Så här gjorde jag. (utan innegivare)
Hitta en kurva som ger jämn temperatur (typ 19.5 till 20.5 stabilt, hela tiden).
Om denna jämna temperatur är för låg/hög. Ändra rumsbör upp eller ner. Om, när det blir kallare, det visar sig jag får för varmt. Säg att jag ställer ner kurvan 2 snäpp, ja då kommer jag öka 2 grader vid 0 och plus 5, som är det jag testat hittills.
Så vitt jag kan förstå. Utan innegivare. Så har du bättre justeringsmöjlighet med kurvan och därför är det säkert mest ekonomiskt att ha rum på 20 och ställa och knäcka kurvan i första hand.
Beroende på värmesystem kan förskjutning (rumsbör) vara för grovt då det ändrar framledning 3 grader per rumsgrad du önskar. (låt oss säga du behöver 2 då är 3 för mycket. Låt oss säga du behöver fyra. Då är 3 för lite och en grad till i rumsbör ger då 2 för mycket).
Rent tekniskt ska då en rumsgivare till som kan finjustera med så lite som en grad per inomhusgrad, om man önskar.
Jag tror. det viktigaste av allt. Är att inte tänka på rumsbör som en temperatur utan ett parallellförskjutning av kurvan. Där varje grad du ändrar förskjuter kurvan 3 grader längs hela kurvan.
Rumsbör 22 är alltså 6 grader mer än vad kurvan säger vid varje given ute-grad.
Oavsett hur, var, när eller varför - justeringar av kurva bör ges gott om tid. 1 justering per dygn max.