0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Boyta 145 kvm och en biyta på cirka 30 kcm med garage och förråd ihopbyggt. Huset är byggt -85 Myresjöhus. Tidigare förbrukning har legat på cirka 22000 kwh. Huset är beläget utanför Linköping. Har tagit in offerter från olika och IVT är ju billigare men frågan är hur bra den är då man hört lite olika.
IVT 490 är ett skämt. Elpatronen går in redan vid +-0.
Jag valde att sätta in en Nibe F470 efter mycket räknade.Att det blev F470 istället för en IVT 490 var för att jag hade en dålig ftx 1981 och en gammal el panna 1981och ville samla allt på ett ställe och det hade blivet dyrare att byta ut ftx och köpa en IVT 490.Jag blev rekommenderad att borra och sätta in berg värme pump men hur jag än räknade så blev F470ändå det billigaste under en 15 årsperiod.Idag är jag mycket nöjd med mitt val av värme pump är mycket lättskött och man får en god kontroll av värme ventilationoch en massa information gratis.Har haft värme pumpen igång sedan 1 mars 2011 och september 2011 är den första jämförbara månaden som jag bott i huset september 2010=2000 kwh september 2011=800 kwh det är bättre än jag räknade med besparing på 1200 kwh. Jag är ny på forumet blev visst utloggad efter 60 min det är jag skrivet det ovanför