Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kompressorns uppbyggnad  (läst 4204 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dannnej

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
Kompressorns uppbyggnad
« skrivet: 17 oktober 2011, 23:34:12 »
Hur är kompressorn uppbyggd i en luft-vatten värmepump?

Det specifika jag vill veta är om det finns någon kontaktor eller brytare inne i kompressorn som kan stänga av den?

Jag har problem med min värmepump att den har slagit ifrån kompressorn nu 2 gånger med en veckas melanrum.
Det är spänning fram på alla 3 faserna ända fram där kablarna går in i kompressorn, och ändå går den inte, och den drar ingen sträm heller (har en energimätare kopplad före värmepumpen)

Färsta gången slog jag av strömmen en timme, och sen fungerade den som vanligt och har gjort över en vecka, men nu är det samma sak igen.

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Kompressorns uppbyggnad
« Svar #1 skrivet: 18 oktober 2011, 16:35:52 »
det finns i många kompressorer en övertemperaturvakt som känner av om kompressorn är för varm eller har för högt tryck. Tryckvakten löser indirekt temperaturvakten medan hög temp, 130 grader, löser direkt. Kallas för inbyggd Clixon. Efter ett stopp måste vakten kallna till under 90-100 grader, därefter återgår den till driftläge förhoppningsvis, inte alltid.

Utloggad dannnej

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorns uppbyggnad
« Svar #2 skrivet: 18 oktober 2011, 17:21:31 »
ok, det låter rimligt, jag mätte temperaturen på toppen av kompressorn till över 100 grader efter bara en halvtimmes drift, så frågan är ju varför blir den så varm? Kan det saknas gas eller olja? Det finns inget synglas där man kan se oljan som på vissa, är oljan blandad tillsammans med gasen?

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1148
  • Karma +19/-3
SV: Kompressorns uppbyggnad
« Svar #3 skrivet: 18 oktober 2011, 20:47:44 »
Kompressorn kan bli väldigt varm om den saknar gas eller evaporatorn helt igenisad (resulterar samma sak med låg suggastryck)

Mät hetagsrörets temperatur ur kompressorn när den snurrar (varmaste röret du hittar...), likasÃ¥ om möjligt den kallaste stället pÃ¥ evaporatorn om du kommer Ã¥t (lufttemperatur före och efter evaporatorn är ocksÃ¥ intressant) samt suggasröret ca  10-15 cm frÃ¥n kompressorn. Ange ocksÃ¥ typ av köldmedie (förmodligen R407C vilket ofta används i anläggningar som värmer vatten varmt (>= 55 grader C) dÃ¥ R410A  inte är riktigt lika bra när det är sÃ¥ hett)

Många bättre VP har också pressostater som stänger av kompressorn när det är för hög tryck på trycksidan och när det är för låg tryck på sugsidan, med termistorer stänger av när hetgasen är för hög i temperatur etc. medans enklare anläggningar har inte något sådant och endast skyddar för övertemperatur och/eller överström ungefär med en bimetallteromstat som också värms av motorströmmen (det som kallas klixon).

saker att kolla är tex. att kontaktorer som slÃ¥r av och pÃ¥ kompressorn inte är brända/slitna som gör att kompressorn bara gÃ¥r pÃ¥ 2-fas ibland (om den är 3-faskompressor) samt att den faktisk verka starta pÃ¥ ett säker sätt och inte verka tveksam och seg att varva upp.  Skall man jaga vidare sÃ¥ vill man hemskt gärna koppla in en manometerställ och kanske digital termometer med flera givare som placeras pÃ¥ lämpliga ställen - men för detta sÃ¥ krävs det en kunnig person som har grejorna eller i praktiken en kylnisse.

Det är mycket riktig att olja och köldmedie går i samma krets - men du ser inte oljan om du skulle ha en tittglas då oljan går ut som lätt oljerök i gasen på trycksidan av kompressorn och när det svalnat nog och syns inte alls eller möjligen som lätt dimma i vätskan (beroende på oljan) om man skulle kunna se den flytande kondensatet med en tittglas.

Utloggad dannnej

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorns uppbyggnad
« Svar #4 skrivet: 18 oktober 2011, 21:44:36 »
Jag har försökt mäta så gott det gått och det här är vad jag kommer fram till.

Den har nu gått i många timmar i sträck och jag upplever att den plötsligt har problem med att värma.

Ut ur kompressor ca 110¤C
In i kompressor  37¤C intill kompressorn
Evaporator 4¤C
Lufttemp in/ut 5¤C/3¤C

Kompressorn är fruktansvärt varm, 150¤C i toppen och 90¤C i botten

Gasen är R134a och som jag förstått det så är det välldigt lågt tryck på den gasen så komressorerna ska hålla länge.

Pressostater finns det både för hög och lågtryck, men jag kan inte tolka dom riktigt så jag bifogar bild

Stor bild: http://42.imagebam.com/download/rMehbC0PESi2FLQKHZGZtA/15464/154633165/pressostater.jpg


Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1148
  • Karma +19/-3
SV: Kompressorns uppbyggnad
« Svar #5 skrivet: 18 oktober 2011, 23:08:34 »
Gasbrist skulle jag nog säga - 110 grader pÃ¥ hetgasen är definitiv inte normalt när det är sÃ¥ varmt ute, evaporatorn är för varm gentemot lufttemperaturen (dvs. den drar inte värme ur luften dÃ¥ sÃ¥dant kräver mer än 1 grad lägre temperatur än luften), sugledningen verkar inte kylas (värms nu genom värmeledning i rören frÃ¥n kompressorn) dÃ¥ om du har ordentligt gasflöde som sugs in i kompressorn borde den vara ganska kall.  Hur ser evaporatorn ut - isfläckar pÃ¥ nÃ¥gra koncentrerade fläckar och resten utan is eller kondens - eller sÃ¥ kanske det är sÃ¥ lite kvar att det inte kyler alls längre?

Av pressostaten att dömma sÃ¥ ser frÃ¥nslaget satt vid 0 Bar - dvs samma  som vÃ¥r luftttryck vilket motsvarar -26 grader pÃ¥ kondensorn ungefär med R134a och frÃ¥nslaget vid högtryck är gissningsvis satt till 20 Bar och  motsvarar ca 70 grader C kondenstempeatur för R134a - inte alls orimligt satt.

av den höga hetgastemperaturen så jobbar den ungefär som om det skulle vara kallare än -30 grader C och utan att lågtryckspressostaten stängt av sig, ja om inte kompressorn håller på att ge sig...

---

med andra ord så tror jag att du har en läcka och VP är i stort sett tom på köldmedie och du får nog ta ut en kylnisse och titta på detta.

låt kompressorn vara avstängd tills detta är repat då det är väldigt slitsamt för kompressorn att arbeta så varmt som det nu gör och gör heller ingen nytta värmemässigt.

Hur stor effekt är det på VP (och vid vilka angivna temperaturer)

det är helt korrekt att R134a är en relativt sval gas när man kör i kalldrift med 90 grader C i hetgasen vid -30 grader C evaporatortemperatur (kompressor med 0.7 i isentropisk verkningsgrad) i jämförelse med R407C (110 grader C) och R410A (120 grader C) vid samma kalla temperatur. Har kompressorn lägre isentropisk verkningsgrad, vilket bruka gälla mindre kompressorer som i VP så blir hetgasen ytterligare lite hetare.

« Senast ändrad: 18 oktober 2011, 23:12:30 av xxargs »

Utloggad dannnej

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorns uppbyggnad
« Svar #6 skrivet: 19 oktober 2011, 14:09:11 »
Det är en ecozon 7kW http://www.ecozon.se/vplv700_data.php

Det måste ha hänt någonting i dagarna, eftersom bara för en vecka sen klarade den hålla 42 grader i pannan och varmt i huset utan något tillskott och då var det 2-3 minusgrader

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1148
  • Karma +19/-3
SV: Kompressorns uppbyggnad
« Svar #7 skrivet: 20 oktober 2011, 01:08:37 »
Utan manometerställ inkopplad till kylslingan  är det svÃ¥rt att avgöra om det är brist pÃ¥ gas eller att kompressorn havererat när det ger sÃ¥ hög  hetgas ut. dock om du vÃ¥gar dig pÃ¥ att skruva pÃ¥ 'lÃ¥g-press' pressostaten medans kompressorn snurrar och lÃ¥ta bÃ¥da skalorna höja lite bit i taget (den högra skall alltid visa mer än den vänstra) om kompressorn stannar redan vid liten justering mot högre tryck (högre värden pÃ¥ siffrorna) sÃ¥ har du gasbrist - kan du höja väldigt mycket typ till 5-7 Bar innan det slÃ¥r av sig eller aldrig sÃ¥ är det 'tyvärr' - förmodligen kompressorn... du har bilder pÃ¥ detta sÃ¥ du kan skruva tillbaka dessa igen till samma inställningar (du kanske fÃ¥r ta bort en skyddslock innan du kommer Ã¥t skruven...) 
 
om du har fått en läcka av någon orsak så kan det tömmas ganska fort, men du kan också ha haft gasbrist en längre tid men nu gått under den magiska nivån.

hur ser evaporatorn ut under drift - blir den kall, kondens eller is, is på stor yta eller fläckvis/ena kanten??


Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Kompressorns uppbyggnad
« Svar #8 skrivet: 20 oktober 2011, 19:40:56 »
skulle också kunna vara avfrostningsventilen som fastnat i något mellanläge. Försök göra en manuell avfrostning. Om det inte finns någon knapp för detta så kolla vilken spänning magnetspolen skall ha, om det är en 240V (växelspänning) spole koppla loss kablarna som går till spolen, sätt på en stickkontakt på kablarna. Drag fram en kabel från ett vägguttag och starta Vp. Efter några minuters drift manövrera avfrostningsventilen genom att koppla spänning på spolen. Det märks om ventilen fungerar. Händer inget stoppa Vp. Gör om testet med spänning på magnetspolen då Vp är avstängd och lyssna på avfrostningsventilen. Det skall klicka till. Om det gör det och inget hände vid första försöket så har nog avfrostningsventilen hängt sig. Gör inget spänningsprov på magnetspolen om den är losskopplad från ventilen. Spolen brinner då. Var observant på spolens märkspänning. En ventil som fastnat kan ev lossas genom att knacka med en liten hammare på ventilen i ventilens cylinderriktning

Utloggad dannnej

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorns uppbyggnad
« Svar #9 skrivet: 30 oktober 2011, 18:13:20 »
Evaporatorn blir lite lite is på insidan på vissa ställen när det är frysgrader.

Nu väntar jag på en som ska komma och kolla om det är tillräckligt med gas.

Det har varit varmare nu ca 6-11 grader och då fungerar den bra utan att kompressorn blir så varm, men den beter sig konstigt, ibland ger den mer och ibland mindre tempdiff på vetten in och ut, jag mäter även effekten på pumpen och ibland ligger den på 1800W och ibland 2100W trotts samma vattentemp och utetemp.

Har även märkt att den får för sig att avfrosta lite hur som helst, det kan vara 8-10 plusgrade när den avfrostar, dock bara en kort stund kanske 10 sekunder, men tillräckligt för att evaporatorn ska kännas varm

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Kompressorns uppbyggnad
« Svar #10 skrivet: 30 oktober 2011, 19:10:20 »
har inte läst hela tråden...men det behöver inte vara gasbrist för att hetgaserna ska rusa....kan lika väl vara expventil eller torkfilter som är täppt.
torkfilter täppt = stor tempskillnad före och efter detta
expventilen öppnar ej = vätskeledning betydligt kallare än utgående vatten...
gasbrist=vätskeledning hetare än utgående vatten.

ditt inlägg om att effekten pendlar fÃ¥r mig att satsa en peng pÃ¥ exp-ventilen  ;)

Edit: visar skalan på LP fel...eller löser den på gränsen till vacuum?
« Senast ändrad: 30 oktober 2011, 19:12:52 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad dannnej

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorns uppbyggnad
« Svar #11 skrivet: 30 oktober 2011, 19:50:50 »
expventilen... var hittar jag den och vätskeledningen?

och lågpressostaten har jag inte testat laborera med, och jag vet inte riktigt hur skalorna fungerar eller hur jag tolkar dom, jag tycker nästan dom visar samma hela tiden, oavsett om den är igång eller avstängd

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Kompressorns uppbyggnad
« Svar #12 skrivet: 30 oktober 2011, 22:01:51 »
vätskeledningen är det tunna röret som kommer ut i botten på plattvärmeväxlaren...(den som vattnet värms i)
längre fram på vätskeledningen sitter en burk (troligen svart) som är torkfiltret.
sen kommer exp-ventilen innan förÃ¥ngaren...sitter innan "förgreningsröret" som sprutar in flash sektionsvis i utebatteriet. 
har vätskeledningen lägre temp än utg vatten hela vägen fram till expventilen....och hetgaserna rusar ändå är det ventilen (återigen så tyder den pendlande effekten på att det kan vara så) men ta dit en kyltekniker för säker analys.
PS:det sitter troligen lite Y-rör och dubbla exp-ventiler på vätskeledningen....för att man ska kunna köra reversibelt (avfrosta) men kommer du till en expventil innan torkfiltret har du valt fel väg vid Y-röret när du kände dig fram.
hoppas du förstod  :D
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad dannnej

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorns uppbyggnad
« Svar #13 skrivet: 01 november 2011, 23:16:51 »
Kan torkfiltret var så litet som 10cm högt och 7cm i diameter? Det är ju hälften mot på en personbil.

Om det är torkfiltret så var tempskillnaden 10 grader över det, 19 grader ena sidan mot 9 grader andra.

Resten har jag inte hunnit kolla upp.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!