Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bytestankar av en nykomling...  (läst 1190 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hus Tomten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bytestankar av en nykomling...
« skrivet: 12 oktober 2011, 16:32:14 »
Hej på er alla !

Jag är ny här och har kollat runt lite, men kan inte hitta svaret på mina funderingar.

Jag har en Nibe Fighter 310P i 2 plans hus, golvvärme undre plan och radiatorer övre plan. Yta 220 kvm.
Totala årsförbrukningen c:a 21.000 KWh per år.

De varma månaderna kopplar jag ur elpatronen vilket ger mig en månatlig förbrukning på c:a 500 KWh. :)
AlltsÃ¥ tycker jag det är trist att halva Ã¥ret förbrukar jag c:a 18.000 KWh...  ??? 

Jag hade först tankar på att skaffa en Nibe 2026 i lämplig storlek för att låta den enbart värma upp huset och på så
sätt låta 310 agera varmvattenberedare. Inbillar mig att jag har en stor potential att spara KWh så.

Men nu så har jag fått upp ögonen för F750, vilken verkar vara bra i mångt och mycket.
Fördelen med den är ju att det är mer eller mindre plug & play jmf med 2026.

310:n är 10 år gammal och har fungerat felfritt.

Vilket val anser panelen vara bäst ?

För & Nackdelar ?

Ser fram emot Ã¥sikter som kan putta mig i rätt riktning och skrida till verket !   :)

( Jag har haft diskussionen med Nibe, vilka rekommenderar F750, vilket låter bra. Men jag tar gärna med
fler Ã¥sikter innan jag skrider till verket...  Skall man kanske tänka utanför Nibe, typ IVT eller CZ ?  :-\
openminded )

MVH

Bosse

Nyfiken men nybörjare
« Senast ändrad: 12 oktober 2011, 16:35:44 av Hus Tomten »

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Bytestankar av en nykomling...
« Svar #1 skrivet: 19 oktober 2011, 07:47:17 »
Jag föreslår att du tittar på antingen Nibe 750 alternativt CE 50 eller CE 65, den dag din 310P går sönder, det är ju som sagt plug and play den dagen du behöver byta så jag skulle gått den vägen.
Sedan är det ju upp till dig om du vill byta nu eller vänta tills den rasar.
Är du händig byter du den själv med lite hjälp av någon granne som kan hjälpa dig att baxa den på plats.

Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19135
  • Karma +15/-13
SV: Bytestankar av en nykomling...
« Svar #2 skrivet: 19 oktober 2011, 09:08:02 »
Glöm inte bort att ska du ha en 750 eller comfortzone så måste avluften isoleras på annat sätt annars är det risk för fuktskador pga kondens.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 273
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!