Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Gradminuter / integral VS temp diff  (läst 36159 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #90 skrivet: 11 oktober 2011, 23:48:19 »
Nej det har jag inte täckning för.

Men det jag menar är att om vi tänker oss att jag sätter ett motstånd på ute-tempgivaren så den visar säg -5 hela tiden. (exakt vilken temp får vi lista ut, ok). Vad händer då?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #91 skrivet: 11 oktober 2011, 23:52:53 »
Ja det är ju det jag undrar också... Det blir du som får testa. Släng in utegivaren i kylen och se vad som händer med grejerna...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #92 skrivet: 11 oktober 2011, 23:58:59 »
Tror absolut det funkar att styra mot innetemp i rätt hus med hyffsat öppen planlösning även med vp  *vinkar*

Men varför? Jag upprepar mig: Utetempen är det bästa surrogatvärdet för den momentana värmeförlusten. Innegivaren kan finjustera för de smÃ¥ fluktuationerna i innetemp. Alla vp-ar har mjukvara inbyggd  för att hantera samarbetet mellan dessa tvÃ¥ givare. Givarna är billiga.

Vad finns det för uppsida med att skippa utegivaren? Vad skulle man vinna?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #93 skrivet: 12 oktober 2011, 00:05:37 »
mm men nu kör jag manuellt på värmepumpen. Linken är som en vanlig billig link utan kort i VP då det inte fungerar med thermiq som jag inte vill vara utan.

Jag har kört med kopplingen till VP under ett par dagar och det fungerade fint med avseende på värmekomforten. HAr dock inga mätresultat från detta då thermiq fick lov att kopplas ur...

Men det blir nya tester. Och just nu testar jag ju link för fullt som separat styrning och kontroll av alla termostater. Jag har ju bland annat helt ostrypta raddar som den har balanserat upp själv gissningsvis utifrån historiskt temp perspektiv. För delta har den inte tillgång till.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #94 skrivet: 12 oktober 2011, 07:08:48 »
Men varför? Jag upprepar mig: Utetempen är det bästa surrogatvärdet för den momentana värmeförlusten. Innegivaren kan finjustera för de smÃ¥ fluktuationerna i innetemp. Alla vp-ar har mjukvara inbyggd  för att hantera samarbetet mellan dessa tvÃ¥ givare. Givarna är billiga.

Vad finns det för uppsida med att skippa utegivaren? Vad skulle man vinna?
Jag har också svårt att se någon uppenbar fördel med att skippa utegivaren.
Att mäta utetempen är ju det bästa sättet att "mota olle i grind" så att säga, när utetempen sjunker så bränner vi på med lite extra värme på raddarna och när kylan väl krupit genom väggen så är vi rustade för den och möter upp så innetempen blir konstant.
lika så vid blidväder, det blir Varmare ute, vi kan dra ner värmen direkt, utan att vänta på att innetempen ska höjas.

med bara innegivare så måste vi vänta på att kylan har krypit genom väggen och börjat kyla huset, DÅ brakar vi på med värme, först har vi fördröjningen som radiatorsystemet erbjuder, sedan har vi fördröjningen mellan raddarna och rumsluften innan vi känner någon temphöjning inne.
som sagt "if it's not broken, don't fix it" utekompenserande temperturstyrning fungerar bra i de flesta fall så varför mixtra med den lösningen?
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #95 skrivet: 12 oktober 2011, 09:59:36 »
Men det blir nya tester. Och just nu testar jag ju link för fullt som separat styrning och kontroll av alla termostater. Jag har ju bland annat helt ostrypta raddar som den har balanserat upp själv gissningsvis utifrån historiskt temp perspektiv. För delta har den inte tillgång till.

Hur vet du att den automatiskt har balanserat raddarna? Har du mätt diffen över alla raddar?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #96 skrivet: 12 oktober 2011, 10:20:53 »
Som jag skriver kan den väl inte gÃ¥ efter mycket annat än temperaturhistorik. 

när värmen börjar ta slut i systemet och tempen börjar gå ner så öppnar den inte bara en termostat för den vet att då kommer balansen i huset ändras och då har den inte löst något problem.

När den är i läget dessförinnan när det finns lite pulver kvar. Då kan den lite tokigt bestämma sig för att öppna fullt. och då får man ju inte direkt något delta.

Just nu, as of writing, så är temperaturen väldigt jämn. Många raddar på övervåningen är mer eller mindre avstängda då det är sovrum som har låg tempinställning 17-19 grader. I övrigt har alla radiatorer förutom 3 ett delta på 7, give or take. 2 st radiatorer har linken öppnat lite för mycket just nu. Troligen måste jag på dessa två termostater ändra P värdet. Den ena ligger först i en slinga och den andra sist.
Den tredje är min enda egen :) den är nerstrypt nästan max och deltat blir väl kring 11-12. Det är den som var kortsluten i kopplet. Den fungerar uppenbarligen annorlunda nu och min instrypning behöver justeras. Den ligger på 0.04 just nu.

Givet att jag har helt ostrypta radiatorer och ändå en perfekt temp-balans och mycket goda delta över radiatorerna måste jag säga att den gör ett bra jobb. Tanken är att ju mer tid den får på sig desto bättre blir det. När kurvan är rätt så pendlar den tryckstyrda pumpen mellan 9-11w alltså inga jätteförändringar.
« Senast ändrad: 12 oktober 2011, 10:22:46 av David Rinnan »
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #97 skrivet: 12 oktober 2011, 10:27:29 »
OK, det låter ju bra om den faktiskt kan jobba så. Men är du säker på att det är Linken som gör att du har bra delta? Din röris kanske var så duktig att tryckfallet och rördimensioner har beräknats så att du har en bra grundbalans? Har du provat att köra helt ostrypt utan termostaterna monterade? Hade du dålig balans då?

Nu får du inte tycka att jag ifrågasätter Linken för mycket, det är mest att i brist på installatörsmanual och annat tekniskt material så vill jag lära mig så mycket som möjligt om hur den faktiskt funkar...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #98 skrivet: 12 oktober 2011, 10:33:36 »
Ja jag har kört ostrypt samt grovt manuellt strypt.

ostrypt är det ju bara att flytta till ett annat hus. Inte heller smart med tryckstyrd pump. Då skulle man behöva reglera den till något lägre läge. Det kanske skulle fungera lite bättre. Temperaturen blev mycket ojämn.

Sedan gjorde jag en manuell styp utifrÃ¥n radiatortyp, typ. Inte sÃ¥ mycket stryp pÃ¥ 33 och mycket mer stryp pÃ¥ 21 och ganska samma pÃ¥ alla 22or. DÃ¥ blev det helt ok. Sen gjorde jag lite ministryp utöver detta.  Sen efter nÃ¥gra dagar satte jag o-linkad termostat pÃ¥ 2-3 raddar. Blev helt ok. Men helt utan möjlighet till nÃ¥gon mer avancerad styrning av rum.

När det var dags för linken tog jag bort allt stryp för att sätta linken på prov.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #99 skrivet: 12 oktober 2011, 10:39:12 »
Ja jag har kört ostrypt samt grovt manuellt strypt.

ostrypt är det ju bara att flytta till ett annat hus. Inte heller smart med tryckstyrd pump. Då skulle man behöva reglera den till något lägre läge. Det kanske skulle fungera lite bättre. Temperaturen blev mycket ojämn.

Sedan gjorde jag en manuell styp utifrÃ¥n radiatortyp, typ. Inte sÃ¥ mycket stryp pÃ¥ 33 och mycket mer stryp pÃ¥ 21 och ganska samma pÃ¥ alla 22or. DÃ¥ blev det helt ok. Sen gjorde jag lite ministryp utöver detta.  Sen efter nÃ¥gra dagar satte jag o-linkad termostat pÃ¥ 2-3 raddar. Blev helt ok. Men helt utan möjlighet till nÃ¥gon mer avancerad styrning av rum.

När det var dags för linken tog jag bort allt stryp för att sätta linken på prov.

OK. Det låter alltså som att den genom att logga de genomsnittliga strypningsnivåerna som krävs för att ge rätt mängd värme till respektive rum, kan lära sig och baserat på detta ändra default-strypningen? I så fall är jag lite impad.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #100 skrivet: 12 oktober 2011, 10:46:30 »
Så förstår jag det.

Utöver temperaturen kan du på varje termostat ställa in P värde. Liten radiator, normal, stor. I förhållande till ytan den ska värma.

Jag är impad hela tiden egentligen. Men oj vad jag önskar att det fanns en vy på linken där man kan se vilken strypning termosarna har för studen och med historik.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19112
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #101 skrivet: 12 oktober 2011, 16:28:54 »
Men varför? Jag upprepar mig: Utetempen är det bästa surrogatvärdet för den momentana värmeförlusten. Innegivaren kan finjustera för de smÃ¥ fluktuationerna i innetemp. Alla vp-ar har mjukvara inbyggd  för att hantera samarbetet mellan dessa tvÃ¥ givare. Givarna är billiga.

Vad finns det för uppsida med att skippa utegivaren? Vad skulle man vinna?

Det enda som finns att vinna är att slippa justera kurvan i övrigt är jag övertygad om att styrning mot ute temp med en innegivare som hjälp är det bästa men att det säkert funkar att styra mot enbart inne temp också beroende på planlösning. Ska för övrigt köpa en ny shunt styrning och tror jag ska köpa en som går mot inne temp mest pga att jag eldar så sällan så jag kommer aldrig att få till rätt kurva annars tror jag det är bättre med utegivare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #102 skrivet: 12 oktober 2011, 16:31:23 »
Om jag förstått saken rätt så vore fördelen att man ALDRIG producerar värme så vida det inte behövs. Bäst COP har man när maskinen står still :D

Men för min egen del är jag tveksam. Även om jag sätter mig och utvecklar ett nytt styr i dag så tror jag ute-temp skulle vara en tung faktor i detta.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19112
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #103 skrivet: 12 oktober 2011, 19:08:38 »
Ibland vill man ha värme på radiatorerna fast man har 1 grads övertemp inne blir rätt mycket kallras från fönstren om framledningen blir för låg och det är -10 ute tycker det funkar kanon när inne och utegivare styr tillsammans då stängs inte värmen helt vid lite övertemp i och för sig skulle jag önska att vid tex +5 ute och övertemp skulle kompressorn blockeras men man får inte allt inte ens med Nibe ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #104 skrivet: 12 oktober 2011, 20:31:04 »
man får inte allt inte ens med Nibe ;)

Hmmm....är det sÃ¥??  Sc:,h

http://www.nibe.se/smartast

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!