Hej
Jag är ny på detta forum. Så mycket info att man blir lite förvirrad. Ledsen därför att jag ställer en rudimentär fråga.
Vilken luft vatten pump bör jag välja? Jag har läst in mig lite och fastnat för luftvatten då jag inte är beredd på investeringen som bergvärme innebär just nu variefall. Tyvärr.
Jag har precis köpt en
husgrund från Tjällden och har med dem beställt ett golvvärme system från Termotech.
Som jag förstod det innan så var det bara att välja och vraka bland leverantörerna av luftvärmepumpar men när jag nu läser på detta forum känner jag mig mer osäker. Finns det annat att ta hänsyn till. Behöver jag tänka på framledningstemperatur och sånt.
Om leverantörerna är likvärdiga tänker jag givetvis gå på pris men har svårt att ställa rätt frågor till leverantörerna.
Min andra fråga är - vem ska installera pumpen. Ska samma firma som lägger golvvärmen göra det? Har någon praktisk erfarenhet av att det kan bli problem med ansvar annars. Så när firman som ska koppla in pumpen kommer och säger - "men detta är inte vårt ansvar - det är fel på golvvärmen?"
Tacksam för all hjälp jag kan få att ta detta svåra beslut.