ny POE-olja hälld ur metallförseglad plåtburk har ungefär 50 ppm fukt, men under drift så torkas den sakta ur av den torrare köldmediet (som i sin tur torkas av torkfiltret med zeolit) till ungefär 10 ppm fukt - dock kan detta ta många hundra timmar drifttid innan man når detta.
Tackar,xxargs. Utmärkt,Grundläggande data tillgängligt igen!
Mitt syfte ursprungligen var att hitta
ramerna för fukthalten i POE-olja ,innan pumpen sätts i drift.
Det här 50ppm kan inte vara förmodligen fukthalten i början ,det bara accepteras av standarden som yttersta max.
Hempumparna numera har inga torkare kvar och därför man bara kan lita på tillverkarens "hygieni".
Gällande Danfoss ,till ex.,allmoge kan tolka deras fuktjakt är outhärdigt slarvigt,om deras web-site data skulle tros på!
Vidare var jag ut efter att få en aning om,hur mycket en DIY-man kan "slarva" med fukthalten genom at sakta flusha/skölja rören inom en halvtimme med propan ,om
fukthalten i oljan ursprungligen är någorlunda bra i kännedom.F-gas som sådan kan vara
extremt rent i flaskan (<<<<10maxppm).Liksom du sade den har högre affinitet mot fukten som POE-oljan ,dvs fungerar som system- "dyer" efter POE-oljan.
Så frågan ligger kvar.
Alltså ,vi hade i början "
kylklassade invändigt oxidfria kopparör som levereras tätade/igenlödda gastätt i ändar och är torkade med vakum och värme och därefter kvävgasfyllda med torr gas"
Under dessa forutsättningar måste de vara jämnvikt mellan POE-oljan och F-gasen som uppnås inom tiden.
F-gasen kan (får inte!) förtorka POE-oljan för mycket emedan den kommer annars att kemiskt brytas ned (liksom under djup vakuum).
Jag ser det här så ,att dom bägge parterna agerar bra och ger "dryer- effect" gentemot "slarvig" propan -spolning ,ock samtidigt vi fungerar på "safe side" totalfukthaltmässigt hos systemet.
Det vore super att veta ,vad egenligen är tillåten systemhalt av fukt ... inte bara enstaka tillåtna max. fukthalter hos deltagare!Förlåt min usel skolsvenska .Inte mening att våltaga språket!