Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
pump till övervåning...
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: pump till övervåning... (läst 1282 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
stepside
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 43
Karma +0/-0
stepside
pump till övervåning...
«
skrivet:
18 oktober 2011, 19:47:58 »
Citera
hej! njuter nu av min nyinstallerade fd35 men den orkar inte riktigt med att trycka upp all go värme till övervåning (1 1/2 plans hus), spekulerar nu i att installera en till i hall uppe men innerdelen får ej plats ovanför fönster och det är enda möjliga placering!!! golvmodell hade funkat men den är ju så dyr. KAN man sätta en vanlig standard under fönstret istället?? vilka är nackdelarna/fördelarna med att göra så?
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35476
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: pump till övervåning...
«
Svar #1 skrivet:
18 oktober 2011, 20:25:25 »
Citera
Enda nackdelen är väl att kylan inte fungerar så bra, om du vill köra kyla på sommaren.
Fast du kanske kan sätta in en takfläkt som fixar omrörningen av kylan om du nu vill ha det sommartid?
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
stepside
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
stepside
«
Svar #2 skrivet:
18 oktober 2011, 23:39:26 »
Citera
nej kyla är inte nåt jag bryr mig om alls. är det enda nackdelen med att sätta i element höjd? tänkte mig en mitsu fd25.
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35476
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #3 skrivet:
18 oktober 2011, 23:55:43 »
Citera
Kan vara en fördel om värmepumpen , i värmeläge, kan ställa vingarna rakt ut - annars far all värme efter golvet.
Vet inte om FD-pumparna klarar det, men annars stiger ju värmen förr eller senare.
En sak till, placeringen bör vara öppen så att möbler inte hindrar luften att cirkulera fritt i rummet.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
stepside
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
stepside
«
Svar #4 skrivet:
19 oktober 2011, 09:52:34 »
Citera
ok. är inget i vägen, den kommer i så fall sitta direkt efter trappen uppe på övervåning under fönster och då är det framför pumpen en avlång hall på ca 1,5m bred och 4m lång med dörr till sovrum på vadera sida som får stå öppna eller lite på glänt om inte speciell aktivitet pågår
vilken pump går att ställa i rätt fram läge då,nån som vet?
Loggat
Dazze
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: MORA, Dalarna
Antal inlägg: 25
Karma +0/-0
Dazze
«
Svar #5 skrivet:
02 november 2011, 18:54:32 »
Citera
Kolla din FD 35:a, den går att ställa rakt fram Thumbsup. Så då borde rimmligt vis även FD 25:an ha samma funktion...
Loggat
1½-plans lösvirkes hus med krypgrund från 1909, 106m2. Tilläggs isolerat samt 3-glasfönster monterade sent -80 tal. Alla dörrar i huset bortplockade, utom en ;-)
Norrhammar No27 gjutjärnsspis i köket. Ecobaby pelletskamin i vardagsrummet. Mitsubishi FD35VABH inst SEP -11.
Vattenburen handukstork m elpatron i badrum. Oljefyllda elradiatorer i övriga huset, används ej! OSO 120l VVB. Enbart diod & lågenergi belysning. 2 Vuxna 1 Barn
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
pump till övervåning...
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1144
dolda: 0
användare: 10
Användare online
:
shelter
Hilton
alvinpalv
rocas
jälldorf
fila
OF
krambriw
ing
Rille87
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info