0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hi har en fråga ...säg att grannen har 2 feta björkar mot din tomt gräns ..vems ansvar e det att plocka upp löven som drösar ner på fel tomt ?? dvs min sida har avyttrat alla mina större träd... just för å slippa köra bort 8 fulla släpar med löv varje år men hanns träd står ändå å dräller löv in på tomten
japp jag vet att det är lite pilligt iofs så brukar jag snällt återlämmna löven,dvs jag räfsar in dom på grannens tomt igen så får väl han ta reda på dom...en mindre mängd löv kvittar dom klipper jag ner i gräsmattan sen så till din granne rickard,barka av björkarna lite runt om så blir dom torra å sjuka så har du löst problemet en gång för alla,tallar medicineras med koppar spik i nån rot eller rakt in i trädet...fast gärna långt ner så man inte sågar i den då man fäller...
Om man har träd på sin tomt, eller att grannen har det är bara ngt och glädjas och vara tacksam för. Varför?1) Träd ger skön skugga och svalka på sommaren och är viktig för syrebildning och rening av luft.2) Björkar dricker en hel del vatten och är därmed bra för de flesta marker och trädgårdar, alldeles särskilt nu när nederbörden sannolikt kommer att öka.3) Löv ger näring till allt som växer samt är mat till daggmaskarna i jorden som i sin tur är vår viktigaste kompis i trädgården som står för luftning av jorden och näringstillförsel. Då slipper man tex skaffa sig en maskindriven, bullrande, miljöförstörande markluftare tex.4) Löv bör man inte "köra iväg" utan kompostera om det blir för mycket att lämna på marken. Ger fin, bra jord.5) Ta kontakt med grannen istället och fråga vad du kan kompensera de löv han/hon gratis förser dig med.. några kärror huggen ved eller några flaskor god wisky tex låter väl rimligt.Sedan bullrande sågar av alla de slag blev var mans egendom bullrar det och fälls som fan i många trädgårdar runt om i landet och få trädgårdarna att se ut som nysnaggade gubbar. Jag tycker det är alldeles åt skogen. Låt träden stå till allas glädje och nytta och var tacksam för gratislöven!Ta ner dom först när dom är riktigt gamla och kan ramla ner och skada ngt eller ngn men plantera då raskt ett nytt.
Det är inte bra om något händer och man hittar kopparspik