0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har nyligen satt in en S1332 i min gillestuga i källaren. Betongsten, 5cm isolering, 40kvm. Har kört den drygt en månad nu och snittat 7kwh/dygn, ingen annan uppvärmning förutom kamin på övervåning vissa kvällar. Den verkar ha en liten egenhet med temperaturregleringen om man ändrar på den ofta. Exempelvis om den står på 21gr och man tycker det är lite kyligt på övervåningen och höjer den till 22. Då går den som tusan och sedan när man sänker till 21 igen så kan den tvärstanna och inte snurra på ett dygn. Sedan när man ledsnat på att det bara är 19gr så höjer man till 22 och då drar den iväg till 24gr. Men sätter man den på 21gr och låter den vara så håller den 23 konstant. Grannen köpte en likadan efter min övertalning och han har liknande erfarenheter, man ska ställa in en temperatur och sedan låta den vara, då fungerar den bäst. Inget ändrande med fläkthastigheter osv. dör då verkar den bli kinkig.
Hej Tompa-mannen! Jaså du har bara ca 2-3 veckor kvar så har din pumpinvestering betalat av sig alltså, ja det lät ju riktigt bra tycker jag. Thumbsup Får man fråga lite då kanske hur du har räknat nu när din investering är återbetald?? Man ser ju väldigt ofta att de här billigare pumparna återbetalar sig väldigt snabbt så man blir ju lite nyfiken hur man kalkylerar omkring detta egentligen. Räknar du bara pumpens investeringskostnad och ställer den mot den ev besparing som du beräknar har åstadkommit under den tid om du har haft pumpen i drift eller?? Mvh Raffen.