0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är det någon som har några erfarenheter av detta? Är det bättre att skicka ner kall luft eller bättre att skicka upp varm luft? Jag har tidigare sett riktvärdet på 400m2/tim - är det där man bör ligga?
vad har du för ventilationssystem i huset?
Hej Olle! Ja det här om man skall skicka ned kall luft alt skicka upp varm luft har ju diskuterats en hel del och i sak borde det inte ha så stor betydelse egentligen tycker man. I mitt fall och av bl.a denna anledning så testade jag detta också givetvis och jag kom fram till att för min del så var det klart gynnsammare att skicka upp varmluften och släppa ut den via taket i bostadsvåningen istället för att suga luften från taket i bostadsvåningen och släppa ut den vid taket nere i källaren, jag tjänade ca 1-2 +ºC extra i innetemp uppe i bostadsvåningen på detta.Om man skall suga luften ifrån en bostadsvåning alt en övervåning så skall dessa utsug sitta vid golvnivå isf och inte vid taket som de satt i hos mig.När det gäller fläktkapacitet så kan du räkna med en ungefärlig kapacitet på mellan ca 400-500 m3 luft/timma om du skall kunna få till en bra effekt av värmeförflyttning, se till att välj en rejäl fläkt med hög kapacitet så att du kan köra den på ca 50-60% kapacitet om du vill kunna ha en dräglig ljudnivå.Om jag vore som du så skulle jag nog ändå tveklöst satsa på ytterligare en pump till det övre planet på huset förstås, det ger dig den absolut bästa och jämnaste värmekomforten i huset samtidigt som du som lite bonus och vid behov även kan använda den som AC också under riktigt varma sommarkvällar/nätter. Mvh Raffen.