Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Nybörjare efterlyser hjälp med inställning  (läst 5843 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad elbo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nybörjare efterlyser hjälp med inställning
« skrivet: 08 oktober 2011, 14:45:04 »
Hej, jag har just köpt och fått installerat en Q-heat 660 (FD35VABH) och skulle behöva hjälp av ställa in den för att det ska fungera så bra som möjligt! Jag fick en väldigt kort instruktion av installatören som sen sa att allt står i instruktionsboken. Efter att ha läst instruktionerna har jag fortfarande många frågor;

* När är det bra att använda i-see-funktionen och när ska man inte göra det? (installatören satte inte på den, han sa att det inte fungerar så bra om man har golvkallt)

* Vad betyder AREA? Hur ska man tänka här?

* Luftflödets fart och riktning (vane, wide vane)? Hur ska man tänka här? Ska man alltid köra på auto eller ska man sätta på full fart sär man inte är hemma eller på natten? (oavsett ute-temperatur?) Hur ska vinklarna vara , ska man ha svängning?

Det svåraste är ju att få ut värmen i hela huset så det är väl viktigast att få det att fungera så bra det går!

Vi har i övrigt elradiatorer och kamin som uppvärmning!

Skulle vara mycket tacksam för hjälp och synpunkter!


Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8689
  • Kön: Man
SV: Nybörjare efterlyser hjälp med inställning
« Svar #1 skrivet: 08 oktober 2011, 19:17:59 »
Hej Elbo! Ja i ditt fall så är det ju viktigt att du får iväg varmluften så långt som möjligt ifrån pumpinnerdelen, och gererellt sett när det gäller alla luftvärmepumpar så är det bästa sättet att få iväg varmluften långt att höja upp vinginställningen ordentligt och samtidigt öka fläkthastigheten. I ditt fall så skall du ju få ut värmen genom dörröppningen till hallen för vidare transport in genom nästa dörröpning till köket för vidare spridning till sovrummet. Så kör gärna med manuellt fast inställd vinge ganska högt riktad, om inte rakt ut utmed taket så bara lite riktad nedåt från taket räknat, kör också med manuellt inställd så hög fläkthastighet som ni står ut med. Om ni vistas i vardagsrummet och störs av innerdelsfläktens hastighet så sänk isf hastigheten när ni är där och höj upp den igen sedan när ni inte kommer att vara kvar där. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad elbo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybörjare efterlyser hjälp med inställning
« Svar #2 skrivet: 09 oktober 2011, 11:34:02 »
Tack för svar :)! Nu har jag haft den inställd på fläkt 3 och 21grader i natt och försökt rikta fläkten ut genom dörren. Temperaturen i vardagsrummet var i morse 24 grader och 21,5 i köket (-3 ute i natt). Kan jag ha gjort fel i inställningarna någon stans eller låter det normalt? (I går morse var det 21 grad i vardagsrummet och 20,5 i köket, då hade fläkten stått på auto). Jag är lite osäker på vilken tid jag kollade tempen i går och det var varmare ut i går natt så jag får väl göra ett nytt test i natt av auto-inställningen!

Jag har tittat runt på forumet lite och det verkar vara lite olika meningar om att använda dels i-see sensorn och auto-inställningar på fläkten. Har det kommit till nån "gällande mening" om detta eller är det olika i olika hus?

Som sagt det blir nog svårast att få värme till sovrummet, vi funderar därför på någon slags ventil och /eller fläkt men då blir det väl mer lyhört gissar jag. Något förslag på vad och var man skulle placera något sådant och vad som är bäst att använda?

Hälsn. Elbo

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8689
  • Kön: Man
SV: Nybörjare efterlyser hjälp med inställning
« Svar #3 skrivet: 09 oktober 2011, 11:55:19 »
Hej Elbo!  Tycker väl att temperaturskillnaderna låter ganska normala i ditt fall här. Det är ju så att du får en bättre spridning av varmluften med en fast lite högre manuellt inställd fläkthastighet ifh till en autoinställd fläkt, detta eftersom vid autofläkt så styrs fläkthastigheterna lite upp och ned pga ett antal inlagda parametrar i styrprogrammet som då reglerar fläkthastigheten beroende på bl.a innetempen där innerdelen sitter, pumpens/innerdelens värmeavgivning mm.
Sen är det alltid så att man tappar ungefär mellan ca 0,5-1,0 ºC per dörröppning som värmen skall igenom från utrymmet där pumpinnerdelen sitter räknat, och detta innebär då att man kan behöva höja upp tempinställningen på pumpen i motsvarande grad för att man skall få till en önskvärd innetemp i utrymmen längre bort från pumpinnerdelen. Detta innebär då också givetvis att man får det lite extra varmt i det rum som pumpinnerdelen sitter i.  :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad elbo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybörjare efterlyser hjälp med inställning
« Svar #4 skrivet: 09 oktober 2011, 13:48:45 »
Jo, det blir lite högre temp i köket med högre fläkthastighet men det blev större skillnad i temperatur mellan vardagsrummet och köket. Konstigt att det blev så varmt som 24 grader när den var inställd på 21 grader (med autoinställningen på fläkten så blev det ung. 21 grader i vardagsrummet)

Det känns som man skulle behöva en ordentlig test av hur de olika inställningarna fungerar i vårat hus. Det blir ju himla komplicerat när det är så många variabler att variera (temp, fläkthastighet, fläktriktning, automatik eller ej, isee, AREA osv). Man blir ju snurrig, men jag kanske överdriver?!

Hälsn. Elbo

Utloggad kjulakalle

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
SV: Nybörjare efterlyser hjälp med inställning
« Svar #5 skrivet: 09 oktober 2011, 19:09:25 »
Hej Elbo!  Tycker väl att temperaturskillnaderna låter ganska normala i ditt fall här. Det är ju så att du får en bättre spridning av varmluften med en fast lite högre manuellt inställd fläkthastighet ifh till en autoinställd fläkt, detta eftersom vid autofläkt så styrs fläkthastigheterna lite upp och ned pga ett antal inlagda parametrar i styrprogrammet som då reglerar fläkthastigheten beroende på bl.a innetempen där innerdelen sitter, pumpens/innerdelens värmeavgivning mm.
Sen är det alltid så att man tappar ungefär mellan ca 0,5-1,0 ºC per dörröppning som värmen skall igenom från utrymmet där pumpinnerdelen sitter räknat, och detta innebär då att man kan behöva höja upp tempinställningen på pumpen i motsvarande grad för att man skall få till en önskvärd innetemp i utrymmen längre bort från pumpinnerdelen. Detta innebär då också givetvis att man får det lite extra varmt i det rum som pumpinnerdelen sitter i.  :)

Mvh Raffen.

Håller helt med dig Raffen jag kör på fläktläge 3, pumpen sitter i vardagsrummet därifrån är det öppet rakt fram till nästa husända men luften skall ju passera valvöppning samt hallen så det krävs lite tryck att nå nästa ände av huset.
Om vi skall visstas i vardagsrummet så sänker vi fläkten går ju bättre att prata då samtidigt som Wiskyn värmer.
Har numera Mitsubischi 660 sitter på nedre våningsplanet fantastisk maskin.
//KJULAKALLE
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8689
  • Kön: Man
SV: Nybörjare efterlyser hjälp med inställning
« Svar #6 skrivet: 09 oktober 2011, 20:14:26 »
Jo, det blir lite högre temp i köket med högre fläkthastighet men det blev större skillnad i temperatur mellan vardagsrummet och köket. Konstigt att det blev så varmt som 24 grader när den var inställd på 21 grader (med autoinställningen på fläkten så blev det ung. 21 grader i vardagsrummet)

Det känns som man skulle behöva en ordentlig test av hur de olika inställningarna fungerar i vårat hus. Det blir ju himla komplicerat när det är så många variabler att variera (temp, fläkthastighet, fläktriktning, automatik eller ej, isee, AREA osv). Man blir ju snurrig, men jag kanske överdriver?!

Hälsn. Elbo

Hej Elbo! Ja med en högre fast fläkthastighet så får du faktiskt ut mera värme ur pumpen än vad du får med en autoinställd fläkt som då reglerar fläkthastigheten lite upp och ned beroende på tidigare nämnda styrparametrar inkl att du får en högre/bättre verkningsgrad på pumpen (högre/bättre cop). Detta med en högre fläkthastighet i samtidig kombination med att du höjer upp inställningen av vingen gör att värmespridningen från pumpen blir klart mkt längre och bättre samtidigt som varmluften flyttas längre bort från pumpinnerdelen. Med en autofläkt så är det inte alls lika säkert att vamluften flyttas lika långt med undantag möjligtvis från kortare stunder när fläkten temporärt varvar upp till lite högre varvtal. Detta gör kanske att en större del av tiden när fläkten går på en lägre hastighet via autoinställningen så bygger värmen upp mera närmare pumpinnerdelen som då via tempavkännaren känner av detta och varvar ned pumpen inkl värmeavgivningen och minskar då samtidigt värmespridningen till intilliggande ytor längre bort från pumpinnerdelen.
När det gäller själva vardagsrummet så behöver du inte tänka alls på detta när det gäller inställningar på pumpen som t.ex värmespridning, vinginställning eller fläkthastighet för detta rum kommer ändå alltid med automatik att bli ordentligt uppvärmt. Utan i ditt fall så behöver du alltså tidigare nämnda inställningar för att kunna få till hyfsat varmt i de utrymmen som ligger på andra sidan av hallen så som köket och sovrummet.
Sen håller jag helt med installatören om att använd inte I-see-funktionen på pumpen utan lägg den gärna till handlingarna framledes, mig veterligt finns det inga andra pumpar på marknaden som har denna funktion och detta beror väl såvitt jag kan förstå på att det egentligen är en helt onödig funktion som inte behövs, denna funktion kan man väl snarare betrakta som en helt överreklamerad jippopryl för att man tydligen ytterligare skall kunna krångla till situationen för de resp användarna.  :)

KJULAKALLE, ett stort tack för att du gav en kvittens på vad jag sagt tidigare här! Thumbsup

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 10 oktober 2011, 00:27:41 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad bstard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
SV: Nybörjare efterlyser hjälp med inställning
« Svar #7 skrivet: 10 oktober 2011, 11:27:37 »
elbo, jag rekommenderar att du stänger av i-See. Den funktionen klarar bara av att "känna av" temperaturskillnader som den kan "se", dvs i princip i det rummet där innerdelen sitter. Eftersom du vill ha ut värme till andra delar av huset så gör den nog inte rätt ändå. Sedan kan du ju ställa in så att pumpen "vet" var innderdelen sitter, om det är mot en vägg till vänster/höger eller mitt på väggen (horisontellt). Jag skulle nog också försökta rikta det horisontella flödet ganska mycket ut mot dörren till hallen, sedan kan du utvärdera om det blir för kallt i rummet där innerdelen sitter eller ej. Det blir lite att hålla reda på, men å andra sidan så får du bättre möjligheter att få värmen dit du vill ha den.

Utloggad elbo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybörjare efterlyser hjälp med inställning
« Svar #8 skrivet: 10 oktober 2011, 23:40:50 »
Hej och tack för kloka svar :)! Jag har nu provat att rikta fläkten så gott det går mot dörren och det är lite trixigt att få rätt vinklar tycker jag. Jag undrar också vad inställningen av hur pumpen är placerad påverkar? Installatören ändrade inte det, den står på mitten även om pumpen sitter bara 15 cm från väggen! Han kanske glömde det!

Jag tror jag får  köpa lite fler termometrar och placera ut för att se vad som blir bäst inställningar!

När det gäller fläkthastigheten har jag en liten fundering, ger det alltid bäst besparing att köra på högsta fläkten oavsett utetemperatur och hur ytan man ska värma upp ser ut?
Hälsn. elbo

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 960
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Nybörjare efterlyser hjälp med inställning
« Svar #9 skrivet: 14 oktober 2011, 22:11:42 »
Ja, det optimala vore högsta läget på fläkten om nu öronen tillåter det, du får bättre verkningsgrad(Cop)
du får jämnare temperatur i hela huset.
när du som du säger skall pricka en dörr för att få luften in till nästa rum så vill man inte bygga upp en luftbarriär, dvs luften skall skjutas *uppe* i dörröppningen och returluften som då skall tillbaka till rummet
kommer *nere* i dörröppningen ,man blir förvånad hur stor skillnad det kan bli med små
förändringar, man skulle igentligen haft sån där blå show rök för att kunna se luftflödena.. :D
« Senast ändrad: 16 oktober 2011, 13:41:17 av doggydoggen »
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad pheur

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
SV: Nybörjare efterlyser hjälp med inställning
« Svar #10 skrivet: 16 oktober 2011, 08:29:14 »
Ja, det optimala vore högsta läget på fläkten om nu öronen tillåter det, du får bättre verkningsgrad(Cop)
du får jämnare temperatur i hela huset.
när du som du säger skall pricka en dörr för att få luften in till nästa rum så vill man inte bygga upp en luftbarriär, dvs luften skall skjutas in nere vid golvet i dörröppningen och returluften som då skall tillbaka till rummet pumpen är i kommer in uppe i dörr öppningen,man blir förvånad hur stor skillnad det kan bli med små
förändringar, man skulle igentligen haft sån där blå show rök för att kunna se luftflödena.. :D

Det skulle vara bra med rök för att se luftflödena! Det du skriver stämmer i teorin men som många andra skrivit så blir det ofta bra med vinge rakt ut och full fart, det går ju tvärt emot det du skriver.

Själv ändrar jag mellan vinge rakt ut och ett snäpp ner och kan aldrig bli klok på vilken som faktiskt är mer effektiv hos mig. Några smarta tips? Toalettpapper hängandes i dörröppningarna?


Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8689
  • Kön: Man
SV: Nybörjare efterlyser hjälp med inställning
« Svar #11 skrivet: 16 oktober 2011, 12:51:50 »
Hej Pheur!  Nja Dogge kanske bara blandade ihop det hela lite i hastigheten vid beskrivningen här, när man blåser luften från en pumpinnerdel och vidare in genom dörrar till andra utrymmen så kommer alltså den varma luften att sprida sig in i de olika rummen via den övre delen av dörröppningarna samtidigt som den kallare/svalare luften kommer tillbaka ut från rummen via dörröppningarna och ut till innerdelen från en lägre nivå utmed golvet. Så i ditt fall så har du enligt min mening en mkt bra inställning av vingen tycker jag, sen om du har vingen inställd helt rakt ut eller alt något eller ev några snäpp nedåt från taket räknat har inte mer än en ytterst marginell och knappast mätbar betydelse isf. Huvudsaken är att du inte har vingen allt för mkt riktad nedåt mot golvet för då får du dels inte iväg varmluften ut till husets övriga ytor på ett effektivt sätt dels så riskerar du att bygga upp värmen allt för mkt i pumpinnerdelens närhet inkl att denna inställning också hindrar den kallare/svalare luften från att komma tillbaka till innerdelen på ett bra sätt via golvnivån vilket får till följd att pumpen stegar ned i värmeeffekt alt ev t.om går ned i off-läge. :)

Mvh Raffen.   
« Senast ändrad: 16 oktober 2011, 12:56:49 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 960
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Nybörjare efterlyser hjälp med inställning
« Svar #12 skrivet: 16 oktober 2011, 13:39:27 »
Raffen har rätt, *givetvis* skjuter man luften *uppe* i dörröppningen,redigerar mitt inlägg..=)
Jag har mina vingar på båda mina toshiber c:a 75-80 grader rätt ut.
« Senast ändrad: 16 oktober 2011, 13:45:48 av doggydoggen »
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?