Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Kall slinga efter element-komplettering!?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Kall slinga efter element-komplettering!? (läst 1745 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
marre123
Snurresprätt
Nybörjare
Stad/land: Göteborg
Antal inlägg: 4
Karma +0/-0
Kön:
marre123
«
skrivet:
08 oktober 2011, 21:07:40 »
Citera
Hej, Hur får man en Diplomat Optimum " bergvärme " att köra cirkulation genom returen istället alltså bakvänt, tror jag har luft i en hel slinga som är separerad från det andra...som sitter i källardelen " hetvattenledningen " tror jag man kallar den?! har kompletterat med 3 element på denna slinga...denna slinga fungerade ypperligt förrut..men ej riktigt nu nu med 3 extra element = dubbelt så stort i källardelen samt säkert 4 ggr större i tvätt/dusch + ett till i ett sovrum som bara hade ett förrut, har använt gamla sektionsradiatorer från från 1920-1950 som jag blästrat och målat! ps. är sådana som jag har i resternade delen av huset! kör med 1 kilo i tryck och har luftat flera ggr om för säkerhets skull! Får dock bra med värme i det dom 2 stora som är som ligger först på slingan! dessa har dock egen engna returer...dom andra 4 elementen delar på 2 returer...kan detta inverka? Blir galen på detta...min tror är att det är luft i returerna..så hur får man kört systemet bakvänt??? Mkt tacksam för svar
Loggat
Thermia Diplomat Optimum-8 med 144 meter aktivt borrdjup
Tidigare förbrukning var ca. 27-29000 Kwh ( 8000-10000kwh )
Innetemp stadiga 20,5-21
Putsat stenhus byggt 1956 av en byggmästare till sig själv = otroligt välbyggt/gediget på 80m2 + 80m2 / Ej tilläggsisolerat / + Kall garage!
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30695
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Kall slinga efter element-komplettering!?
«
Svar #1 skrivet:
08 oktober 2011, 21:37:42 »
Citera
Lite osammanhängande inlägg?
Men på gamla pannor så fanns det ofta en slinga för självcirkulation i källaren som var skiljd ifrån övriga radiatorer, jag hade det så.
Nu är denna delen antagligen inkopplad på samma framledning som övriga radiatorer?
Hos mig är detta avstick inkopplat på stigaren ovanför VP:n, med en T-koppling neråt så att ev luft går uppåt till radiatorerna på övervåningen.
Får man in luft på denna delen så vete 17 hur man blir av med den, en vanlig CP kan inte köras baklänges (och om det går, så går inte flödet baklänges för det).
Men jag skulle ändå prova att köra CP på högsta fart och stänga alla övriga raddar och se om det inte går att fart på de som krånglar?
«
Senast ändrad: 08 oktober 2011, 21:40:50 av Carl N
»
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
Antal inlägg: 7764
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #2 skrivet:
09 oktober 2011, 17:43:52 »
Citera
Ska du köra "baklänges" får du vända på pumpen.
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
bopakoster
Dignitär inom värmepump
Stad/land: 58 53N 11 02E
Antal inlägg: 4999
Karma +3/-0
bopakoster
«
Svar #3 skrivet:
10 oktober 2011, 12:07:39 »
Citera
Jag har källarelementet kvar, satt på egen självcirk från kombipannan innan VP-insallationen. Nu är det inkopplat på VPns framledning men med en avluftningsventil placerad vid avsticket till det, (i källartaket) alltså högre än elementet.
Loggat
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten. Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1288
dolda: 0
användare: 4
Användare online
:
Rdx
Leisti
davveh
Bull Geotherm/Bergvärme
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info