålig utförd installation och brister i produkten. Här var det både problem med prestanda (underdimensionerad anläggning för varmvatten), samt högt buller från utedelen. Ansvaret för att dimensionera systemet korrekt för kundens behov vilar tungt på återförsäljaren. Att däremot tillverkaren säljer produkter med den bullernivån till vanliga konsumenter kan starkt ifrågasättas. En produkt med dessa bullernivåer hör inte hemma i villaområden är min åsikt. Finns riksdagsbeslut samt även lokala regler för vilka bullernivåer som ska anses rimliga respektive tillåtna. Att sedan återförsäljaren ansåg att bullermätningen vid tomtgräns av kommunens miljökontor var fel är mycket magstarkt. Tur att konsumentköplagen finns och tillämpas. Nu slutade det med att IVT tog sitt ansvar efter många långa turer och erbjöd en ny bättre modell med bl.a. väsentligt lägre buller. Men att det ska ta flera år, orsaka konflikt med grannar och lidande för de boende är inte acceptabelt.