Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Hur fungerar systemet Nibe
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Hur fungerar systemet Nibe (läst 4508 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Värmdö
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 12
Karma +0/-0
Värmdö
«
skrivet:
10 oktober 2011, 20:21:18 »
Citera
Hej
Jag kommer nu säkert att ställa en mycket dum fråga ..men tar risken
Har idag en nibe rvp32 med vattenburet system från 1990 ( Älvsbyhus )
Har prata med en kille som säger att det spelar ingen roll om du har elementen på för fullt eller stänger av dom förbrukningen på elen blir samma ändå
Han påstår att det är givaren utanpå huset som styr hur stor förbrukningen blir dvs vad utetempen
Jag själv har trott att man kan sänka förbrukningen igenom att sänka temperaturen i vissa rum
eller att köra på tex natttemp ( som man ställer in på panna) ??!!!
Ha det gott
Loggat
erp
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Blekinge
Antal inlägg: 3207
Karma +4/-2
Kön:
erp
SV: Hur fungerar systemet Nibe
«
Svar #1 skrivet:
10 oktober 2011, 20:43:07 »
Citera
För att hålla temperaturen inomhus högre än den är utomhus går det åt en viss mängd energi.
Ju fler grader över utomhustemperaturen du håller, ju mer energi fordras för att kompensera vad som läcker ut via väggar och fönster och annat.
För varje grad du ökar temperaturen inne, så ökas energiåtgången.
Givaren utanför talar ju bara om vilken temperatur som råder utomhus, det är ju du själv som bestämmer hur mycket den ska höjas inomhus. Antingen manuellt eller via inställningar på din värmeanläggning.
erp
Loggat
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm, Tyresö
Antal inlägg: 6954
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #2 skrivet:
10 oktober 2011, 21:16:30 »
Citera
Om du drar ner på värmen inomhus, eller önskar mindre värme (inte temporärt över dagen utan långsiktigt), eller kopplar bort radiatorer så bör du ändra kurvan så att värmepumpen inte gör lika mycket värme som innan.
Lite beror det förstås på hur ditt system är uppbyggt men mest troligt är detta vad som krävs i ditt fall.
Loggat
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
Trubbnos
Expert på värmepump
Antal inlägg: 328
Karma +1/-2
Värmepump eller värmepumpar?
Trubbnos
«
Svar #3 skrivet:
10 oktober 2011, 21:27:58 »
Citera
Lätt sagt, svalare inomhus, mindre energi, tror man brukar säga 5% energibesparing/ sänkt grad..
Loggat
Värmdö
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 12
Karma +0/-0
Värmdö
«
Svar #4 skrivet:
10 oktober 2011, 21:51:50 »
Citera
Hej tack för era svar
Jag glömde säga att jag bara har en tempgivare utomhus , ingen inomhus ( men det kanske man inte har )
Vad jag förstår på er så sänker man förbrukningen ´när man också sänker tempen inomhus
Jag förstår inte vad killen menar då han påstår att det inte spelar någon roll ( han har också hus av samma modell och ungefär byggt vid samma tid
Ännu en gång tack för era svar
Loggat
Trubbnos
Expert på värmepump
Karma +1/-2
Trubbnos
«
Svar #5 skrivet:
10 oktober 2011, 21:57:48 »
Citera
Ställer du upp alla fönster på julafton, och det är -20 utomhus, blir elementen kalla och returen tillbaka blir kall, pumpen har sin "kurva", att vid tex -20 utomhus, skall den skicka ut 45gr på framledningen till elementen, och är vattnet tillbaka från elementen endast 19gr så ökar den fullt effekt för att höja detta till 45gr.
Men om hela släkten är i huset och det är 28gr varmt inomhus, stänger din radiatorventiler och stryper elementen, och pumpen känner att ingen avkylning sker avvaktar..
Loggat
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13326
Karma +23/-12
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
«
Svar #6 skrivet:
10 oktober 2011, 22:16:57 »
Citera
Du kan ju be din polare att öka innetempen till 40 grader. Enligt hans resonemang kommer det inte att kosta en krona extra...
Självklart sparar man energi om man värmer bostaden mindre. Däremot är besparingen med nattsänkning lite överskattad. Vanliga hus är så pass tröga att dom i princip bara hinner svalna innan det är dags att värma upp igen. Det man då sparar på att sänka temperatuern på natten äts upp av att man måste öka temperaturen på dagen.
Har man värmepump kan man till och med gå back på nattsänkning iom att elpatronen kan kopplas in på förmiddagen om inte VP'n har lyckats höja tempen inom tillåten tid...
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
Trubbnos
Expert på värmepump
Karma +1/-2
Trubbnos
«
Svar #7 skrivet:
11 oktober 2011, 11:06:55 »
Citera
Håller med, kanske nån liten pyttevinst på våren då solen värmer mycket dagtid, förutsatt att ej golvvärme finns.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 952
dolda: 0
användare: 5
Användare online
:
Ewald
lubbis
Daikin_
ClasseClas
Heat?
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info